Byte från delsyntet till helsyntet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är lite tveksam just nu angående att stoppa i helsyntetsolja i racehojen när jag haft delsyntet tidigare. Alla gånger jag haft i helsyntet i mina hojar har kopplingen börjat slira. Har detta möjligen att göra med att jag tidigare haft delsyntet och kopplingslamellerna har varit dränkta i sin typ av olja?

Nån med åsikter i ämnet? Äre "problemfritt" att byta oljesort fram o tebax?

Swedie skrev:
Nån med åsikter i ämnet? Äre "problemfritt" att byta oljesort fram o tebax?
Känsligt ämne du väljer....så nog finns det åsikter. Knepigt med dina lameller, för egentligen ska det inte vara nåt problem att skifta fram å tebaks mellan oljor av samma typ (en mc-olja mot en annan). Det skulle kunna ställa till väldiga saker i oljebranchen om det var så j*vla känsligt :död

Men det skulle inte förvåna mig om lamellerna reagerar, man ska inte bli förvånad över nåt i detta ämne verkar det....det är kanske mycket troligt att de är "mättade" om man säger. Har själv inte upplevt fenomenet nånsin, och jag har skiftat fram och tillbaka ganska friskt.

Du är naturligtvis 100% på att det hela tiden varit mc-olja med Jaso-märkning :rolleyes:

Edit: Förresten, om det är race-hojen. Är det inte lite overkill med helsyntet?

Last edited:
Instämmer med tidigare talare det skall inte vara nått problem om man håller sig till olja med JASO märkning. Kopplingslameller borde inte suga åt sig någon olja då de är i keramiskt/kolfiber material. Om du vill vara riktigt säker kan du ta ur kopplingslamellerna och tvätta dem samt stålskivorna så skall problemet garanterat inte uppstå.
Jag tror problem med kopplingslir med helsyntetolja snarare beror på dåliga oljor än på oljebytet i sig.

Det är dock mycket tro och lite veta i detta och andra olje/bensin relaterade ämnen.....

Som sagt Swedie... jag tror det beror mer på vilken olja och fabrikat man väljer än att oljan i sig skulle vara av någon viss TYP.

Vissa jag talar med rapporterar slir med vissa fabrikat, andra inte.
Jag har inte fått någon logisk rätsida på problemet, men EN sak jag måste fråga dig:

Vad för helsyntet hade du? (Märke och viskositet)

Läs gärna tråden om optimal olja, kanske du orkar göra en avstickare på de länkar jag lagt upp osv? Isf finns lite fakta.

Men åter till din fråga: nej, kopplingsslir skall inte härröra från oljetyp. Snarare då från tillsatser, och har man som någon här nämnde en icke JASO godkänd olja, så KAN den t.e.x innehålla friktionsmodifierare.
Detta är att satans otyg som kommit i de senaste BIL-oljorna för att sänka bränsleförbrukningen ytterligare, och dessa går DEFINITIVT inte ihop med våtkoppling.

Kolla förpackningen. IBLAND står det i klartext: "Friction Modifiers".
Gör det det, så är den inte lämplig i hoj, oavsett vad etiketten och krämaren säger i övrigt.

M.v.h

Jag bytte från Shell Advance delsyntet till OKQ8 helsyntet utan några bekymmer.
Jag är ju så rik att jag vågar testa, inte frågar jag på nåt forum, inte. :)

Jag har hört att R1an är känslig för vad den har för olja i sig. alltså kvalite, märke osv.

Last edited:
Vill inte starta något oljekrig här men är det någon olja jag hört just det om så är det Castrols. Men som DrBike säger så finns det säkert lika många som hävdar motsatsen. :va

Shell Advance Ultra och Motul 300V har fungerat fint för mig. Det är bara bakhjulet som slirar. :D

Gee Tee Ess (GTS) Swedie?

Inte GeePeeEss (GPS)

Det var ju längesedan Castrol hade GTS i sitt program såvitt jag minns, och minns jag rätt vidare så var den arvtagaren til GTX. Ingen av dem var en helsyntet, men jag får kolla lite.

Oavsett: MIN personliga erfarenhet (vilken kanske inte är störst i världen) men iaf; ENDA gången någon av mina motorer slirat på kopplingen är med Castrolprodukter.

Jag hatar att tala om märken, eller att hänga ut nån, för det finns många ömma tår, och dessutom har jag "bara" använt GPSén (Delsyntet).
Men särskilt EN av motorerna som var rätt duktigt trimmad, rev loss kopplingen trots hårdare fjädrar, glasblästrade stålskivor osv...
Gudomlig motor...*vaknar ur dagdrömmeriet* :)
Men iaf: När jag bytte till ett annat oljefabrikat upphörde sliret!

Beats me why, för jag VILL verkligen tro att Castrol gör de allra bästa produkterna. Och jag har haft GPS som "hovolja" sedan -95 till 2001.

Men som sagt, min erfarenhet kanske inte ger den totala sanningen, men så var det för mig iaf.
Dessutom: GPS:en hade en otrevlig egenskap att bli tunn som sprit när den blev väldigt het (har jag hört då jag själv aldrig skulle överskrida fartgränserna...) :hihi
Detta får till följd att oljetrycket droppar.

Den olja jag kör på nu har inte visat såna tendenser i lika hög grad.

F-n, en racehoj ska ju ha torrkoppling :7peta

Jag tror inte heller det hänger kvar olja på lamellerna,
det stänker nog omkring ganska friskt därinne.
Huvudsaken är att man inte använder bilolja eller riktig
raceolja med våtkoppling eftersom den smörjer för bra,
dvs kopplingen slirar. Det skiljer säkert mellan olika oljor
och olika fabrikat så det gäller att hitta det som passar
R1:ans koppling och din plånbok.

För att referera till den andra tråden,
byt efter varje helg på banan
så spelar kvaliteten inte så stor roll längre.

Last edited:
Min -04:a började slira efter 4 ERF-timmar på Anderstorp... Castrol R4...
Rekommenderad av Yamaha till nämnda bike enl min handlare !
Kostade en till synes trygg pallplats.
Nya lamellar & i med Shell blir det, ...då jag "hört" att Shell funkar bättre för känsliga kopplingar. Vi får la se va som händer....

Zoidberg skrev:
Min -04:a började slira efter 4 ERF-timmar på Anderstorp... Castrol R4...
Rekommenderad av Yamaha till nämnda bike enl min handlare !
Kostade en till synes trygg pallplats.
Nya lamellar & i med Shell blir det, ...då jag "hört" att Shell funkar bättre för känsliga kopplingar. Vi får la se va som händer....
Precis vad jag är rädd för. Nä, blir o harva runt på den oljan som är i. Jag vill inte självmant köra på helsyntet.

Nån som vill köpa två flaskor helsyntet? (4 liters dunkar)

Det verkar som om alla mc-handlarna har gjort gruppköp på Castrololja :gnissla
Har själv aldrig haft något förtroende för den oljan, men det är
personligt tyckande.

vanligt fel att komplingen börjar slira om du går från del till helsyntet, från hel till del syntet kan gå bra, men vise versa ska man undvika..

Ja det är problemfritt.

Om du haft i fel typ av olja så blir den ursköljd om inte annat på 1-2 oljebyten..

Swedie!!

Din slutsats är ju rätt. OCH fel.

Ok - du hade inga probs med den oljan du hade...ok...

MEN, den du HADE problem med var ju uppenbarligen en Castrol.
Som jag sa: Alla jag talat med som haft kopplingsslir har kört Castrol.

Du kan ju testa en annan??

Ta Biltemas racingolja. (Det ÄR ju Statoils racingway, OC...den är ju gjord i Nynäshamn!) jaja, det kanske inte betyder att den är bäst tänker många, men saken är den att just Nynäs Petroleum sonm det hette INNAN Statoil köpte upp det är VÄLDIGT väl respekterade i oljebranschen, och är en av FÅ som klarar att göra specialoljor till de MEST krävande applikationerna.

jag inbillar mig att deras kunnande har spillt över (obs lustighet) även på motorolja...
Desutom har JAG personligen terrat dem genom åren med kluriga frågor, och aldrig blivit avspisad eller att de försökt mörka saker.
Öppna och ärliga samt ger säkra snabba svar utan darr på manschetten.

bara sånt gör ju att man VILL vara kund!
Att produkterna sedan är i världsklass gör ju inte saken sämre.

Mest pang för pengarna om man säger så!!

<micke> skrev:
Ja det är problemfritt.

Om du haft i fel typ av olja så blir den ursköljd om inte annat på 1-2 oljebyten..

Jag har slängt i oljan jag har. Är det så att Castrololjan faktiskt ger kopplingsslir så kommer jag inte tillåta nån sorts reklam på Sporthoj för Castrololja.

Det jag nu hällt i är Castrol 4T 10-50 helsyntet. Jag behövde göra ett oljebyte märkte jag, oljan var brun som pruttkorvar. Nog aldrig haft så skabbig olja nånsin i nån av mina motorer. Så det var nog dags för ett byte hursomhelst. hehe

Tack för svar! Jag må låta dumdristig, men jag ska göra ett sista försök med helsyntet. Är det så att det visar sig ge problem .. så går jag revolt mot helsyntet.

:hihi

Bra Swedie!!

Det är aldrig försent att ge upp!

Men prova då Biltemas racingolja.
Gör det är du snäll.
Ok?

INGEN jag talat med som provat har varit missnöjd.
(ok EN, men jag tror det var mer SBS där...)

Rock on! :yoparty

I morgon skall Fnuttens moppe garageras hemma hos mina hojar iaf!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti