Byte däck

Sulanz800

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Z800
Tjena! Beställde precis hem ett nytt däck från 24mx. Kollade runt med lite däckskiftare i närheten om priser för byte, vissa sa 400 andra 250. Verkar billigt men ingen av de har däckbalansering. Är de verkligen så viktigt med däckbalansering ? Tack på förhand
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej inte viktigt har bytt mängder av däck för hand och jag har aldrig märkt av obalans. Dock kör jag aldrig i 200 o däröver skall sägas.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Beror på hur mycket obalans det är i däcken ;) så svårt att säga utan maskin. Har struntat i att balansera för att det varit "nära nog". Har för mig BMW säger deras enkelsving-nav är dimensionerade för upp till 35 gram obalans, men diffar det 30 gram hade jag personligen slängt på lite vikter
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar, men i lagliga hastigheter ska du nog inte känna något av obalansen direkt.
Brukar vara i mycket högre hastigheter jag känt av obalanserade framdäck. Bakdäck glömmer jag balansera hela tiden och har bara känt av obalansen en enda gång, och det var på bana. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ofta kan du balansera hjulet själv genom att stoppa in hjulaxeln i hjulet och lägga axeln mellan två stolar. Snurrar hjulet lätt på de inbyggda kullagren så börjar det ofta pendla och när det stabiliserat sig, märk den understa delen på hjulet med en bit tejp och vrid sedan hjulet 90 grader = 1/4 varv så tejpen är ut åt "vänster" eller "höger" sida.
Då ska hjulet på nytt vrida sig så tejpen är kommer rakt ner.
Fungerar ovan så kan du balansera hjulet själv och det enda du behöver är balanseringsvikter.
tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Balanseringsvikter-5-g-8-st-2000021024/
 
Last edited:

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Jag brukar aldrig balansera genom mina 50tal däckbyten, hänt att jag har behövt på ett fåtal när vibbrationerna vart för kraftiga, men dessa känns oftas bara i de högre farterna. skulle du behöva funkar biltemas utmärkt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Balansering är lika självklart som rätt lufttryck. Om nu föraren är okänslig att känna obalans över 10g så påverkas lager och stötdämpare.
(Jag hoppas att ingen på detta forum håller max 70km/h )
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
En del tycker det är självklart , en del inte. Jag gör det sällan. Ibland räcker det att rotera däcket på fälgen till ett bättre läge.(har däcksmaskin). MC-däck verkar vara tillverkade med rätt hög precision. De gånger jag har märkt något har varit över 200 kmh. Steffe har en liten poäng med sina vibrationsteorier. Många bäckar små.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Framförallt är FÄLGARNA väl balanserade på en MC...


Tvätta är tråkigt, köra är kul.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top