Byte bromshandtag osv

Niklosia

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -83
Jag undrar om man vill byta bromshandtag på sin Suzuki GSX 750 ES från 83, måste man köpa ett likadant eller funkar det att sätta på ett annat som passar på styret?

Om man byter till annat vad ska man då tänka på??

Kan man byta ut även slangarna till några universalslangar?

/Ny i gemet

Bromsgreppet är normalt bara en hävstång som tryck in en kolv i bromspumpen. Rent krasst kan du ha en pinne att trycka med om du är stark nog att klara dig utan ett riktigt handtag. Så ja, det går att byta så länge funktionen kvarstår, dvs att trycka kolven i pumpen rakt in.

Slangar är mer eller mindre normalt att man byter också (ofta till stålomspunna för bättre känsla, de sviktar inte till skillnad från de flesta OEM slangar) och går utmärkt så länge du har rätt fästen till dem. Kolla vad det ska va för dimensioner på dina banjos och vilken längd du vill/ska ha så är det bara att beställa.

-----------------

Ett tips är ändå att vara lite noga eller få svar från nån som varit med ett tag. För jag har ingen aning om huruvida standarder osv har ändrats genom åren. Bromsar etc är knappast något du vill ska kärva och ha sig varken i ok, bromspump eller handtag.

Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort