Byte bromscylinder

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Behöver råd......
Om jag vill byta bromscylinder (fram), hur stor roll spelar då modell och märke (kolvstorlek m.m) ?
Med andra ord kan jag t.ex. montera en cylinder från en GSXR750 av nyare modell på min gixxer från 1986.

//Björn

Har sökt igenom teknikforumet men ej hittat något som kan hjälpa.

Så länge den sammanlagda arean för caliprarna e lika och diametern på kolven oppe vid handtaget e lika så fungerar de bra.

Ett exempel är dragracare som tar bort en skiva å caliper (bromsok). Då ändras utväxlingen och man måste klämma med dubbla kraften för att få samma tryck på kvarvarande kolvar. I de fallet skulle man behöva leta på en cylinder med halva cylinderarean för att få utväxlingen rätt.

Så de blir å sätta sig å räkna areor å utväxlingar för hydrauliken.:tummenupp

:fyllisar :fyllisar :fyllisar

Last edited:
Så länge den sammanlagda arean för caliprarna e lika och diametern på kolven oppe vid handtaget e lika så fungerar de bra.

Ett exempel är dragracare som tar bort en skiva å caliper (bromsok). Då ändras utväxlingen och man måste klämma med dubbla kraften för att få samma tryck på kvarvarande kolvar. I de fallet skulle man behöva leta på en cylinder med halva diametern för att få utväxlingen rätt.

Så de blir å sätta sig å räkna areor å utväxlingar för hydrauliken.:tummenupp

Äru trött eller? Halva diametern!

Halva arean blir nog lämpligare. Från 19 till 17 gör väldigt stor skillnad. Det blir längre slag i handtaget, men bromsverkan blir större. Risken är att handtaget går i botten utan att man uppnått full bromsverkan. Försök hålla dig till samma diameter. Men även utväxlingen i handtaget har betydelse.

Mats

Äru trött eller? Halva diametern!

Halva arean blir nog lämpligare. Från 19 till 17 gör väldigt stor skillnad. Det blir längre slag i handtaget, men bromsverkan blir större. Risken är att handtaget går i botten utan att man uppnått full bromsverkan. Försök hålla dig till samma diameter. Men även utväxlingen i handtaget har betydelse.

Mats

Halva AREAN är de ju då :D :D :D jo, ja e trött :D :D ...:banana Skulle bara kola att DU var vaken :tummenupp

Tack för svaren :-)
Så om jag förstår allt rätt så bör jag leta rätt på en kolv med samma diameter, om nu detta inte går vad skall man då hà? Mindre eller större kolvdiameter?
Sen har vi ju problematiken med att få reda på kolvdiametern vid eventuellt inköp av begagnad cylinder&kolv :-(

//B

Du kan ha samma diameter eller ytterst liten mindre , men risken att du bottnar med handtaget.
Med större diameter så får du inte samma bromskraft (=undvik större diameter).
De kan bli pillrit å mäta utan å plocka isär eller att man kommer åt kolvläget å kan mäta läget där vilken diameter de e.
Du bor ju rätt nära Uppsala å Lelles, dom har ju repsatser, om de ingår kolvar i dessa så går de ju att mäta vilka cylindrar som e tänkbara...om de inte står diameter på dessa?

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna