Byte bromscylinder fram z400j3 -82 2 skivor, diameter ?

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Har problem med att frambromsen nästan bottnar mot handtaget.
Har stålomspunna slangar, nya belägg, har renoverat bromscylindern med ny kolv och nya o-ringar. Systemet är ordentligt luftat.
Misstänker att cylindern ändå är för sliten för att bygga önskat tryck.
Diametern är 15,9 mm.
Vad göra då ?
Okey, det är en gammal cykel, en ny orginal cylinder lär jag inte få tag i, men en till vilken kawa som hellst med 2 skivor borde ju funka , skall det vara större eller mindre diameter ?
Tänker mindre diameter för att få mer känsla, tänker jag rätt ?:confused:
Kan det vara något annat än bromscylinder eller luft som gör att jag kan dra den i botten ?
 
Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.
 
Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.
Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.
 
Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.

Annars är det väl bara att testa med någon annan cylinder. Jag kör med originalok men bromscylinder och grepp från en R1 på min Z750 från -82 och det funkar kanon.

(Sedan är det ju lögn att påstå att den bromsar bra, men man får planera stoppen lite mer bara.)
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top