Byte bromscylinder fram z400j3 -82 2 skivor, diameter ?

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Har problem med att frambromsen nästan bottnar mot handtaget.
Har stålomspunna slangar, nya belägg, har renoverat bromscylindern med ny kolv och nya o-ringar. Systemet är ordentligt luftat.
Misstänker att cylindern ändå är för sliten för att bygga önskat tryck.
Diametern är 15,9 mm.
Vad göra då ?
Okey, det är en gammal cykel, en ny orginal cylinder lär jag inte få tag i, men en till vilken kawa som hellst med 2 skivor borde ju funka , skall det vara större eller mindre diameter ?
Tänker mindre diameter för att få mer känsla, tänker jag rätt ?:confused:
Kan det vara något annat än bromscylinder eller luft som gör att jag kan dra den i botten ?
 
Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.
 
Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.
Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.
 
Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.

Annars är det väl bara att testa med någon annan cylinder. Jag kör med originalok men bromscylinder och grepp från en R1 på min Z750 från -82 och det funkar kanon.

(Sedan är det ju lögn att påstå att den bromsar bra, men man får planera stoppen lite mer bara.)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top