Byte av ventiltätningar R1

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Hej tänkte bara höra om någon vet ifall man kan byta ventiltäningarna utan at lyfta toppen, genom att trycksätta cylindrarna ? Alltså kan man få loss tätningen när den ser ut att vara monterad underifrån ?
YA5794_07.gif
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Har precis tagit ner min gsxr motor i delar. Mitt tips är att plocka bort topplocket och sedan byta ventiltätningar. Det är mycket lättare än vad man tror att riva en motor.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Tack men jag har redan rivit tillräckligt av motorn, det blir bara onödigt dyrt att byta topplockspackningen + att ja kanske måste plana toppen dessutom så om det är möjligt att gena lite som man gör på gammla fordmotorer så tänkte ja göra det.


kraschandburn skrev:
2690154 Har precis tagit ner min gsxr motor i delar. Mitt tips är att plocka bort topplocket och sedan byta ventiltätningar. Det är mycket lättare än vad man tror att riva en motor.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om dina insugstätningar är kass förbränner du olja och får då detonation som äter bort aluminiumet runt det mittre insugssätet och du får du ett frilagd insugssäte som skapar ännu mer detonation - som till slut äter upp kolven och du får stort haveri.

Ta bort toppen och byt insugstätningarna - OM det är nödvändigt, dvs att en leakdown test säger att dina insugstätningar är taskiga.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
andersbrink skrev:
2690207 Om dina insugstätningar är kass förbränner du olja och får då detonation som äter bort aluminiumet runt det mittre insugssätet och du får du ett frilagd insugssäte som skapar ännu mer detonation - som till slut äter upp kolven och du får stort haveri.

Ta bort toppen och byt insugstätningarna - OM det är nödvändigt, dvs att en leakdown test säger att dina insugstätningar är taskiga.


Jag får olja i avgaserna, har inte gjort något leakdown test men antar att det är kolvringarna som ska bytas men tänkte att ja kunde byta ventiltätningarna också när ja ändå var på G.

Jag har undrar fortfarande om det är möjligt att byta tätningarna utan att lossa toppen.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
2690207 Ta bort toppen och byt insugstätningarna - OM det är nödvändigt, dvs att en leakdown test säger att dina insugstätningar är taskiga.
Kan ett sånt test peka ut tätningen som dålig ? :va
(Att det 'tar' ev. ventilläckage har jag lättare att tro på.)
/u
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
andersbrink skrev:
2690207 Om dina insugstätningar är kass förbränner du olja och får då detonation som äter bort aluminiumet runt det mittre insugssätet och du får du ett frilagd insugssäte som skapar ännu mer detonation - som till slut äter upp kolven och du får stort haveri.

Ta bort toppen och byt insugstätningarna - OM det är nödvändigt, dvs att en leakdown test säger att dina insugstätningar är taskiga.


Är jag ute och snurrar nu?

Hur skulle man kunna märka ett läckage vid olje tätningarna när ventilerna håller stängt på den cyl man leak-down testar???

Rätta mig gärna om jag tänker fel, vill lära mig!

Ellllller, gör du kanske nån specialare med kolven i bott och täcker för insug & avgas med gummilappar, kaaaaaaaaanske? Tänker nog inte så galet som jag tror iaf! :tummenupp
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Fortfarande inget svar på huvudfrågan:confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope - har ingen erfa från huvudfrågan, men...

...Mats - Om Du ändå ska byta kolvringarna - hur tänkte Du göra detta utan att demontera toppen:confused:

Ha de!
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
roffe_s skrev:
2690643 ...Mats - Om Du ändå ska byta kolvringarna - hur tänkte Du göra detta utan att demontera toppen:confused:

Ha de!


Tar ut kolvarna underifrån, man river en r1motor på det viset, toppen behöver inte lossas och inte cylindrarna heller.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Hmm....är du helt 100 på att man tar kolvarna underifrån? När jag rev min retta motor tog jag dom uppifrån, d går säkert göra bägge delarna men är d inte enklare att få i dom igen uppifrån?? Sen så tycker jag att när du ändå har ur motorn och river ner den så ta av toppen och slipa in ventilerna och byt tätningar, d har du igen längre fram i tiden.
 

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Dainese skrev:
2692315 Hmm....är du helt 100 på att man tar kolvarna underifrån? När jag rev min retta motor tog jag dom uppifrån, d går säkert göra bägge delarna men är d inte enklare att få i dom igen uppifrån?? Sen så tycker jag att när du ändå har ur motorn och river ner den så ta av toppen och slipa in ventilerna och byt tätningar, d har du igen längre fram i tiden.


Jo man kan dra ut dom nedåt när man lossat vevaxeln, tror inte det är nå större bekymmer att stoppa tillbaka dom senare heller. Jag gör på det viset därför att jag ska byta lager också.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
^Mats^ skrev:
2690698 Tar ut kolvarna underifrån, man river en r1motor på det viset, toppen behöver inte lossas och inte cylindrarna heller.

Ok - jag hade inte förstått att det var lagerarbete på gång:tungan

Lycka till!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ulf_lundin skrev:
2690472 Kan ett sånt test peka ut tätningen som dålig ? :va
(Att det 'tar' ev. ventilläckage har jag lättare att tro på.)
/u

Man ser ju om ringarna är dåliga eller ej vid ett leak-down-test. Är de ringarna så kommer oljeförbrukningen ej nödvändigtvis bli ok vid blott byte av tätningar. Är däremot ringarna ok vid leak-down-testet så vet man att ventiltätningarna är dåliga.

Mvh
J

BostonGurka skrev:
2694457 Finns det inte ett trick man kan göra genom att stänga ventilerna och
köra i tryckluft i cylindern genom tändstiftshålet och hoppas på att
tryckluften håller ventilerna på plats medans man meckar?
Men hur tar man i det fallet bort ventilfjädrarna när man inte kan
använda en vanlig ventilbåge?
QUOTE]

Jo det är korrekt. Man brukar snickra ihop ett eget verktyg för att pressa ned fjädrarna så att man får bort knastren.

Mvh
J
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ulf_lundin skrev:
2690472 Kan ett sånt test peka ut tätningen som dålig ? :va
(Att det 'tar' ev. ventilläckage har jag lättare att tro på.)
/u

Om du täpper till insuget eller avgas på cyllen du testar (som har ventilerna öppna) kan du höra suset komma runt ventilfjädern. Har kommit så långt att man har insug och avgas borttaget är det ju inte speciellt långt borta att lyfta toppen. Insugstätningarna är svåra att diagnostisera, däremot avgasarna ser man om det har runnit ned olja från styrningen så att sotet är vått.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
2694515 Om du täpper till insuget eller avgas på cyllen du testar (som har ventilerna öppna) kan du höra suset komma runt ventilfjädern.
Ok, en (ovanlig ?) variant av leakdowntest jag inte tänkte på; leakup ?

Ang. byta tätningar m toppen på plats: vanligen sitter ju knastren/brickan rätt bra, lite ventilbågespänning
och en liten 'knack' brukar behövas/räcka. Men räcker verkligen lufttrycket i cyllen
för att via ventilen hålla emot det lilla knacket ? :va . Och knacka ner ventilen mot kolvtoppen
låter inte som nån god ide i mina öron.
/u
 

FlowerPower

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Örebro säger dom
Hoj
GSXR 7/11W
Jag gjorde så på en BMW jag (bil) har, bort med kam, kolven i bott o på med tryckluft, funkade kanon på den iallafall, o jag gjorde ett verktyg för att trycka ihop ventilfjädern.

Lycka till!
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top