Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

En liten turbohistoria.
Dag 1:
Kära dagbok, idag gick det hål på en wastegateslang. Trycket steg till 1,5 bar och bränslet magrade ur pg av detta, afr ca 14,5.. Blev nervös då jag byggt maskinen för max 1,2 bar vid afr max 12,5. Tyvärr fick jag inte ur så mycket effekt för den täta originaldämparen satt på men det räckte iallafall till för bakhjulsåka på 4an. Det rykte lite extra ur avgasröret när jag stannade.
Dag 2:
Mcn åkte släpvagn till SFRO besiktning i Örebro, med lyckat resultat79 db och ok teknisk besiktning, väntar på beslutet hem i brevlådan.
Dag 3:
Åkte sen till jobbet , fick på ett fett ställ i en omkörning som rätade upp sig. Tänkte att det var värst vilket klipp det var i motorn. Bromsade med bakbromsen efter någon kilometer, hände absolut inget. Nu kanske ni anar vart det är på väg. Väl framme på jobbet så är sving, bakhjul HELA bakramen indränkt i olja. Det formligen rinner olja efter nummerplåten. Har förmodligen sprayat ner några medtrafikanter på vägen vilket jag ber om ursäkt för. Vevhusventilationen fungerar mer som ett andra avgasrör.
Tog isär motorn och 2 kolvar spräckta i ringlandet.View attachment 406098
Nya cylindrar o kolvar finns att plocka från hyllan hemmavid men surt att riva nu i finvädret.
Med gamla aggregatet hade detta inte hänt eftersom den laddade max 0,6 bar med den täta originaldämparen. Smakar det, så kostar det
Mer rapporter kommer.
Jaha, då kommer fortsättningen. Kolvarna på hyllan var också spräckta. Skit.
Skall åka till en kompis med 2 extra motorer i eftermiddag och se om där finns några hela kolvar..
Verkar också som om kolvspelet i nikasilcylindrarna varit lite väl tight för turbo. Kommer förmodligen att använda min stålfodrade cylinderrad isrtället.
Rapport kommer på utfallet.
Det var kolv #2 och 3 som var spräckta, man ser också i avgasportarna att det gått magrare där än på cylinder #1 och 4. Kan bero på att tryckröret mynnar ut mellan förgasare 2-3. På zx9 från -00 och nyare används dessutom 5 enheter större huvudmunstycke på förgasare 2-3 (sugmotor) så jag ska göra detsamma för att minska risken för avmagring på de burkarna och förhoppningsvis även risken för spikning. Har en avlägsen fundering på att svetsa i avgastempmätare på alla 4 grenrör och justera in bränslet på varje cylinder tillsammans med lambdasonden för att minimera spikningsrisken.
Hallå, Då spinner hon som en katt igen. Jag var förresten och regbesiktade med turbon på idag med godkänt resultat. Lyckan är total!!![]()
Jag satte 146 kw på papperet. 4900:-/år i försäkringGrattisHur mycket effekt fick du på pappret?
Tack!Vad hade du för intyg med dig?
Grattis förövrigt!!!![]()
Vad är det för luftfilter du har klämt dit vid turbon? Ser lite mindre ut än andra såna filter jag letat runt bland..
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |