Byte av tändstift på en yamaha R1-03a

Robban YZF R1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2010
Hoj
Yamaha R1 -03
Tjena! hade tänkt byta tändstift på en yamaha R1 -03! äre nån som kan ge mig lite tips på hur man smidigast gör? /tack på förhand Robban :yoparty:yoparty

Enklast är att lämna bort..men annars:

Tank väck, luftfilter väck så borde du ha fri tillgång till stiften..trångt o smalt är det, så den lilla smidiga ledade tändstiftsnyckeln så borde det gå som smort:tummenupp

Själv så har jag inte bytt stift på min ännu, den levereras med nya stift:)Men det borde se lika ut under som på ex firebladen där jag bytte, den hade en tvärbalk i alu som gick i princip tvärs över där stiften satt..så trångt tusan på den, borde vara bättre på R1.an varje fall tidigare modeller r1 luftigare att byta.

tar ca 15 min, ta av tanken, ta bort luftburken, dra bort kabeln till tännhattarna och dra upp dom, använd dig av en ledat spärrskaft 3\8 med lång förlängare och en 16mm tänstifts hylsa men magnet i. Sen e de klart bara att sätta tilbaka allt ingen.

Bra info även för mig som planerat att byta efter sommaren!

Om du vill köpa riktigt fina stift så har jag ett paket Denso Iridium Power till din hoj till salu bland säljesannonserna.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti