Byte av styrhalva

skog

ok nu då?
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Obesiktigad...
Jag behöver hjälp, ska byta styrhalva. Det borde ju inte egentligen var problem, men det är det.
1. gummit på gammla handtaget hur får jag bort det? Klister e bra ibland men inte alltid..
2.Styrkronan ja det e ju bara o skruva bort allting men "centrum muttern" e ju liasom storlek 36 eller ngt sån, tror jag. Är det någon som har tipps om hur man får bort den utan att styrkronan skadas. Om man nu inte har rätt dimensioner på hylsor eller nycklar. Samt en liten bekräftelse på storleken vore bra om jag ska panik handla i morgon bitti på biltema innan jag går till garaget, ja jag vet skulle ha mätt när jag var där tidigare idag. tack för all hjälp :Bugar i förväg //Skog

Om du värmer försiktigt på handtaggummit med varmluftspistol eller nåt kanske det blir lite mer medgörligt. Skulle det gå snett så är inte nya gummin så dyrt om man inte behöver original. Jag gav 100 spänn för mina i höstas.

Nu vet jag inte hur din styrkrona ser ut, men kommer du åt med en rejäl skiftnyckel så funkar ju det om du är försiktig. Köper du en hylsa så har du säkert nytta av den i framtiden oxo. :)

Var ut å kollade på min T-Ace -00....

27mm...

borde vara lika på R1..

/Roger

om du kan få in något smalt och litet under gummit för å få en glipa bara, så kan du pröva med typ hårspay eller nått sånt enkelt... smörjer upp utan att förstöra eller bli kvar. då e det lätt att dra bort gummit.
OBS! du bör ta reda på om det e något du inte skall använda! kommer inte ihåg vad det e nu men jag vet att det är något man skall undvika för att inte förstöra gummit. själv körde jag med rengörningsspray för elektonik. fungerade jättebra.

skog skrev:
Jag behöver hjälp, ska byta styrhalva. Det borde ju inte egentligen var problem, men det är det.

Använd 36 hylsa om du tvunget ska plocka av övre styrkrona. Har du nån framhjulslyft som lyfter under kronan så kan du ju plocka av framhjulet istället och skicka ner ena gaffelbenet. Välj själv.

Man kan blåsa med tryckluft mellan gummi och styre, eller jockla in en tunn skruvmejsel däremellan och "arbeta sig runt"

Yipee Gummit e borta. följde lite av era råd. Värmde upp handtaget genom att lägga det varmt bad sedan tog jag en liten sked o förde in under gummit för att få bort klistret. Voila sedan var gummit borta. Martinus: Är det lättare att få bort den "överblivna styrhalvan" "bakvägen"? Hmm vad tusan själva styrkronan ska väl inte vara så svår att få bort. har redan plockat bort allting. Förutom den stora bamse muttern, antar att det bara e den kvar eller så har jag missat något. Annars så är det bra med nya innfalls vinklar, så det tackar vi för, mer sånt :tummenupp !

skog skrev:
Yipee Gummit e borta. följde lite av era råd. Värmde upp handtaget genom att lägga det varmt bad sedan tog jag en liten sked o förde in under gummit för att få bort klistret. Voila sedan var gummit borta. Martinus: Är det lättare att få bort den "överblivna styrhalvan" "bakvägen"? Hmm vad tusan själva styrkronan ska väl inte vara så svår att få bort. har redan plockat bort allting. Förutom den stora bamse muttern, antar att det bara e den kvar eller så har jag missat något. Annars så är det bra med nya innfalls vinklar, så det tackar vi för, mer sånt :tummenupp !

Det är skitenkelt att lossa den "stora bamse muttern" om man har en 36-hylsa. Tramsa inte med nån skiftnyckel, köp en hylsa. Biltema har billiga.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...