Byte av styre göra hål för "piggarna" på gasrulle och instrument?

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Håller på att byta styre på min FZ1-N.
På instrumenten och gasrullen finns det en liten pigg so låser fast i styrets motsvarande hål.
Jag har dock ingen vidare lust att borra hål i mitt nya styre och därmed försvaga det.

Men hur är det igentligen?
Det höll på det gamla styret.

Hur brukar ni göra?

Jag tänkte slipa bort piggen och sedan dra ett varv eller två med vulktejp på styret för att grejerna ska klämmas fast bättre.

Jag borrar... Visst, det försvagar styret en aning, men jag tvivlar på att det blir kritiskt på något sätt. Rätt skönt att reglagen låser ordentligt i rätt lägen.

Vulktejp lär ju inte fungera, snarare tvärtom, om du
är orolig så lite loctite lagerlåsning så är det fast

Borra, trist när skiten glider runt..

Är ju trevligt om ljusreglagen sitter där de ska när du ska använda dom, gasen nämner jag inte ens... ;)

Har testat lite av varje sen jag slipat stiftet på min startknapp, funkar ju Inte.
Nu sitter gas/broms med klämlåsning på min och det är en banhoj så det är inget större problem, på gata skulle jag då inte tyckt om det.

Blir nog borrning på gasrullen, knappar har fungerat att klämma fast utan pigg på gamla hojen.

Ska inhandlas längre stålomspunna bromsslangar, några tips på vart?
Ska man köra två fullängds eller en enkel ner till y-gren.
Snyggast blir enligt mig enkel med y-gren, men frågan är vad som är bäst?
Färdiga paket med slangar för race är oftast två slangar hela vägen från bromscylinder till vardera ok.

Blir riktigt :tummenupp nice med det nya breda cross styret!
Gött sugen på att provköra nu, ska bara ha fatt i bromsslangar.

Jag borrade.
Jag slängde på ett 28mm fatbar crosstyre på min gamla Fazer1000 jag hade men det blev för brett tyckte jag, man fick ont mellan skulderbladen när man kört ett tag.

Jag bytte till ett styre från en SuperDuke och det funkade mycket bättre.
Minns också att jag slängde dit KTM:s styrändar för att få det smalare ändå men minns inte riktigt varför det var så.

Har du sänkt styret också? Styrsäten från KTM passade fint och det gjorde mycket vilket jag gillade.

Om ett hål på 3-4mm i styret försvagar det märkbart så har du nog köpt fel styre...

Jag har slipat bort piggen. Har inga problem med att saker glider runt.......längre.

Har slipat bort piggen på alla hojar när jag monterat styre, lämna några millimeter så klämmer det lite extra. Har aldrig rört sig nått för mig.

Om ett hål på 3-4mm i styret försvagar det märkbart så har du nog köpt fel styre...

Håller helt med. Det har ju uppenbarligen fungerat på alla originalstyren hittills.

Alltid slipat bort piggarna, vill sätta grejerna så det passar mig.
Aldrig haft problem med att det vrider sig, och då använder jag bara några varv eltejp på styret.

Alltid slipat bort piggarna, vill sätta grejerna så det passar mig.
Aldrig haft problem med att det vrider sig, och då använder jag bara några varv eltejp på styret.

Eltape är djävulens andra påfund, det första är varselväst.

eltape avvänder man inte ens till el, möjligtvis för att försluta brödpåsar.

efter ett gäng genomgångar med tex avfettning så övergår det till att bli en sörja av plastband laminerat med ett kletigt glidmedel.

Fästet för det nya mx styret är lägre. Köpte renthall fästen med m10 bult.
Styret jag har är det bredaste jag fick tag i. Gillar breda styren!

Bra idé med att spara lite av piggen!

Ska pussla ihop allt i morgon.
Samt ta en sväng förbi något hydraulik / slang ställe. Så får de pussla ihop något stålomspunna slangar med rätt längd.

Vad använder ni för att slipa bort piggen och är det bättre att använda silvertejp?

Last edited:
Vad använder ni för att slipa bort piggen och är det bättre att använda silvertejp?
Körnslå och borra styret, det blir så MYCKET lättare (på alla sätt och vis). Vissa plastomkopplare har stålpigg medans andra är av samma material som övriga höljet, dvs plast. Limmet i både silver- och el-tejp åldras och blir geggamoja med tiden. När det händer kan du få ofrivillig semestergas om du har tur.

Ska inhandlas längre stålomspunna bromsslangar, några tips på vart?
Ska man köra två fullängds eller en enkel ner till y-gren.
Snyggast blir enligt mig enkel med y-gren, men frågan är vad som är bäst?
Färdiga paket med slangar för race är oftast två slangar hela vägen från bromscylinder till vardera ok.

Blir riktigt :tummenupp nice med det nya breda cross styret!
Gött sugen på att provköra nu, ska bara ha fatt i bromsslangar.
Speeding.nu Viaredsvägen 35C strax innan Borås.
Samma motorvägsavtag som till Biltema men tag av åt höger uppför backen efter du kört av motorvägen.
https://www.speeding.nu/p/bromsslan...egen-bromsslang/bygg-din-egen-bromsslang.html
Jag har kört dit och hälsat på.
Jag har valt två fullängds

För att undvika att dom fastnar i tutan
skaver hål på kylaren (hände garagekompis)
dragit från bromsoket framåt på utsidan av gaffelbenet och runt gaffelbenets framsida och upp till nedre gaffelkronans framsida och sedan upp till bromshandtaget.
Har du idag Banjoskruv för två bromsslangar vid höger bromsok, kolla om den banjoskruven passar vid bromshandtaget.
Kan vara annan gänga. Men behövs det har Speeding nog allt du behöver.

Citat: Färdiga paket med slangar för race är oftast två slangar hela vägen från bromscylinder till vardera ok.
slut citat
Och eftersom det ska vara billigt är dom ofta för korta för att kunna dras framåt och runt gaffelbenets framsida......

Last edited:
Om man oroar sig för försvagningar i styret efter borrning så rekommenderas putsning.
Ett slätt och fint borrhål initierar inga sprickor.

Bromsslangar har jag fått tillverkade hos hydroscand med mycket gott resultat.
Faktiskt ett av få ställen där man kan välja alla tre, snabbt, billigt och bra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti