Byte av Stryrlager

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Hej.
Är det någon som har tipps på hur man får bort den undre lagret när man ska byta styrlager. Den sitter som FAAAAN!!!
Har läst om metoder med vinkelslipar men är lite skeptisk, vill ju inte skada styrpinnen eller vad det nu heter.
Nästa problem är lagerringarna som sitter i ramen hur fan ska jag få bort dom.
Kanten man ska slå på är ju pytte liten. Finns det nå bra metod eller e det rå våld som gäller.

MVH
max
 
Har provat mig fram och med lite hjälp från mekboken. Bytte styrlager själv på min gsxr 1000 01.
Ett slagdon och hammare knacka loss försiktigt på stryrpinnen.

Finns specialvertyg med klykor för att få loss ringarna i ramen. Alternativ hitta något med den diameter som du kan slå lite på underifrån. Nu vet jag ej hur det ser ut på din hoj. Så lite osäker här

Spara de gamla lagerringarna de använder du sen när du sätter på de nya lagrena (viktigt glöm inte att slipa upp den gamla lagerringen mycket så den inte fastnar igen) Sen knackar du försiktigt på den gamla lagerringen ner nya lagerringen.

Hoppas jag inte är helt fel ute ni får gärna rätta mig mekgurus :)
 
Last edited:
Man skulle kanske kunna värma på styrhuvudet med varmluftpistol för att få det att utvidga sig lite lite och så att det går lättare att få bort lagerbanan. Värmen avleds iofs fort till resten av ramen, men det kanske hjälper litegrann. :va
 
Finns lite olika varianter för att få bort lagerbanan från styrkronan.
Borra några små hål i en rad tvärs över den,inte igenom,och spräck den med en huggmejsel.
Värm den med svets,och knacka bort den.
Pressa ur axeln.
 
Yttre lagerbana brukar bara vara o slå bort uppifrån (nedre lagret då givetvis), inre lagerbana kan vara knepigare. Jag har kapat nån gång men då ska man vara väldigt försiktig. Satsa på att lägga hela skiten i frysen över natten. Sen värmer du lagerbanan med varmluftspistol, om den inte går o slå bort utan värme. Försök o inte värma krona o stång för mycket.
 
Har provat mig fram och med lite hjälp från mekboken. Bytte styrlager själv på min gsxr 1000 01.
Ett slagdon och hammare knacka loss försiktigt på stryrpinnen.

Finns specialvertyg med klykor för att få loss ringarna i ramen. Alternativ hitta något med den diameter som du kan slå lite på underifrån. Nu vet jag ej hur det ser ut på din hoj. Så lite osäker här

Spara de gamla lagerringarna de använder du sen när du sätter på de nya lagrena (viktigt glöm inte att slipa upp den gamla lagerringen mycket så den inte fastnar igen) Sen knackar du försiktigt på den gamla lagerringen ner nya lagerringen.

Hoppas jag inte är helt fel ute ni får gärna rätta mig mekgurus :)

Bra svar! Gjorde samma procedur för nån vecka sedan fast på en Honda CBR 600. Ett tips är att pytsa dit lite krypolja (symaskinsolja o dylikt funkar bra med) Om du använder den gamla lagerbanan när du knackar på den nya så var försiktig så du inte knackar på båda igen... I övrigt är det en ganska lätt operation om man tycker om att knacka o har ett par timmar att spendera.
 
och en sak till, om du tycker att kanten är för liten så modifiera en gammal skruvmejsel när du ska knacka bort den nedre lagerbanan (se bifogad, läs; inte vacker, bild) så blir det lättare att få fatt på den lilla kanten.
 

Bifogat

  • Lagerknack.JPG
    Lagerknack.JPG
    13.6 KB · Visningar: 66
Tackar tror jag prova att värma lite med picka. För att få bort den inre lagerbanan funkar inte det blir det till å spräcka.
Dom yttre få nog ett don inhandlas för.
 
Borra små hål i en lagerbana skulle jag gärna vilja se någon göra. Ingen fara att dra med vinkelslipen på lagerbanan. Skulle du nu råka repa lite, vem bryr sig. Se bara till så det inte blir grader kvar, sen pressa i den nya.
 
och en sak till, om du tycker att kanten är för liten så modifiera en gammal skruvmejsel när du ska knacka bort den nedre lagerbanan (se bifogad, läs; inte vacker, bild) så blir det lättare att få fatt på den lilla kanten.

Ta en rejäl bit järnrör istället. Svarar bra och kontaktytan mot lagerbanan blir mycket större.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top