Byte av packbox i gaffelben på DR 650 SE -02

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det ska väl inte ställa till någon särskild huvudvärk att byta packboxar i gaffelbenen på en Suzuki DR 650 SE -02?

Någon som vet vilken oljenivå/oljemängd det ska vara?

Tackar för guiden! :tummenupp

Men jag har inte lyckats få av toppskruven än. Precis som alla andra skruvar kring gaffeln så sitter den som berget. Förutom framhjul och frambroms så är ingen av skruvarna lossade sedan hojen var ny, för 6år och 4600mil sedan.

Nu ska jag åka och se om jag får tag på en 22mm u-nyckel. Av någon anledning så ingår det ingen större sådan än 21mm i min verktygssats. :huvet

Last edited:
Jag bytte mina igår 280:- inkl nya dammskydd tidsåtgång strax under 3 tim. Verktyg Biltemas låda för 349:-samt en 19 mm och en 22 mm hylsa. Biltemas långa insexhylsor för 109:- samt packboxnedslagare 43 mm köpt till B12:an från LOUIS för ngt år sedan. Börja med att lossa övre bulten i kronan(den som blinkersen sitter i) 14mm hylsa. Innan du ens lossar framhjul eller ngt. 22 mm 6kantshylsa med förlängarskaft och spärrskaft använde jag för att lossa toppluggen. Sen lyfter man upp den på två pallbockar på ramrören under motorn genom att bända den på bakhjul och stöd. Det var inga problam att göra det själv. Innerverktyget tillverkar man av m20 stång med M20 muttrar från biltema för 50:- innalles. Det är bra att linda eltejp runt gängorna i två varv för att inte repa benet på insidan. Dra fast i skruvstädet trä på det tömda benet lossa med 8mm insexa i botten. Manual
http://sonnentag.net/temp/dr650/1996-2008_DR650_Service_Manual.pdf

Jag bytte mina igår 280:- inkl nya dammskydd tidsåtgång strax under 3 tim. Verktyg Biltemas låda för 349:-samt en 19 mm och en 22 mm hylsa. Biltemas långa insexhylsor för 109:- samt packboxnedslagare 43 mm köpt till B12:an från LOUIS för ngt år sedan. Börja med att lossa övre bulten i kronan(den som blinkersen sitter i) 14mm hylsa. Innan du ens lossar framhjul eller ngt. 22 mm 6kantshylsa med förlängarskaft och spärrskaft använde jag för att lossa toppluggen. Sen lyfter man upp den på två pallbockar på ramrören under motorn genom att bända den på bakhjul och stöd. Det var inga problam att göra det själv. Innerverktyget tillverkar man av m20 stång med M20 muttrar från biltema för 50:- innalles. Det är bra att linda eltejp runt gängorna i två varv för att inte repa benet på insidan. Dra fast i skruvstädet trä på det tömda benet lossa med 8mm insexa i botten. Manual
http://sonnentag.net/temp/dr650/1996-2008_DR650_Service_Manual.pdf
Ett stort tack för verkstadshandboken. :)

Jag kunde inte använda 22mm hylsa till topppluggen. De 22mm hylsor jag hade var för fasade invändigt så de inte riktigt fick grepp om den låga sexkanten och jag råkade nästan dra sänder den. Med 22mm u-nyckel var det dock inga såna problem.

Hojen ställde jag upp på en mekpall. Stod på hojens vänstra sida, drog upp den på sidostödet så bakhjulet lättade, drog in pallen med vänstra foten och vickade upp hojen på den.

Bottenpluggen gick lätt att lossa. Sedan tog jag och satte ihop de förlängare jag hade och virade vulkband i en konisk form utanpå en hylsa så den kunde användas som mothåll innifrån.

Det som tog längst tid och krävde lite mera våld än vad jag trodde skulle behövas var att dra isär innerbenet från ytterbenet och sedan när man skulle knacka ner grejerna igen. Att få till rätt oljenivå var också lite pillrigt när man bara hade en tumstock och lite genomskinlig plastslang att tillgå. Men nu vet jag iaf hur gaffelolja smaka - inte mycket alls. :tungan

Alla sätt är bra utom de dåliga. Med en oljenivåmätare så underlättas nog nivåjusteringen avsevärt.

Tack för råd och tips. Nästa gång jag byter en packbox i en framgaffel kommer det att gå på nolltid. :tummenupp

Som oljenivåmätare kan man använda olika saker till. Ett mässingsrör + Stoppring för axlar från clas ohlsson artnr 21-995-6 resp 30-6357 samt en bit plastslang och ngt att suga upp det med tex en oljesug från biltema 20-718 innehåller även plastslangen. Själv använder jag en spruta(utan kanyl) modell större som jag fått av en tjej som jobbar på sjukhus. En 10003465 GABELDICHTRINGEINTREIBER(packboxknack) 43 MM 19,95€ underlättar. Louis pris inklusive frakt är billigare än vad man kan köpa dem för här hemma ca 400kr(ink frakt) mot 650:-.

Bifogat

• gaffelknackl.JPG
    gaffelknackl.JPG
    25.4 KB · Visningar: 128
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show