Byte av olja

MCnoob

Medlem
Gick med
5 Jun 2013
Hoj
2010, Kawasaki Er6n
Hej!

Jag har en kawa er6n -10 och jag tänkte byta olja och även bromsvätska, men jag har noll koll på vad jag ska köpa för olja, oljefilter eller bromsvätska. Jag har en hum på hur jag kan byta olja men är väldigt osäker med bromsvätskan. Jag har läst att många rekommenderar biltemas olja, är det isåfall denna jag ska köpa?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/2-takt/Tvataktsolja-helsyntetisk-36976/

Hur ofta byter ni olja, oljefilter och bromsvätskan ? Finns det någon bra mek bok ni kan rekommendera?

Taaaack för all hjälp, uppskattas verkligen :yoparty

Det ska stå i din instruktionsbok vilka vätskor hojen vill ha, och hur mycket. Annars kan man använda valfri oljetillverkares rekommendationer, exempelvis Castrol. Märket är mindre viktigt än klassningen och viskositeten. Exempelvis JASO-klassning berättar att den är till motorcyklar med våtkoppling (som du har) och 10W-40 berättar viskositeten. Biltemas funkar utmärkt, dock inte 2-takts oljan som du länkat till. Bromsvätskan ska heta DOT4 eller DOT5.1, INTE DOT5! Biltemas funkar utmärkt.

Last edited:
Köp en Haynes verstadshandbok för din modell. Där står allt, verkligen allt.

Olja och oljefilter byter du en gång per år. Kostnaden är så låg att det inte finns något skäl att byta med glesare frekvens. Serviceinstruktionen kan nog specificera glesare intervaller.

Bromsvätska byter du generellt vartannat år. Finns många tips och tillbehör för att underlätta bytandet.

Biltemas olja håller hög klassning och duger utmärkt. Ett annat poppis alternativ är OKQ8s. Olja är nästan ett religiös ämne.

Tack för svar allihopa :)

Hur ofta byter ni kylarvätska?

är det något spec man ska ha i åtanke när man byter bromsvätska eller kylarvätska?

Tack för svar allihopa :)

Hur ofta byter ni kylarvätska?

är det något spec man ska ha i åtanke när man byter bromsvätska eller kylarvätska?

Din verkstadshandbok har alla svar. Haynes-manualen har även bilder och är mer utförlig.

Kylarvätska: vart 3:e år generellt. Däremot är det väl egentligen inte så petigt så länge nivån är ok. Svenska väderförhållanden är rätt milda om man bara kör vår/sommar/höst. Kör man vinter är det petigare med rätt glykolnivå och fryspunkt. Se till att du använder rätt kylarvätska, se specifikation i manualen. Oftast etylen-baserad sådan. Enklast att köpa färdigblandad, på tex Biltema. Spill inte på lack.

Bromsvätska: spill inte på lack, lufta bromsarna ordentligt. Använd rätt DOT-klassning. DOT4 eller DOT5.1, se manual. Att använda ett tryckluftsdrivet verktyg som suger ut vätskan underlättar bytet. Biltema har, men kräver en kompressor.

Tänk på att din hoj vill ha ca 2,3 l olja. Lite mer än det står i manualen. Så du inte köper för lite. Motul tyckte gav en smidig växelåda. Lycka till:)

Ett till tips sen när du byter oljan, dra fram hojen på ett rakt slätt och spillsäkert underlag, (lite kommer du grisa)
Dra igång hojen och låt den gå i 1-2 minuter MAX, inte mer. Hojen kommer värma upp oljan och göra den mer lättare att jobba med då den rinner enklare ut när den har fått upp lite temperatur jämte mot när den är kall och trögflytande. Men OBSERVERA, mer än 2 minuters tomgångskörning kan resultera i allvarliga brännskador av oljan så ha handskar och var försiktig! Vidare sen, ta bort oljefiltret, pluggen under hojen samt oljelocket (där du fyller på ny olja sen) så det kan rinna fritt och att inget vaccum håller kvar nån olja! Sedermera ta lite kladd från gamla oljespillet (du kommer spilla lite) och smörj in en fin tunn kladdig hinna längs kanten på det nya filtrer så att den håller tätt! Ha du ingen momentnyckel så skruva åt filtret hårt, men inte för kung och fosterland, typ bra handkraft sen ett kvarts varv till. Byt ut lilla tätningsbrickan vid oljepluggen och se till att den verkligen är korrekt islruvad och relativt hårt åtdragen - det sista du vill är att den ska släppa när du kör.. Då blir det halare än ett snorigt bananskal på is.. ;) sen fyller du på korrekt mängd olja - kolla manualen men bör väl ligga runt 2,8-2,9 L..? Men kolla det!, sen när allt är fint och bytt och klart, kolla oljenivån och när den stämmer så dra igång hojen och kolla att oljelampan slocknar, att inget läcker och att det låter som det ska!

Om du har ett konto på Ebay så köp haynes manualen för din hoj (runt en 230kr ) där får du veta massa bra tips! Om du inte har det kanske jag kan hjälpa dig att få hem den! ;)
Lycka till!

tack för hjälpen hörni :)

den lilla tätningsbrickan får man med den när man köper oljefiltret lr köper man den separat? och isåfall vart?

tack för hjälpen hörni :)

den lilla tätningsbrickan får man med den när man köper oljefiltret lr köper man den separat? och isåfall vart?

Np! Den brukar oftast sitta fasttejpad på filtret när du köper sånt! Annars är det bara att fråga om det and thy shall recive! ;)

Dra igång hojen och låt den gå i 1-2 minuter MAX, inte mer. Hojen kommer värma upp oljan och göra den mer lättare att jobba med då den rinner enklare ut när den har fått upp lite temperatur jämte mot när den är kall och trögflytande. Men OBSERVERA, mer än 2 minuters tomgångskörning kan resultera i allvarliga brännskador av oljan så ha handskar och var försiktig!

Lagom otydligt. Vad vill du ha sagt?

Du kan ladda hem servicemanualen med hjälp av den här länken.
http://zx6r.com/service-manuals/12597-2006-2008-kawasaki-er-6n-service-manual.html
(Ett antal andra länkar från google slutade i skumma exe filer, tex download.exe från greatfilesarey.asia 297kb eller 961 kawasaki er6n service manual pdf.exe också på 297kB och också från greatfilesarey.asia :-( Men i länken ovan och den site länken ledde till hittade jag inget skumt utan fick hem manualen på 13,6 MB en zippad pdf. Men jag kör ju linux och är immun mot de vanliga windowskitprogrammen)

Last edited:
Behövs det några spec verktyg när man ska byta olja, oljefiltret, bromsvätskan osv?

sen fyller du på korrekt mängd olja - kolla manualen men bör väl ligga runt 2,8-2,9 L..? Men kolla det!, sen när allt är fint och bytt och klart, kolla oljenivån och när den stämmer så dra igång hojen och kolla att oljelampan slocknar, att inget läcker och att det låter som det ska!

Kolla oljenivån även efter första start och korrigera nivån vid behov. Oljefiltret kommer fyllas med lite olja som stannar där vilket man då kompenserar för.

Behövs det några spec verktyg när man ska byta olja, oljefiltret, bromsvätskan osv?

En oljefiltertång kan vara bra.
Finns på biltema, din lokala bensinstation osv.

Köp gärna en liten och smidig variant om filtret sitter inknölat på något trångt ställe.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025