Byte av olja,filter på R1:a med helsystem på.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Har funderingar på att göra detta ingrepp själv med att byta olja och oljefilter mellan service intervallerna(vart 1000 mil),skadar ju inte o byta vart 500 mil istället eller inför vår/sommar säsongen.
Dock lite osäker på några saker,är där en packning eller koppar bricka mellan motorn och oljepluggen? om,ska den bytas efter varjegång man haft av oljepluggen?.
Sedan till filter demontering när man har helsystem på hojen,har inte kikat på det själv än hur det ser ut under kåporna men hört folk säga att där blir lite mindre plats och komma åt filtret när man har helsystem då rören är något grövre.
Inte så road av att behöva lossa systemet från cylindrarna för att komma åt.
Hur gör ni? eller det är inga problem alls o byta filter trots helsystem?.
Mvh R1 racer
 
Det ligger en alu-bricka mellan plugg o sump, den behöver du i regel inte byta om den inte är skadad.
Om det finns plats bakom systemet beror på tillverkaren av systemet, men jag tror att du inte ska behöva riva ner det. Sitter inte helsystemet bara med fjädrar uppe vid toppen? I så fall så är det inga problem alls ju.
 
Får tilllägga

Får tillägga att det är ett Akrapovic helsystem jag har på.
Får kika lite närmare på det men jag tror det är skruvat på oxå på var cylinder om jag inte har fel.På orginal röret är det så iallafall.
Mvh R1 racer
 
Gjorde nylige service på r1a, det borde inte vara någe problem med 4-1 system, bara att skruva bort skiten me polygrip, om den går sönder, who gives a shit, de finns ju trasor och förhoppningsvis ett nytt filter som du skruvar dit med måtta ;)

:tummenupp
 
R1 racer skrev:
Har funderingar på att göra detta ingrepp själv med att byta olja och oljefilter mellan service intervallerna(vart 1000 mil),skadar ju inte o byta vart 500 mil istället eller inför vår/sommar säsongen.
Dock lite osäker på några saker,är där en packning eller koppar bricka mellan motorn och oljepluggen? om,ska den bytas efter varjegång man haft av oljepluggen?.
Sedan till filter demontering när man har helsystem på hojen,har inte kikat på det själv än hur det ser ut under kåporna men hört folk säga att där blir lite mindre plats och komma åt filtret när man har helsystem då rören är något grövre.
Inte så road av att behöva lossa systemet från cylindrarna för att komma åt.
Hur gör ni? eller det är inga problem alls o byta filter trots helsystem?.
Mvh R1 racer

Kör med Akrapovic Racing Line helsystem på min också och tyvärr så är din misstanke befogad. Rören är alldeles för tajt dragna och du får inte loss oljefiltret utan att lossa grenrören lite grann. Lossa på kylaren i nedre fästet för att komma åt bultarna i toppen (kan vara lite optimistisk där... Har haft kylaren demonterad när jag bytt olja). I värsta fall så får du ev. ta bort kylaren, tar kanske 10 min. extra. Det är 2 cm uppskattningsvis som saknas för att få loss oljefiltret... Lite irriterande... :gnissla men vad gör man inte om man är entusiast... :huvet

Kopparbrickan brukar inte behövas bytas om den inte är skadad.

Lycka till!
 
Som man befara

mikcar skrev:
Kör med Akrapovic Racing Line helsystem på min också och tyvärr så är din misstanke befogad. Rören är alldeles för tajt dragna och du får inte loss oljefiltret utan att lossa grenrören lite grann. Lossa på kylaren i nedre fästet för att komma åt bultarna i toppen (kan vara lite optimistisk där... Har haft kylaren demonterad när jag bytt olja). I värsta fall så får du ev. ta bort kylaren, tar kanske 10 min. extra. Det är 2 cm uppskattningsvis som saknas för att få loss oljefiltret... Lite irriterande... :gnissla men vad gör man inte om man är entusiast... :huvet

Kopparbrickan brukar inte behövas bytas om den inte är skadad.

Lycka till!
Som man befara lite då.
Har exakt samma system som du.
Men som du sa plocka av hela kylaren,läcker det då inte ut vatten o sånt? eller du bara lossar hela o låter den hänga löst i slangarna för att sedan komma åt o skruva av/på filtret?.
 
Du lär märka om du måste bort med kylaren... det är rätt trångt att komma åt grenrören i mitten... Om inte annat så kan du ju passa på att spola ren kylaren om du ändå har loss den. Jag lovar det är inget svårt alls. Lite slangar och sånt som kan sitta fast lite och en kontakt till fläktarna och en till tempgivaren. Töm systemet på kylarvätska genom att skruva ur avtappningspluggen för kylsystemet under motorn. Fyll på helst med destillerat vatten om kranvattnet inte är mjukt och blanda lika delar etylenglykol. Båda finns billigt och bra på Biltema.
 
håhå, ni e bortskämda ni! Skruva bort rören tar väl inte så lång tid?
 
Och nu tänker jag skämma bort med hjälp ännu mer... Här, vassego, ett utdrag från boken. Kanske underlättar om du kommer till den punkten.
Där ser du avtappningspluggen för kylaren.
 

Bifogat

  • Kylaren.gif
    Kylaren.gif
    18.9 KB · Visningar: 93
jag har Akra helrör på min R1:a och visst är det trångt men det går utan att lossa på krökarna. Högg (försiktigt) en skruvmejsel genom filtret och lossade på det.
 
Tips.. dra inte sönder gängorna till oljepluggen,,, :huvet

*host* inte för att jag lyckats med det...*host*
 
Det går att få bort filtret när Akrasystemet sitter på, det krävs bara lite tålamod! Att skruva loss det är inga problem om man har en sådan här ! Det som kan vara lite svårt och som kan ta lite tid är att få ut filtret som nu sitter fast mellan motorn o krökarna, men som sagt så fixar det sig med lite tålamod.
Jag har gjort det ett flertal gånger, och om du ska göra det en vardag efter efter jobb så kan jag hjälpa dig! :)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top