Byte av lågfarts munstycke (XR650R)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det någon som kan berätta hur man gör, Honda ville ha aldeles för mycket för det så jag får nog göra det själv.

Jag ska byta till ett 70 munstycke.

Hur gör man? :lol

Öppna den stora muttern under förgasaren och töm ut bensinen. Vrid förgasaren, (tror att tanken måste bort) så att du kommer åt de små kryss skruvarna och ta bort "botten" av förgasaren. Där ser du lågfarts munstycket som skruvas bort med en spår mejsel.

Sen är det bara att montera igen. Kan vara lite bökigt.
Hur mycket skulle Honda ha??

Lycka till.

Tanken måste inte bort men det underlättar kanske. Jag använde en ringnyckel som passade direkt på en bits för att komma åt skruvarna som håller nedre delen av förgasaren "koppen".
Lågfartsmunstycket sitter framför huvudmunstycket och sitter en bit in. Bra saker att ha är en liten spegel och en ficklampa.

Nån som vet vad "s" i beteckningen står för? 68s 70s...

Last edited:
Här är en bild som jag hittade på ett annat forum.

Bifogat

• fuggexr650r.jpg
    fuggexr650r.jpg
    39.7 KB · Visningar: 124
har hört av andra att "s" varianten är större hål, men jag har inte sett några utan "s " märkningen

demotering,4 st skruvar på undersidan,på ena sitter en bricka som håller fast en slang. när jag tog lös skruvarna så satt dom som satan och skallen blev lite trasig på skruvarna så tänk på det så att inte skruvmejseln hoppar i spåret.
när du tar lös koppen så dra rakt neråt eller snett bakåt framåt, inge våld!.
sedan sitter lågfartsmunstycket på sidan om högfartsmunstycket(sitter i mitten)
ta en skruvmejsel och skruva ut munstycket,

om du inte vill ta lös förgasaren så kan du lossa å vrida på den å du kommer åt.
tanken går rätt fort att ta lös så den är lika bra att ta lös.

har inte provat att skruva lös muttern på undersidan av förgasaren. .hmmmm hmmm :va kanske fungerar bra.. såg inte att den gick att demontera.

det hela går rätt fort.. men tänk på att det ligger soppa i koppen så du kommer nog lukta godis efteråt.

du kan ju även kolla nålen,på vilken position den sitter på och vilken nål det är,
om du skall göra det så räkna med att du måste ha packningen i frysen ett typ dygn för att den skall passsa igen(den sväller av bensin).

kör hårt.. kolla nålen åxå :tummenupp :D

Mitt 68 munstycke var utan "s". Bytte nyss och har inte testat så mycket än men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Min är endast avstrypt, orginal i övrigt. Ska man leta upp ett 68s eller slänga i ett 70(utan s)???

Tackar!! :tummenupp

Honda ville ha ca 400 för jobbet. Skulle gissa att det är 30 minuters jobb. Får se om jag gör det för jag har lite taskigt med utrymme just nu - typ 20 cm på ena sidan och 10cm på andra sidan... lite tight... :lol

Ska höra med "Påarps MC" (Johan) oxå, han kan ju allt, och är betydligt billigare än märkesverkstäder.
Har man en Suzuki som jag så är han det bästa stället i Skåne :) :yoparty

Men va fan, lyfta på tank+sadel samt vrida på förgasaren där den sitter måste du väl fixa själv på 10min?
12'ans nyckel, ett par skruvmejslar och en insexnyckel är vad man behöver i verktygsväg

Per skrev:
Men va fan, lyfta på tank+sadel samt vrida på förgasaren där den sitter måste du väl fixa själv på 10min?
12'ans nyckel, ett par skruvmejslar och en insexnyckel är vad man behöver i verktygsväg

Eftersom du inte sett mitt garage så förstår jag varför du säger så. :)
När jag ställer hojen på stödet har jag ca 5 cm på höger sidan och ca 10 cm på vänstersidan, sedan tar de i de andra två hojarna...

Det finns INTE utrymme att meka där. och att stå utomhus nu gör jag inte, ltie för kallt....

Och för mig tar det 10 minuter att plocka bort sadeln bara...
Hehe, skoja bara.
För dig låter det enkelt, och det är det säkert när man gjort det innan, men första gången man plockar i en förgasare så är man inte lika säker på sin sak... ;)

Jag får nytt garage i Januari, men vet inte om jag vill vänta tilsl dess. Johan lär väll ta 200 max om han kan fixa det på under 30 minuter.
Och så vet jag ju att altl blir rätt gjort. iof lär jag mig inget då..
Jaja, få se hur jag gör.
Det verkar ju inte svårt i alla fall. Tar bara emot att meka på en "ny ny" hoj.

:tomten

PutteLiten skrev:
Eftersom du inte sett mitt garage så förstår jag varför du säger så. :)
När jag ställer hojen på stödet har jag ca 5 cm på höger sidan och ca 10 cm på vänstersidan, sedan tar de i de andra två hojarna...

Det finns INTE utrymme att meka där. och att stå utomhus nu gör jag inte, ltie för kallt....

Och för mig tar det 10 minuter att plocka bort sadeln bara...
Hehe, skoja bara.
För dig låter det enkelt, och det är det säkert när man gjort det innan, men första gången man plockar i en förgasare så är man inte lika säker på sin sak... ;)

Jag får nytt garage i Januari, men vet inte om jag vill vänta tilsl dess. Johan lär väll ta 200 max om han kan fixa det på under 30 minuter.
Och så vet jag ju att altl blir rätt gjort. iof lär jag mig inget då..
Jaja, få se hur jag gör.
Det verkar ju inte svårt i alla fall. Tar bara emot att meka på en "ny ny" hoj.

:tomten
jepp jag håller med ..det tog emot om fan första gången man gjorde det, jag märkte upp alla slangar etc.. tog det jävligt försiktigt.. men bäst av allt är att man lär sig enormt mycket om man gör det själv.. om du ändå skall lämna in den .,.be dom kolla nålen åxå,, är det nål B53E så skall den stå på 3e hacket.
4 hacket blir för mycket soppa, 2a hacket tror jag är standard

Det var inte min mening att vara ohövlig men betala flera hundra för nåt du gör själv på några minuter? Även fast grejerna är nya och du aldrig gjort det förut.
Det är inte mycket svårare än att tanka egentligen.
Lika bra att du hinner få lite vana, snart kommer du stoppa i vassare kam och annan kolv "då det ändå är så lätt å kul att hålla på"
Då hojen är ny bör man dock kanske vara extra försiktig med att dekorera den via runda skruvskallar osv,är man noga kan man hålla på mycket utan det syns att ägaren haft skruvarglädje sas.

68s står för?ja,68 är storleken rakt igenom munstycket,s:ett står
för att hålen på sidan är mindre än ett rent 68 munstycke!

Förslag:när du öppnar fuggen,byt ut skruvarna mot insexskruvar,det
underlättar framtida byten väsentligt :tummenupp

Det tar 10 minuter när man kan det(och har insexskruvar)

xrperra skrev:
68s står för?ja,68 är storleken rakt igenom munstycket,s:ett står
för att hålen på sidan är mindre än ett rent 68 munstycke!

Förslag:när du öppnar fuggen,byt ut skruvarna mot insexskruvar,det
underlättar framtida byten väsentligt :tummenupp

Det tar 10 minuter när man kan det(och har insexskruvar)

var dom mindre,, trodde dom var större?
vad är det som gör dom bättre igentligen?

Per skrev:
Det var inte min mening att vara ohövlig men betala flera hundra för nåt du gör själv på några minuter? Även fast grejerna är nya och du aldrig gjort det förut.
Det är inte mycket svårare än att tanka egentligen.
Lika bra att du hinner få lite vana, snart kommer du stoppa i vassare kam och annan kolv "då det ändå är så lätt å kul att hålla på"
Då hojen är ny bör man dock kanske vara extra försiktig med att dekorera den via runda skruvskallar osv,är man noga kan man hålla på mycket utan det syns att ägaren haft skruvarglädje sas.

Ingen fara. :hej

Jo, jag håller med om det där att lära sig. :)
Jag tycker det är kul att skruva på min TLR, och det blir ju en del... :lol
Men just nu suger garaget kraftigt, jag kör nog med baksmällarna tills jag får det nya garaget. :)

Det är bra att alla påpekar att skruvarna är så mjuka, för nu kommer jag ta det extra försiktigt. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra