byte av kylarvätska

Race ace

Killen med de röda stövlarna
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
GSX750R -97
Hej!

Jag tänkte glad i hågen att jag skulle byta kylarvätska på min GSXR 750 -97, men efter koll i handboken kan jag bara konstatera att den ger inget stöd för den som vill göra det själv.

Så jag undrar lite om det finns någon tömningsplugg för att tömma den gamla vätskan eller om man lossar på någon slang t. ex. vid vattenpumpen.

Om det inte finns en tömningsplugg (nånstans under motorn) så får du lossa den lägst placerade kylarslangen och helt enkelt tippa hojen fram o tillbaka så allt kylarvatten rinner ut. Kom ihåg att "spola" ut alla gammal kylarvätska.

Swedie skrev:
Om det inte finns en tömningsplugg (nånstans under motorn) så får du lossa den lägst placerade kylarslangen och helt enkelt tippa hojen fram o tillbaka så allt kylarvatten rinner ut. Kom ihåg att "spola" ut alla gammal kylarvätska.

Jag har en tömningsplugg på min men hur vet jag om jag får ut allt ? skaka den ?

Kan man spola systemet med något så man får ut all gammal vätska ?

Alex.J skrev:
Jag har en tömningsplugg på min men hur vet jag om jag får ut allt ? skaka den ?

Kan man spola systemet med något så man får ut all gammal vätska ?

På miton är tappningspluggen allralägst.. ha pluggen öppen och häll vatten i behållaren så rinner det ju rakt igenom.. :tummenupp

jag kopplade loss den lägst gående slangen och tippade den. Sen så startade jag motorn i ca 20sec för att resten skulle pumpas ut. Trode jag... men inte en droppe, behövde tydligen inte att starta motorn...

Edholm skrev:
På miton är tappningspluggen allralägst.. ha pluggen öppen och häll vatten i behållaren så rinner det ju rakt igenom.. :tummenupp

Okej det visste jag. Men då får det bli lite vatten igenom först:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...