Byte av koppling, tl 1000s?

leon75

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Hoj
Suzuki tl 1000s
Hej är ny aktiv användare av detta forum. Finns det nån som vet hur svårt/lätt det är att byta koppling på min nyinköpta tl 1000s? Är en -97 som gått 7900mil. Så jag tror det är dags för en nyare koppling. Jag måste dra in hela handtaget för att den ska frikoppla, samt att det är svårt att hitta friläget när den är igång. Jag är ingen mekarnisse men funderar på om det är dags att bli det. Man kanske kan klara ett kopplingsbyte med hjälp av en HAYNES handbok?

:banana

Ingen som har nån aning?

Last edited:
Ingen som har bytt koppling? Vore bra om någon hade något litet tips. Om det ens är värt att försöka själv, blir lite dyrt att lämna in.

Att byta koppling är inga stora konstigheter. Så länge man gör allt lugnt och metodiskt så kommer du klara det fast att du inte har omfattande mekkunskaper.

Köp eller ladda ner en rep.handbok och använd den som guide. Då kommer du garanterat att klara av det.

Det finns bara ett sätt att lära sig skruva om man vill kunna det, det är att prova själv!

Lycka till :tummenupp

Är den verkligen slut då?

Låter inte som den ska bytas... mer justeras.

Slut koppling= slirar

Så kolla om du kan justera den istället. Sen är TL/DL motorerna väldigt känsliga för oljan. Både nivå och kvalitet påverkar mkt.

Se till att den har ny olja och upp till övre sträcket när den står på planmark på hjulen.

Härligt med bredband från tre, men det är det enda jag har nu. Tankar i 43kb/s......

Skruven som sitter uppe vid handtaget är utskruvad till max, går det justera på något annat ställe?
Oljan är ny och det är den som är från biltema, nivån är bra. biltemas olja ska ju vara riktigt bra.

Det som är jobbigast är att man måste stänga av innan man får i friläget, men väl i avstängt läge är det inga problem. Att den tar långt ner kan jag leva med, men det skulle ju inte skada att den tog lite högre upp.

Brukar finnas en till justering om man har wirekoppling. Kika där den går in i motorn.

Borde finnas beskrivet fint in manualen.

Ok får nog ta en ordentlig titt på den innan man river isär, är ju dumt om det inte behövs. Måste försöka hinna med detta i helgen.
Man är bra sugen på att komma ut och köra lite.

Ska försöka komma iväg och mappa den också, då den smäller lite när man släpper gasen samt att den går lite dåligt. Men har läst lite här på sh att det kan vara idé att mappa när dom beter sig så. Pratade också med mc-konsult dom sa: när folk byter ljuddämpare så struntar dom ofta i att mappa.

Har IXIL på nu.

Ok får nog ta en ordentlig titt på den innan man river isär, är ju dumt om det inte behövs. Måste försöka hinna med detta i helgen.
Man är bra sugen på att komma ut och köra lite.

Ska försöka komma iväg och mappa den också, då den smäller lite när man släpper gasen samt att den går lite dåligt. Men har läst lite här på sh att det kan vara idé att mappa när dom beter sig så. Pratade också med mc-konsult dom sa: när folk byter ljuddämpare så struntar dom ofta i att mappa.

Har IXIL på nu.
Justera kopplingsarm/vajersträckare, täta skarven mellan avgassystemshalvorna och justera TPS.
Sen är du hemma, till 95%.

Ta kontakt med nån TL åkare i närheten så kanske du får hjälp, dom är kända som dom mest ödmjuka och hjälpsammaste åkarna i hela universum. Fråga dom från Melmac får du höra.

Är det inte hydralkoppling på TLSen? Det var det på min TLR iaf.
På min TLR var det en liten kåpa framför framdrevet som i sin tur hade en kopp som tryckte in en pinne och på så sätt kopplade fritt.
Följ kopplingsslangen så hittar du vad jag menar.
Kolla så att denna kåpa sitter fastskruvad ordentligt. Sitter kåpan fast så kan du ju lufta kopplingen med ny vätska.
Det är billigast och lättast.

Är det inte hydralkoppling på TLSen? Det var det på min TLR iaf.
På min TLR var det en liten kåpa framför framdrevet som i sin tur hade en kopp som tryckte in en pinne och på så sätt kopplade fritt.
Följ kopplingsslangen så hittar du vad jag menar.
Kolla så att denna kåpa sitter fastskruvad ordentligt. Sitter kåpan fast så kan du ju lufta kopplingen med ny vätska.
Det är billigast och lättast.
S har vajer.

Tankade ner den där filen men det står att den är skadad, typiskt hade varit bra annars. Hade en inloggning på tlzone men blivit bannad på nåt sätt vet ej vad jag gjorde för fel.

Ska kolla lite i helgen på hojen, läsa på lite om det där med TPS också. Har ju läst och letat en hel del här på forumet angående olika fel på tl 1000s. Så jag har sett att det står om TPS på nån tråd, var väl säkert tl-tråden:)

får nog lägga mig nu ska upp och jobba kl 02:30köra en sväng med lastbilen till växjö :banana

Lägger upp den på ett annat ställe som är snabbare, PM:ar länken.

Jag tackar alla för infon jag fått, ska försöka kika lite på den i helgen. Kan bli svårt då jag är ensam hemma med barna en 3åring och en 1åring som springer åt varsitt håll.

Men jag skriver här sen hur det gått, eller om man behöver mer hjälp hehe

Tackar än en gång, trevlig helg

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25