Byte av koppling R1

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Jag upptäkte att min koppling började slira och även lukta illa efter en högfartsrepa igår kväll.

Har sen tidigare haft isär kopplingen för att fulrenovera den. Alltså att rugga upp stålskivorna med sandpapper. Passade även på att kolla skicket på dessa och upptäkte att de var rätt så blåaktiga, men då inte så skeva att de låg utanför toleransen.
Kontrollerade även korgen för att se som det fanns hack i den. Upptäkte några svmå "hack" i den. Vet inte om detta är något stort problem som man ska åtgärda. Det kanske går att slipa ner dessa små hack?

Nu undrar jag vad det kan kosta att byta ut lamellerna samt stålskivorna i kopplingen, samt var man kan hitta dessa för en billig peng då jag tänkte göra jobbet själv.

MVH
Z

Men hur såg dina stålskivor ut då, var de blå? För mina har en rätt blå färg men är nog inom gränserna för skevhet.

Om jag bara väljer att byta lameller och upptäcker att kopplingen fortfarande slirar räcker det då att bara byta stålskivorna då eller har även lamellerna hunnit slita så mycket att jag måste byta de igen?

Ang stålskivorna, ska man låta de bli blästrade eller ska man köpa nya. Det blir inte en för grov yta på skivorna så det sliter på lamellerna om man blästrar de?

Ang stålskivorna, ska man låta de bli blästrade eller ska man köpa nya. Det blir inte en för grov yta på skivorna så det sliter på lamellerna om man blästrar de?

jo, precis.. Blæstrade skivor æter lameller

Kolla pris på stålskivorna. Ibland ær dom betydligt billigare æn lamellerna

Tack för det, hittade skivor för 106kr/st, behöver ju 6st... Hoppas det är ett skapligt pris

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back