Byte av kolv

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjenare !
Bra undrar en lite sak ( har avänt sök funktionen men hittar inget )..
Jag undrar när det är növändigt att byta kolv på en cross, efter hur många timmar. Det är en 2-taktare 250cc ifall ni undrar.

Kolven som sitter på nu är relativt ny (har gått 10 timmar) hur länge är inkörningen på en sån ??

Tack på förhand !!

Mvh Mr Wheelie !

Mr Wheelie skrev:
2505316 Tjenare !
Bra undrar en lite sak ( har avänt sök funktionen men hittar inget )..
Jag undrar när det är növändigt att byta kolv på en cross, efter hur många timmar. Det är en 2-taktare 250cc ifall ni undrar.

Kolven som sitter på nu är relativt ny (har gått 10 timmar) hur länge är inkörningen på en sån ??

Tack på förhand !!

Mvh Mr Wheelie !

Det beror på hur hårt du kör den.

Bärgren skrev:
2505328 Det beror på hur hårt du kör den.

Jo det fattar jag oxå, men ifall man utgår ifrån att man kör den hårt!
jag vill vara på den säkra sidan !

Mr Wheelie skrev:
2505333 Jo det fattar jag oxå, men ifall man utgår ifrån att man kör den hårt!
jag vill vara på den säkra sidan !

Kör du den hårt så bör du byta runt 10h.

Kompisen som tävlade bytte med 20h intervaller vill jag minas.

Själv körde jag tills det skar:rolleyes:

När jag åkte 2-takt en
KTM SXS 250 -02 så bytte jag med 15 timmar mellanrum,
likadant med min gamla TM 250 -01

Rekomenderat är mellan 10-20 timmar beroende på hur man kör.

En kompis till mig bytte kolv efter varje träning. Dock var det en rinaldi-kittad 125a.

En vanlig motionär kör väll 1-2 sesonger och byter därefter. Typ när hojen börjar blu lite slö, svårstartad osv

Zebulonm skrev:
2505545 En vanlig motionär kör väll 1-2 sesonger och byter därefter. Typ när hojen börjar blu lite slö, svårstartad osv

Det låter lite osäkert, för en del kan det betyda var 50e timme, för mig var 150e timme och för någon annan 250e timme. Jag hade inte kört med en kolv mera än 60-70h! Detta är dock på en 300a 2T som mest tuffas runt på i skogen, hade jag legat på crossbana större delen av tiden hade jag bytt tidigare!

Snoogans skrev:
2505834 Det låter lite osäkert, för en del kan det betyda var 50e timme, för mig var 150e timme och för någon annan 250e timme. Jag hade inte kört med en kolv mera än 60-70h! Detta är dock på en 300a 2T som mest tuffas runt på i skogen, hade jag legat på crossbana större delen av tiden hade jag bytt tidigare!

Låter rimligt iof..

Bärgren skrev:
2505451 En kompis till mig bytte kolv efter varje träning. Dock var det en rinaldi-kittad 125a.

Så han bytte alltså kolv 2-3 kanske 4ggr i veckan?
Ja jag vet vad ett Rinaldi kit är men det låter liiite onödigt.

På en 250 brukar jag köra tills jag anar lite småskrammel eller slöhet och har aldrig råkat ut för nått ras pga att en kolv spruckit eller liknande. Svårt att veta hur länge det är i timmar dock, det va innan timräknarnas tid, men kanske 30-40 tim.

rejser skrev:
2506002 Så han bytte alltså kolv 2-3 kanske 4ggr i veckan?
Ja jag vet vad ett Rinaldi kit är men det låter liiite onödigt.

På en 250 brukar jag köra tills jag anar lite småskrammel eller slöhet och har aldrig råkat ut för nått ras pga att en kolv spruckit eller liknande. Svårt att veta hur länge det är i timmar dock, det va innan timräknarnas tid, men kanske 30-40 tim.

Jo, det var nog lite extremt. Speciellt om man jämför med min EXC som jag tog bort kolven idag. 450 mil, större delen 90-väg, och skulle med lätthet kunnat köra 100 mil till.:yoparty

60-70h motionskörning och med täta luftfiltertvättar. När hojen börjar tappa komp och/eller rassla mer än vanligt är det absolut tid att byta. Inkörning av en crosskolv görs genom att köra lite lugnt några varv och sedan köra som vanligt. Finns lika många teorier om inkörning av crossar som det finns crossåkare, lika så vad det gäller körtimmar på kolven.

Haha, så många olika svar och timmar, någon säger 30-40tim och någon annan säger 60-70 timmar :P

Jag får göra som ola_sandin säger, köra lite på känsla och känna ifall hojen blir slöare, svårstartad och alltså helt enkelt att den inte är sig själv, då är det dags att byta !

Nu när vi endå har det uppe men kolv och sånt, är det någon som vet var man kan köpa en kolv till en Cagiva wmx 250 -89 ?
Skall man special beställa vid någon motorrenoveringsfirma eller skall man försöka få tag på någon som har "riktiga" reservdelar och vilket alternativ är biligas ?

Last edited:
Knåda kan ha en del Cagivadelar fortfarande.Tel 0271/34075

Busaberg skrev:
2506842 Knåda kan ha en del Cagivadelar fortfarande.Tel 0271/34075

Tja !
Ringde till den här firaman och dom hade hemma, där skulle en ny kolv kosta 1500kr ,renoverad cylinder (2500kr) och ny cylinder mellan 6-10 tunse kr..

Tack för hjälpen alla, spec du Busaberga för tele nummret !!

Ciao

Vad snackar ni för skit? Aldrig att ni kör upp en 250 kolv på 10timmar :D

Köp dig en bra kolv, athena wössner osv. Gärna en smidd så kan du köra runt 50 timmar om du inte ligger och maxar på motorvägen.

Sen kan du ju alltid gå efter komp, startar inte lika lätt fortfarande osv..

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back