Byte av kamrem på Ducati 900ss, nödvändigt i dessa fall?

Kanske inte världens snabbaste raktfram (85 hk) men på bana hänger man på hyprarna rätt bra, dock inte på rakorna.
ZRX´n jag har nu är visserligen betydligt rappare men också tyngre.
Annars så finns ju SS1000 DS har dock inte provat den, men i den skall det vara lite bättre drag i.

Benny


blom skrev:
men går 900ss någe då :va
 

Bifogat

  • _Z6F6684.jpg
    _Z6F6684.jpg
    19.7 KB · Visningar: 130
Last edited:
Det var 2 år/1500 mil bytesintervall på Lotus Turbo Espriten jag hade innan.
Har för mig att Ferrarimotorerna med kamrem har en likaledes kort intervall.

Gissar på att garanti/försäkringsbolag har ett finger med i spelet, det lär inte bli billigt å renovera om remmen skulle gå så då krävs täta byten.

Sen håller den säkerligen längre än så ...

Tommy skrev:
Måste vara världens sämsta kamremmar på ducce om det ska bytas efter 2 år pga åldrande gummi.
Mer eller mindra alla kamremmar till bilmotorer bör bytas efter 5 år (eller efter ett visst antal mil). Har svårt att tro att det är så mycket sämre gummi i ducces remmar. Det är säkert Gates, Connitec eller nån annan stor rem tillverkare som gör de remmarna också.
 
Benny SSCC skrev:
När vi ändå pratar kamremmar så kan vi väl fortsätta,
Det jag undrar då, en ostartad hoj som tex stått på firma i två år, behöver man byta remmarna???
Någon eller några som har några förslag..

Benny


Remmar som står still blir sämre fortare än remmar som får motion.

Har en rem stått i två år över samma remhjul och torkat så tror jag det är värre än om man skulle köra hojen regelbundet.

Rembytet är småpengar på motorcyklar, på min Alfa kostade bara kamremsbytet 9500:-. Det skulle dessutom göras var 6000:de mil vilket gör 1:50 kr mil :(
 
Tommy skrev:
Måste vara världens sämsta kamremmar på ducce om det ska bytas efter 2 år pga åldrande gummi.

Du är inte direkt den första som reflekterar över denna sanning.. :3freak

Men måste man, så måste man.. Men det har ju sagts tidigare och tål att sägas om och om igen, Duccar är inte direkt de billigaste hojarna att äga om man titta på servicekostnaden..


Men vilken sporthoj är det om man jämför med andra hojar, typ blyslädar och tåååring åk?!
 
amullo skrev:
Du är inte direkt den första som reflekterar över denna sanning.. :3freak

Men måste man, så måste man.. Men det har ju sagts tidigare och tål att sägas om och om igen, Duccar är inte direkt de billigaste hojarna att äga om man titta på servicekostnaden..


Men vilken sporthoj är det om man jämför med andra hojar, typ blyslädar och tåååring åk?!
Va kommer det sig att de flesta Ducceåkarna verkar nonchalera (stavning?) kamremsbytet.... ?

Har mailat på många olika hojar nu, både Hyper, Monster och Supersport.... men många säger att "nej jag behövde inte byta för den har inte gått så långt" eller "jag har tänkt byta till våren, det är inte en sån stor kostnad" osv.... man blir ju fan livrädd.....
För inte är det så att om jag köper en hoj som kamremmen inte är bytt på, så ska jag betala det bytet? då ska det dras av från priset isåfall... det vore väl mer rätt.
 
Mattiaz skrev:
Va kommer det sig att de flesta Ducceåkarna verkar nonchalera (stavning?) kamremsbytet.... ?

Har mailat på många olika hojar nu, både Hyper, Monster och Supersport.... men många säger att "nej jag behövde inte byta för den har inte gått så långt" eller "jag har tänkt byta till våren, det är inte en sån stor kostnad" osv....

Här får du tänka efter lite.

Kamremmar skall bytas varje 2 år eller 2000 mil (Vad som nu kommer först).
Att byta precis innan avställning gör att remmarna står stilla i 3-4 månader till ingen nytta, allttså väljer många att vänta med bytet till i senvinter/tidig vår.

Hittar du dock en hoj som det inte byts kamremmar på mer än 2år är det dax att vara väldigt skeptisk. Inom den vänkretsen som jag kör i vet jag INGEN som nonchalerar kamremsbyte, nonchalans kan resultera i ventilsallad. Sånt är bra J*vla mycket dyrare att fixa än ett enkelt kamremsbyte.

Att begära minskning av priset för kamremsbytet ser jag mer som en del av prisdiskussionen.. Var noga med att se till att serviceboken är ifylld så att du vet att ägaren skött bytet snyggt tidigare bara..
 
Mycket snack om remmar är det.. Men jag klämmer dit fräsha grejjer varje vinter, har gjort så alltsedan jag började skruva själv. Att lägga en lusingtapp på lite extra förebyggande underhåll var vinter är ju inte hela värden precis (remmar, filter, lite bromsvätska).

Rekomenderar supersortmodellerna, dom är billiga i drift med få problem. Har haft ett par sådana, bra instegshoj i ducatiträsket helt enkellt. Dessutom är dom relativt enkla att serva, köp haynes mekarbok å sätt igång. (visserligen är den för äldre årsmodeller men motorn är densamma), fabriksmanualen är inte helt tokig den heller..

/B
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top