byte av kamkedjesträckare på en cbr

*FIREBLADE*

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Hoj
R1-99 fireblade-96
hej undrar om det är nån här som har god erfarenhet av byte av en kamkedjesträckare på en fireblade 900 av årsmodell 1995..

väldigt tacksam för svar

Det är nog nästintill det lättaste du kan göra, ungefär lika avancerat som att spänna drivkedjan. Vad är det du undrar över?

Om det är en automatisk kamkedjespännare så får du inte glömma att nollställa den, skruva dit den och sen montera fjädern och mittenskruven. glhf!

Om det är en automatisk kamkedjespännare så får du inte glömma att nollställa den, skruva dit den och sen montera fjädern och mittenskruven. glhf!

¨hej igen,,,är det den lilla skruven innanför m6 skruven du menar då eller,,,för man är ju lite osäker att man ska skada nått

Det är nog nästintill det lättaste du kan göra, ungefär lika avancerat som att spänna drivkedjan. Vad är det du undrar över?

pratade med mc firma idag och dom pratade om att man skulle nollställa motorn och en annan jag pratade med sa att det bara va att byta den,att den skulle hoppa i läget själv

Last edited:
Ok, jag har aldrig bytt på en blade men jag ska förklara hur jag gör på min.

1. skruva bort tändstiften så motorn inte drar runt eller kuggar över pga kompen.
2. Skruva bort den gammla spännaren.
3. Ta bort den större skruven i mitten på den nya.
4. Nollställ spännaren genom att peta upp piggen och skjuta ihop spännaren. lite svårt att förklara men du kommer fatta.
5. Skruva fast den nya spännaren med rätt moment. Troligtvis behöver du en ny packning.
6. Skruva nu i mittenskruven som trycker på fjädern och dra fast med rätt moment.
7. Dra runt motorn ett varv med hyllsnyckel eller rulla på en hög växel så att spännaren "sätter" sig.
8. I med stiften igen och starta!

Eller så läser du servicemanualen ;)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form