Byte av hoj

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Funderar lite bara på att eventuellt byta hoj. Har idag en Cbr 900rr från 93 och övningskör med den. Har precis kommit hem efter en liten runda ihop med min väldigt sympatiska handledare.

Nu sitter jag och funderar om detta är rätt hoj att börja på. Första gången vi körde så hade jag väldigt ont i ryggen efteråt. Men vet ej om det beror på att jag höll på att lägga hojen när jag fick motorstopp och fick slita upp den med ett ben eller om jag suttit spänd när jag kört alternativt drag i nacken då min buff är väldigt tunn.

Efter rundan idag har jag väldigt mycket mindre ont men känner dock lite. Så nu undrar jag om någon har några tips på andra hojar där man sitter lite mer upprätt men ändå har möjlighet att krypa ner bakom en kåpa om man önskar. Ett plus är också om det finns justerbar kopplings- och bromshandtag. Idag har jag lite ont i handleden eftersom jag inte riktig når fram till kopplingen.

Det jag alltså vill ha är:

Kåpor
Lite mer upprätt körställning än cbr 900rr. (Vet ej hur det är med cbr 600)
Gärna lite hk men inget extemt
Justerbar koppling och broms. Alt handtag som sitter lite närmare mina händer
Låga försäkringskostnader.

Vet att jag ska prova mig fram men som sagt. Har inte kortet ännu så vill inte direkt åka till handlare eller privatpersoner och provköra.

Jag får stå ut med Hondan så länge men kanske vill byta när jag tagit kortet.
Så kom igen och tipsa mig om hojar man kan kolla på tills kortet ligger i börsen.

Hur mycket har du kört med hojen? Jag tror att ryggvärken kommer gå över, du måste bara vänja dig.

Jag hade skitont i mina handleder/rygg dom första två veckorna med r1:an. Jag funderade på att hänga på annat styre med det gick över efter ett tag, som tur var. Nu sitter jag som en kung, inga problem alls. Det skulle inte förvåna mig om det blir samma sak för dig.

Om det inte löser sig kan jag rekommendera Honda VFR.
VFR är dock mer åt touringhållet. Men det kanske funkar.

Last edited:
Jag har bara kört ca 20 mil så jag får stå ut ett tag till. Det är kanske som NEWK säger att några mil till så har man vant sig. Det som retar mig är just det här med kopplingen. Får kolla runt lite om man kan byta till ett annat handtag.

Tycker det låter som du sitter och spänner dig.
Försök slappna av när du kör och sitt inte i samma ställning hela tiden,vrid med kroppen i kurvorna och slappna av i händerna.

Henrik

Det är en av nackdelarna med att ha en sporthoj, man måste träna in kroppen i en ny sittställning som du inte har normalt.
I början är de muskler man använder väldigt otränade och man lägger väldigt mycket vikt på armarna, handlederna och ryggen.
Efter ett tag lär man sig att knipa åt med knäna och därigenom avlastar armar och rygg avsevärt och man lär sig att slappna av.
Rygg och nackvärk kan ofta bero på att man har fel hjälm, typ en som går för långt ner i pannan så man måste luta huvudet väldigt långt bakåt, kan också vara att du är ovan vid luftdrag och turbulens och därför spänner nacken väldigt mycket.
Ge det ett tag till och se om det blir bättre, om inte är det kanske dags att tänka på en annan hoj som har en mer upprätt sittställning.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!