Byte av hoj, HJÄLP!

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Hej!

Har kontakt med en kille som ska sälja sin Husaberg 501FE -99. Och det
är på tal om att byta min GSXR 750 -85, vilken är i mint condition verkligen.

På husan finns lite att göra för att få den att gå på gatan. Supermotard
hjul samt endurohjul medföljer. T.ex. hastighetsmätare + lite av varje. Ni kan själv kolla annonsen:

http://www.blocket.se/vi/9956422.htm?ca=4_s

Kräver dessa hojar mycket service? Havererar de stup i kvarten eller?
Kan ni nämna lite för- och nackdelar om ett byte skulle ske.

Flip skrev:
2672419 Hej!

hjul samt endurohjul medföljer. T.ex. hastighetsmätare + lite av varje. Ni kan själv kolla annonsen:

Den behöver säkert en hel del service, har läst mkt här på SH där folk har strul me husor från -03 & äldre och detta är en -99a så jag hade nog aldrig köpt den i alla fall. Visst, är den helrenoverad i motorn så kan det ju va ett bra köp men hur vet man det? Hur mkt har den körts, troligen en hel del timmar på sina 7 år på nacken. Husa från -04 ska det vara stor skillnad på, en hel del förbättringar:tummenupp

Borde inte din hoj vara värd en hel del pengar? Sälj den till en samlare och köp nåt driftsäkrare.

Klart jag ska sälja, allt är tillsalu till rätt pris? ;) Nytt system? Nja har ju akra.. :) Kam å fugge ligger nära tillhands.. Men den går rätt bra ändå så jag kanske sattsar på styling *flinar*

Flip skrev:
2672419 Hej!

Jag skulle inte byta om jag va dig. Sälj din hoj när det är säsong istället. Står inget om hur många timmar den har gått. Vad som renoverades. Hur många timmar den har gått efteråt, hur är är den servad?

Du ska inte vara rädd för att det är en 99a. 99 och 00 är de bästa av den äldre motorerna. Det kom en ny motorgeneration 01 som fått lite dåligt rykte men de sista åren av gamla motorn är absolut bra om man vårdar dem. Men köp nog inte äldre än 99 för då blev den uppdaterad en hel del.
En polare har en FE600 99 som han köpte ny och den går som en dröm fortfarande, har aldrig strulat. Han har haft ett sprucket insugsgummi samt bytit hjulet till vattenpumpen, thats it. Total kostnad typ 100 spänn.

Om det är rätt pengar kan bara du själv avgöra.

Supermoto skrev:
2674008 Du ska inte vara rädd för att det är en 99a. 99 och 00 är de bästa av den äldre motorerna. Det kom en ny motorgeneration 01 som fått lite dåligt rykte men de sista åren av gamla motorn är absolut bra om man vårdar dem. Men köp nog inte äldre än 99 för då blev den uppdaterad en hel del.
En polare har en FE600 99 som han köpte ny och den går som en dröm fortfarande, har aldrig strulat. Han har haft ett sprucket insugsgummi samt bytit hjulet till vattenpumpen, thats it. Total kostnad typ 100 spänn.

Om det är rätt pengar kan bara du själv avgöra.
Just detta jag skulle kommentera, dock tror jag inte man kommer under 100kr. Det är rätt mycket service på alla husor oavsett om de är driftsäkra eller inte. Borde bli minst 5 tusen om året i utbytta motordelar (om man kör förståss).
Annars är det bara 1 skillnad vad jag vet mellan 99an och 00an i motorn och det är att 00an har hydralisk koppling. Jag tror absolut att 99an är en bra hoj så om du vill byta så gäller det bara att hojarna för dig har ett likt värde. Jag har inget illa att säga om husan men som sagt, vem vet skicket i motorn. Även efter en helrenovering förra sommarn så kan en husa ha körts så pass att det är dags igen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT