Byte av hjullager

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vad gör jag för att få ut hjullager som fastnat? På framhjulet gick det ganska så lätt, men med bakhjulet har jag stött på patrull. Har inte lyckats få dem att röra sig bråkdelen av en millimeter.... Gör som det står i manualen, med dorn och hammare.
Det är aluminiumfälgar till en 1982 Kawasaki GPZ 1100. De har nog suttit där sen 82.... Hojen verkar ha stått utomhus länge mtp skicket. :-(
Har provat att värma navet utifrån med varmluftspistol utan resultat. Finns det kylspray kanske, som man kan kyla lagret med också?
Eller, hur gör ni???

08401268-0362-4F2B-8749-B5B411A994B0.jpeg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gasol så att det ryker och fräser. Kyl lagret snabbt med vatten så att du spränger bort oxiden. Värm igen tills det ryker, först knacka IN lagret, sen knacka UT det. Funkar inget annat, svetsa fast en STOR skruvskalle på innersta ringen och använd mer våld.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du har ju lyckats rubba stödhylsan lite så helt hopplöst är det ju inte :rock
Så på det igen med mer värme eller i alla fall längre tid.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Aluminum suger åt sig värme rejält, man måste värma bra länge med en varmluftspistol innan det blir uppvärmt. Jag brukar ha en duschflaska för att "kolla" temperaturen, när vattnet förångas direkt vet man att det i alla fall är över 100C
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det "ärgat" ihop, 5-56, blanda 1 del aceton + 1 del olja, Biltemas Multispray X4 eller liknande. Pensla på en vecka.
Bäst om du kunde lägga en bricka med tätning utanför lagret och fylla insidan av navet med aceton + olja så lagerna och insidan av navet badar i aceton + olja en vecka.
Svetsa fast en gängad stång på innerringen på ena lagret.
Sedan "bara" sätt på lite viktskivor till hantel / skivstång på den gängade stången, bricka och mutter och släpp viktskivorna ner längs den gängade stången. Glidhammarmetoden som nämnts ovan.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hmmm, det är inte så att du har lyckats knacka ur det någon millimeter och det har kantrat en aning?
Det gäller ju att knacka korsvis på lagret för att få det att krypa ut.
Kanske läge att centrera stödhylsan och knacka lagret inåt en gång.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jo, jag kom också att tänka på byrålådsprincipen......
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Som svar på frågan - Hur gör Ni?
Jag gav upp och åkte till Jula och köpte en press där. Hade då upplevt två hjullager som kärvade på ordentligt och hade betalt en verkstad för att hjälpa mig. Tror den bara gick på några tusen så det var inte så blodigt. Gött att ha den ståendes nu med så att man vet att man får till det. Lite halvjobbigt då det för mig är lagerbyten på en båtkärra som är mest frekvent och en missad fiskedag är inte roligt.. Sista gången var det dock till hojen som den fixade med enkelhet.
Ett annat hjullager jag tryckte ut med den pressen gick i tusen bitar med en riktig smäll... Det bara vägrade röra på sig och vid tio tons tryck bara small det till. Men ut gick det ivf.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du trycker med 10t för att få ur lagret så är det något galet och risk att du skadar lagerläget.
En press är ju bra för att återmontera lagret men jag tycker att risken för att man skaver ned lagret aningen snett är onödig att ta.
Jag brukar ha lagret i frysen några dagar och värmer lagerläget, då slinker det oftast ned lätt.
Jag har bytt en del lager genom åren och det är alltid jävligt på något sätt men det känns alltid bra när de nya sitter på plats.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Om du trycker med 10t för att få ur lagret så är det något galet och risk att du skadar lagerläget.
En press är ju bra för att återmontera lagret men jag tycker att risken för att man skaver ned lagret aningen snett är onödig att ta.
Jag brukar ha lagret i frysen några dagar och värmer lagerläget, då slinker det oftast ned lätt.
Jag har bytt en del lager genom åren och det är alltid jävligt på något sätt men det känns alltid bra när de nya sitter på plats.
Yes förstår det men sinnet rinner på ibland.... Den yttre kullagerbanan delade på sig i fem bitar och allt annat bara flög åt alla håll och kanter. Fick dit ett nytt lager och det fungerar tillfredställande än så länge som tur är !
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag fick lära mig ett knep för många år sedan:
Ta fram mig/tig-svetsen och svetsa några små strängar på lagret ytterbana så lagret värms upp rejält och expanderar. vänta tills det kallnat något och knacka sedan ur lagret.
Lagret rör sig när det expanderar så oxid släpper, sedan släpper det från lagerhuset/navet när det kallnar
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Se till att HELA fälgen blir varm. Väldigt lätt att man bara värmer på fjädrarna runt lagerläget och då ökar greppet i stället för att minska.
När man svetsar på lagrets ytterring händer två saker. Först krymper själva svetsen och drar ihop ytterringen, sedan omvandlas martensiten till ferrit när härdningen går ur. Ferriten har mindre volym än martensit.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En kompis till mig glömde stoppa i distanshylsan när han satte ihop ett hjul en gång, det blev till att göra om.
Bara ett litet tips.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
En kompis till mig glömde stoppa i distanshylsan när han satte ihop ett hjul en gång, det blev till att göra om.
Bara ett litet tips.
Just den mardrömmen swishade förbi i skallen nyss........:gnissla
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Just den mardrömmen swishade förbi i skallen nyss........:gnissla
Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken om hylsan sitter där, bara lagren kommer in i rätt läge.
Ger ju lägre ofjädrad vikt :)
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken om hylsan sitter där, bara lagren kommer in i rätt läge.
Ger ju lägre ofjädrad vikt :)
Distansen måste vara där, annars har du inget som håller emot innerbanorna när du spänner hjulaxeln.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top