Byte av hel/halvljus halogenlampor VW Passat 2016

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag funderade på att ersätta halvljus (H7) och helljus (H9) med LED-motsvarigheterna från endera OSRAM eller PHILIPS.
Det är tvärr minst sagt rätt så trångt. Även bara ett byte rätt av mot ny halogenlampa ser utmanande ut även om man nu skulle misslyckas med det så är det iaf, ett mycket billigare misslyckande.
Det ser ut som man skulle behöva 6-årings händer eller något dylikt.
Är det ens görbart utan att demontera halva fronten och/eller armaturen?
Månntro någon som vet om det är något för en glad amatör eller är det bara att bryta ihop, ge upp och lämna in eländet?
 
Jag brukar köpa en reparationshandbok när jag köper beg bil. Om du inte får några bra svar här kanske det kan vara en tanke.
 
Leta på Youtube, det finns säkert någon som har filmat hur man ska göra.
 
Jag funderade på att ersätta halvljus (H7) och helljus (H9) med LED-motsvarigheterna från endera OSRAM eller PHILIPS.
Det är tvärr minst sagt rätt så trångt. Även bara ett byte rätt av mot ny halogenlampa ser utmanande ut även om man nu skulle misslyckas med det så är det iaf, ett mycket billigare misslyckande.
Det ser ut som man skulle behöva 6-årings händer eller något dylikt.
Är det ens görbart utan att demontera halva fronten och/eller armaturen?
Månntro någon som vet om det är något för en glad amatör eller är det bara att bryta ihop, ge upp och lämna in eländet?
Ofta tycker tillverkaren att man ska ta ur insatsen för att byta lampa.
På min V70 är det ett ryck i en tältpinne så är insatsen ur, på Fiatbussen är det en halvdags mekande.
Kolla om det ser ut att vara enkelt att få ur insatsen.
 
Det är djävulskt trångt att byta lampor på många nyare bilar. På min Subaru så går det relativt enkelt att byta helljus och parkeringsljuslamporna då dom går att komma åt från motorutrymmet. Halvljuset måste man demontera innerskärmarna och ta dom nerifrån via hjulhusen. Tack och lov är det xenon så dom behöver inte bytas så ofta.

Vad gäller att byta mot LED så är det något som ger högst varierande resultat. Grunden i det är att en LED aldrig kommer att vara en lika punktformig ljuskälla som en halogen. För att få tillräcklig ljuseffekt så brukar man sätta flera LED på lampan och då får man en utspridd ljuskälla vilket påverkar ljusbilden och ljusutbytet negativt. Ingen på marknaden förekommande LED ger samma ljusbild som en Halogen så du får en försämring där.
Med det sagt så finns det lampor som ger skapliga resultat även om den absoluta majoriteten ger usla resultat. Vilken lampa som fungerar kan bero lite på vilket strålkastarhus man har. Dvs det som funkar i en bil kanske inte funkar lika bra i en annan.

Jag personligen skulle inte sätta in LED någonstans där jag vill ha en kontrollerad ljusbild i dagsläget. Dvs möjligen i helljuset som inte är lika noga. På halvljuset är det ytterst sannolikt att du får mycket ströljus som faller utanför den ljusbild man ska ha och därmed ökar risken att du får nedslag på besiktningen.
 
Halvljuset är inte ok att konvertera från halogen till Xenon/LED och det ger ombesiktning. Är det dessutom en halv dags jobb att byta dem så är det en dålig ide som jag ser det. Helljus är helt ok att konvertera.

Hade jag varit i dina kläder hade jag slagit till på de här

Jag körde ett tag själv med IPF H4 LED och ljusbilden fanns det inget att anmärka på. Blev till slut nojig för att åka på en flygande så halogenlamporna fick göra tjänst igen
 
6000 kelvin? Är inte 4300K (max ca 5000K) att föredra som fordonsbelysning eller minns jag fel?
Nja 5500-6000K är det spannet som LED oftast ligger i vad jag har noterat. 6000K kan vara lite självbländande vad gäller tex vägskyltar men jag tycker det funkar fint. Man behöver inte nödvändigtvis titta in i skyltarna och jag vet att har du tillräckligt mkt ljus så bländar skyltarna oavsett färgtemperatur
 
Nja 5500-6000K är det spannet som LED oftast ligger i vad jag har noterat.
Det är ju därför man vill undvika LED, dess blåaktiga ljus. Mörkerseendet bli bättre med varmare ljus än kallt. Du vet lumpen, rött filter på alla ljuskällor på natten. Bor man i stad och kör på upplyst väg i "mörkret" spelar det ingen större roll vad man har för ljus - om det ens behöver vara påslaget.
 
Det visar sig, tack vare en av de lokala bilverkstäderna att halvljuset kommer man åt via en lucka i hjulhuset. Märkligt men mindre trångt än via motorrummet. Fast Volvos variant verkar vara bäst.

Hittade till slut också en snutt på youtube efter att ha sökt på wheel well, hatch, access, low beam, o.s.v som visade var och hur.
 
6000 kelvin? Är inte 4300K (max ca 5000K) att föredra som fordonsbelysning eller minns jag fel?
Jo. Så är det nog.
För Xenonlampor så rekommenderar man 4300K då du får högre ljusutbyte för samma effekt med den jämfört med 6000K.
Därutöver så är det i många väderförhållanden så att ett gulare ljus är fördelaktigt då det inte påverkas riktigt på samma sätt av dimma, snöfall och annat. Många upplever dessutom 4300K som mycket trevligare ljus.
Sen har vi ju självbländningen från skyltar och annat. Den blir värre med 6000K vilket gör det till en nackdel.
Dock är det så att dom flesta LED som skall ge mycket ljus brukar ligga på 6000K. Det har att göra med att när man vill göra vita dioder så är det i själva verket en blå diod som man belagt med en blandning av flourescerande ämnen som avger gult ljus när det träffas av det blåa ljuset. Det leder till att om man vill ha en lägre ljustemp med mer gult och rött i ljuset så måste man "dopa" dioden mer och omvandla mer av det blå ljuset till gult och rött och det försämrar verkningsgraden. Så en 4300K LED har sämre ljusutbyte än en 6000K. Dessutom är hela förlusten i form av värme vilket är något som speciellt i högeffektsapplikationer snabbt dödar dioderna. Därför är i stort sett alla LED på kring 6000K för bilstrålkastare.

Jag har själv 3st 60W LED extraljus på min bil. På öde landsväg är det fantastiskt eftersom det lyser upp som en djävla timmerbil och ingen jag möter glömmer att blända av. Men nackdelen är att alla skyltar lyser upp rejält och blir ganska bländande om man tittar på dom. Så det är lite en vanesak.
 
Vet inte heller om tex 6000 Kelvin LED i praktiken blir detsamma som 6000 Kelvin Xenon.
På en av mina bilar har jag två Lazer-ramper på 5000K och det ljuset är avsevärt varmare än Xenonljuset på 4300K i samma bil.

Har märkt att Lazer-ljuset gör sig väldigt bra när det regnar men för den delen funkar 6000K bra också på blöt väg. Bilen på bilden har endast diverse LED på 5700-6000K och man ser mer än bra trots blöt vägbana. 1629484844477.png
 
Jag har nu kommit fram till att 700 W helljus som synes funkar bra även på regnblöt asfalt. Det fanns en tid då jag kunde tycka blöt asfalt slukade mycket ljus men det börjar bli längesedan nu. Att vägskyltar bländar skiter jag ett stort stycke i :)

 
Jag har nu kommit fram till att 700 W helljus som synes funkar bra även på regnblöt asfalt. Det fanns en tid då jag kunde tycka blöt asfalt slukade mycket ljus men det börjar bli längesedan nu. Att vägskyltar bländar skiter jag ett stort stycke i :)

Ser ut som på min Astra 2*360watt 9" med 36st 10 watts cree dioder i varje lampa. Inte en jävel låter bli att blända av 1 km före möte, inklusive lastbilar?
 
Jättemycket extraljus är ju bra när man kör ödsliga vägar, men har man mycket möte vill dom ju bara att man bländar av när det är 2km kvar till mötet, på en av mina bilar med tokmycket lyse fick man först stänga av extraljusen och sedan blända av halvljuset om man inte skulle sitta och köra en evighet på vad som då kändes som två stearinljus....
Då hade jag ändå lite kraftigare halvljus lampor och framförallt fräscha glas på den bilen..

Men att gå från 6x120w ner till halvljus 2x80 var som att krypa in i en kolsäck.
 
Man kan iofs förbättra halvljuset en hel del och fortfarande få bilen godkänd i bes..
På en av mina bilar har jag bytt till värsta godkända halogenlamporna samt matat dessa med eget relä. En volt hit eller dit gör väldigt mkt på en halogen-lampa och det tidigare spänningsfallet var 1.5 Volt jämfört med batterispänningen. Riktigt bra halvljus på den bilen kan jag säga.
Har man original xenon-halvljus kan man byta till bästa Osram- eller Philips-lamporna vilket enligt många ska göra stor skillnad.
Har man original LED-halv-ljus och inte gillar det så får man nog gilla läget.
 
Led i reflektor = glöm.
Led i projektor = bättre.

Jag hatar alla jävlar som åker runt med dåliga xenon/led konverteringar på halvljuset.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top