Byte av glidringar?

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tjena!

Jag bytte packboxar och olja på min hoj för något drygt år sen. Jag hade problem med att gaffel slog igenom vid hård inbromsning. Det blev lite bättre och besiktningsgubben gav godkänt efter lite tvekan. Den blev inte BRA, men bättre. Man får ta i hårdare för att få den att slå igenom nu :rolleyes:

Så nu ska jag ge mig på skiten igen.
Frågan är - I instruktionerna (som jag fick av Bikerbitch, tack!) står det såhär:

"The outer tube and inner tube anti-friction rings or metal slide rings must be repaced along with the oil seal any time the fork is disassembled"

Som en god snåljåp med lite brådis så sket jag såklart i detta! Spelar det nån roll? Eller är det fjäderbyte som gäller nu när allt annat är testat?
 
Normalt ska dessa ha en kopparfärgad yta,(en del är belagda med grått material) Så länge ytan är hel och inte bortnött så kan du utan bekymmer återanvända bussningarna.

För att få gaffeln lite hårdare mot genomslag, slå i lite mera olja.
 
Felet som du beskriver uppfattar jag som att det beror på två saker.

Ett fjädrarna är för mjuka i förhållande till din vikt alt att dom har gjort sitt pga av ålder eller så har du för lite olja i gaffeln.

1. Prova med lite mer olja (absolut billigast) hjälper inte detta så är det nog tyvärr nya fjädrar som gäller.

Det som står i instruktionsboken "The outer tube and inner tube anti-friction rings or metal slide rings must be repaced along with the oil seal any time the fork is disassembled" har inget med genomslag att göra om det inte är så att gaffeln har börja läcka igen.
 
Last edited:
Ska prova med några ml extra olja innan jag bestämmer mig för att byta fjädrar. Den gamla skithojen är inte värd en tusenlapp :D
 
annars kan man sätta i distanser ovanpå fjädern!
funkar kanon för mig då det är billigt och du bestämmer helt själv hur långa distanserna skall vara och därmed hur hård gaffeln ska vara.

//Robin
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top