byte av gaffelolja...?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Tänkte jag skulle byta gaffelolja på den gamla millen, men vill ogärna lossa gaffelbenen.
Någon som vet om man får ut all olja om man skruvar ut ventilen i botten ??
Eller måste man verkligen lossa hela benen ?
 
du får inte ut mer än en skvätt olja och du får defenetivt inte in den nya oljan.

tar ju max 20 minuter att lossa gaffelbenen och sätta tillbaka dom. :)
 
du får inte ut mer än en skvätt olja och du får defenetivt inte in den nya oljan.

tar ju max 20 minuter att lossa gaffelbenen och sätta tillbaka dom. :)

Bara att bita i det sura äpplet då.
jaja, det är väl som du säger, det går ju ganska fort att plocka loss dom, men jag har ju inget stöd som lyfter i kronan :(. Men det löser sig säkert.
Får se om jag kan låna ett sådant nånstans.
 
Bara att bita i det sura äpplet då.
jaja, det är väl som du säger, det går ju ganska fort att plocka loss dom, men jag har ju inget stöd som lyfter i kronan :(. Men det löser sig säkert.
Får se om jag kan låna ett sådant nånstans.



Lite nyfiken på vad du skall hälla för olja i dem?

Sist vi hade loss mina stöttar så var det spännband och krok i taket som gällde så lite uppfinningsrikedom löser det mesta. Sätt spännbandet runt ram/gaffelkronorna och spänn upp den :tummenupp
 
Bara att bita i det sura äpplet då.
jaja, det är väl som du säger, det går ju ganska fort att plocka loss dom, men jag har ju inget stöd som lyfter i kronan :(. Men det löser sig säkert.
Får se om jag kan låna ett sådant nånstans.

spänn upp den i taket på nå käckt sätt så gjorde jag..:tummenupp
 
eller

Luta hojjen på sidostödet och bakdäcket. (framhjulet åker upp i luften.)
Pulla in en sten under oljetråget och släpp ner framdelen av hojjen.
Sätt en ölback på skjutssadeln för att få tyngden på bakhjulet.

se till att ha förlossat lite på alla skruvar så du inte behöver ta i så hårt för att lossa det sista när hojjen lutar mot en sten och en ölback.
 
Lite nyfiken på vad du skall hälla för olja i dem?

Sist vi hade loss mina stöttar så var det spännband och krok i taket som gällde så lite uppfinningsrikedom löser det mesta. Sätt spännbandet runt ram/gaffelkronorna och spänn upp den :tummenupp

har inte bestämt viskositet ännu, men det lär väl bli en Motul, antingen 5 eller 10w.
Jag har egentligen noll koll på sådant, så ni som kan får gärna hojta.
90% av körning sker på gata, 10% bana.
Jag har upptäckt att gaffeln bottnar vid hårda inbromsningar, samt att oljan är minst 2 år gammal ( ~1000 mil )
Kommer jag att känna skillnad på 5 eller 10w ?
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top