Byte av framgaffel - Vad skall jag tänka på?

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Jag håller på med inledande förberedelser inför vintermekandet på XR:en, och en stor del av projektet kommer gå ut på att byta ut framgaffeln mot en modern USD-gaffel. Men, utan erfarenhet och kunskap blir det svårt, så nu undrar jag: Vad skall jag tänka på? Hur vet jag vilken sorts gaffel som passar på en XR600R? Vart hittar jag denna framgaffel? Vad kommer det kosta?
 
Viktiga mått.
Avstånd från styrlager till Framhjulsaxeln. Ska vara inom +/-1 cm
Offsett i gaffelkronan. Alltså hur långt styraxeln sitter bakom gaffelbenen, C-C mått. Och sist men inte minst. Hjulaxelns mått till centrum på gaffelbenet.
Egentligen kan man lägga ihop offseten i gaffelkronan med hjulaxelns offset. Påverkar det totala försprånget. SÅ måste du ha lika hårda gaffelfjäderar som i den tyngre hoj du har va en cross, som du kanske tänkt ta gaffel ifrån.
Det blir ganska radikala grejer att bygga om.
Hjulet ska passa också!
När det väl är gjort måste du troligtvis bygga om ventilerna i gaffeln för att få det att passa din hoj....

Ett bättre alternativ är att bygga om ventilpaketet, inne i gaffeln du har, så du bättrar på dom egenskaper den har.
Race Tech har ombyggnadskit.

Mats
 
Viktiga mått.
Avstånd från styrlager till Framhjulsaxeln. Ska vara inom +/-1 cm
Offsett i gaffelkronan. Alltså hur långt styraxeln sitter bakom gaffelbenen, C-C mått. Och sist men inte minst. Hjulaxelns mått till centrum på gaffelbenet.
Egentligen kan man lägga ihop offseten i gaffelkronan med hjulaxelns offset. Påverkar det totala försprånget. SÅ måste du ha lika hårda gaffelfjäderar som i den tyngre hoj du har va en cross, som du kanske tänkt ta gaffel ifrån.
Det blir ganska radikala grejer att bygga om.
Hjulet ska passa också!
När det väl är gjort måste du troligtvis bygga om ventilerna i gaffeln för att få det att passa din hoj....

Ett bättre alternativ är att bygga om ventilpaketet, inne i gaffeln du har, så du bättrar på dom egenskaper den har.
Race Tech har ombyggnadskit.

Mats

Oj oj, låter inte lika roligt som jag hoppats på :( Dock har jag hittat en gaffel, med kronor, från en KTM 525 som var anpassad för motardkörning. Hjul till nämnda gaffel har jag också hittat, men jag funderar nu på hur pass mycket jag måste bygga om för att få det att passa?
 
Oj oj, låter inte lika roligt som jag hoppats på :( Dock har jag hittat en gaffel, med kronor, från en KTM 525 som var anpassad för motardkörning. Hjul till nämnda gaffel har jag också hittat, men jag funderar nu på hur pass mycket jag måste bygga om för att få det att passa?

Har du komplett gaffel med hjul, som verkar stämma i mått så är det "bara att kontrollera styrlagret. Har man riktig "dyngröta" så räcker det med att flytta över lager och montera. Annars får du leta reda på en lagerkatalog och försöka hitta lager som stämmer med inner och ytterdiameter. Går inte det heller får man svarva någon distans så att det går att få dit ett lager ändå.
En lösning kan också vara att flytta över styrstolpen från den gamla kronan till den nya. Man får klura lite helt enkelt.

mats
 
Oj oj, låter inte lika roligt som jag hoppats på :( Dock har jag hittat en gaffel, med kronor, från en KTM 525 som var anpassad för motardkörning. Hjul till nämnda gaffel har jag också hittat, men jag funderar nu på hur pass mycket jag måste bygga om för att få det att passa?

beror på hur de ser ut. har du tur är de gjort på en kväll o i värsta fall måste du svarva om styrstolpen plus lite annat skit... de du kan göra är att mäta nederdelen av ktm,ens styrstolpe o din. e de lika bruka de gå bra. kan ev ha samma lager el pressa din stolpe i den gaffeln.
 
Där ser man. Jag har tillgång till både svarv och press, så när jag väl får hem gaffeln så är det isf bara att mäta och sedan svarva eller pressa ur, så det kommer nog lösa sig den biten.
 
Tjeená... En du borde snacka me e Tolle, Tolle.se ,om du får chansen
å snacka me honom, så ere få som kan så mycke om gafflar....
Han lever på att tillverka gafflar.....

HADE J.Wayne
 
Viktiga mått.
Avstånd från styrlager till Framhjulsaxeln. Ska vara inom +/-1 cm
Offsett i gaffelkronan. Alltså hur långt styraxeln sitter bakom gaffelbenen, C-C mått. Och sist men inte minst. Hjulaxelns mått till centrum på gaffelbenet.
Egentligen kan man lägga ihop offseten i gaffelkronan med hjulaxelns offset. Påverkar det totala försprånget. SÅ måste du ha lika hårda gaffelfjäderar som i den tyngre hoj du har va en cross, som du kanske tänkt ta gaffel ifrån.
Det blir ganska radikala grejer att bygga om.
Hjulet ska passa också!
När det väl är gjort måste du troligtvis bygga om ventilerna i gaffeln för att få det att passa din hoj....

Ett bättre alternativ är att bygga om ventilpaketet, inne i gaffeln du har, så du bättrar på dom egenskaper den har.
Race Tech har ombyggnadskit.

Mats


Eller så sätter man dit första bästa USD man hittar, köper hjulaxeldistanser på Roffes och allt känns prima..

Tjeená... En du borde snacka me e Tolle, Tolle.se ,om du får chansen
å snacka me honom, så ere få som kan så mycke om gafflar....
Han lever på att tillverka gafflar.....

HADE J.Wayne

Ja Tolle är säkert skitsugen på att snacka gaffelbyte på en cross nån halvtimme:rolleyes:
 
Last edited:
Eller så sätter man dit första bästa USD man hittar, köper hjulaxeldistanser på Roffes och allt känns prima..



Ja Tolle är säkert skitsugen på att snacka gaffelbyte på en cross nån halvtimme:rolleyes:

Skönaste inlägget, men jo det är lite så jag resonerar :) Lyckas jag så lyckas jag, annars EPIC PHAIL
 
Cartridgegaffeln kom väl -92 på XR600, och den var ju oerhört bättre än dom gamla.
Och bara för att det är USD behöver det inte betyda att det kommer att bli bättre.
Jag skulle ha lagt tid och energi på att först kolla om man kan göra något åt den befintliga gaffeln med tanke på fjädrar, ventiler och olja för att få de egenskaper man vill ha. Om det nu inte är en rent kosmetiskt uppgradering.
 
Cartridgegaffeln kom väl -92 på XR600, och den var ju oerhört bättre än dom gamla.
Och bara för att det är USD behöver det inte betyda att det kommer att bli bättre.
Jag skulle ha lagt tid och energi på att först kolla om man kan göra något åt den befintliga gaffeln med tanke på fjädrar, ventiler och olja för att få de egenskaper man vill ha. Om det nu inte är en rent kosmetiskt uppgradering.

Det stämmer, det är en Cartridgegaffel. Jag har redan undersökt saken, konstaterat att det är fullt möjligt, men sedan slopat den idén eftersom en USD har andra möjligheter tack vare konstruktionen, samt att den gaffel jag tittat på är bra mycket kraftigare, har radiella infästningar till oket och SER jävligt mycket snyggare ut. Min mor, konstnär som hon är, brukar alltid säga "Form går före funktion" men min far, mekaniker som han är, säger alltid "Funktion och körkort före form" och man skall alltid sträva efter det bästa från två världar :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top