Byte av framdäck på en cbr 929 -00

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -00
Det är dags för mig att byta mitt framdäck på min Fireblade.

Har fått låna ett depåställ men har aldrig gjort det förrut. Har dock plockat av och på bakhjulet själv och det var ju inga problem.

Mina frågor är då:

Bör jag ge mig på det om jag aldrig gjort det själv?

Vad behöver jag göra/tänka på när jag plockar av framhjulet?

Är det något speciellt man måste vara uppmärksam med?

Är det något speciellt att tänka på med just fireblade?


Tacksam för hjälp
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Hej,

Se inte mina svar som sanningar, snarare som tips från en glad amatör.:tummenupp

Bör jag ge mig på det om jag aldrig gjort det själv?
Om du menar att byta däcket på fälgen så:
-Nej, för risk av oblanserat däck. Hade ett dåligt balanserat däck på min Blade en gång, ingen rolig upplevelse.

Om du bara menar att plocka bort framhjulet och lämna för däckbyte så:
- Sure, no problem!!

Vad behöver jag göra/tänka på när jag plockar av framhjulet?
-Inget speciellt, av med bromsoken, bind upp dem och bort med hjulet.

Är det något speciellt man måste vara uppmärksam med?
-Om du har ett depåstöd fram av typen som lyfter längst ner i gaffelbenen, tänk på att du då även måste använda depåstöd bak för att hojen ska stå stabilt.

Är det något speciellt att tänka på med just fireblade?
-Nej.

Hoppas du får nån nytta av mina svar.

/M
 
Last edited:

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -00
Hej,

Se inte mina svar som sanningar, snarare som tips från en glad amatör.:tummenupp

Bör jag ge mig på det om jag aldrig gjort det själv?
-Nej, för risk av oblanserat däck. Hade ett dåligt balanserat däck på min Blade en gång, ingen rolig upplevelse.

Vad behöver jag göra/tänka på när jag plockar av framhjulet?
-Inget speciellt, av med bromsoken, bind upp dem och bort med hjulet.

Är det något speciellt man måste vara uppmärksam med?
-Om du har ett depåstöd fram av typen som lyfter längst ner i gaffelbenen, tänk på att du då även måste använda depåstöd bak för att hojen ska stå stabilt.

Är det något speciellt att tänka på med just fireblade?
-Nej.

Hoppas du får nån nytta av mina svar.

/M

tack för tipsen. Speciellt det med att man ska ställa upp det på bakdepåställ också, det hade jag inte tänkt på kan jag säga.

Och jag ska inte byta själva däcken själv utan bara plocka med det till däckfirman och få det bytt och sedan slänga på det själv igen.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Vad behöver jag göra/tänka på när jag plockar av framhjulet?
-Inget speciellt, av med bromsoken, bind upp dem och bort med hjulet.

Vad du än gör så få inte för dig(eller någon annan) att pumpa frambromsen när du plockat bort oken. Gör du det kan det bli lite mer jobb än vad som är nödvändigt :)

-@
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Kan vara idé att ta av bromsskivorna fram också innan inlämning till däckfirma.
Har läst här om folk som fått skador på skivorna vid byte...

När jag lämnat själv har jag iof inte tagit av skivorna men skadar ju inte att nämna det:)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är dags för mig att byta mitt framdäck på min Fireblade.

Har fått låna ett depåställ men har aldrig gjort det förrut. Har dock plockat av och på bakhjulet själv och det var ju inga problem.

Mina frågor är då:

Bör jag ge mig på det om jag aldrig gjort det själv?

Vad behöver jag göra/tänka på när jag plockar av framhjulet?

Är det något speciellt man måste vara uppmärksam med?

Är det något speciellt att tänka på med just fireblade?


Tacksam för hjälp

Inte svårare med framhjulet än balhjulet, du får lossa framoken 2 st 12 mm på varje ok och hänga dem ut med sidan ev avlasta bromsslangarna med tape, el buntband el fäst dem lite löst på sin plats igen.
Det är 24 mm insex på vänster sida, men man kan köpa en mutterförlängare på biltema, sen är det 22 mm på andra sidan.
När du monterar tillbaka kanske du får bända ut beläggen lite försiktigt för att får dem över skivan. Glöm ej släppa på "småbultarna" på framgaffeln(4 st á 12 mm) och glöm ej skruva i dem efter du dragit åt när du återmonterat hjulet.
Klart du skall ge dig på det:tummenupp , har man bytt en gång så är det ungefär lika på alla hojar, lite olika hylsstorlekar och verktyg behövs. Har bytt på 3 olika hojar aldrig varit några problem. Synd att du bor så långt bort annars har jag bistått dig!!
Följ annars sidan 57 och 58 här så får du lite mera kött på benen i form av bilder
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=57




Kan vara idé att ta av bromsskivorna fram också innan inlämning till däckfirma.
Har läst här om folk som fått skador på skivorna vid byte...

När jag lämnat själv har jag iof inte tagit av skivorna men skadar ju inte att nämna det:)

Då är det bara ett fel, nöten som byter..
 
Last edited:

CeeJay

Semi Rookie
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
Fireblade -00
Bra tips.

Jag måste alltså åka till biltema och fixa en insexnyckel på 24 mm eller nåt liknande, var ju riktigt bra att få veta innan man börjat skruva på den. Är du säker på att det e samma mått på en 929a och en 954a. Borde väl i o för sig vara det. Är det förresten insex på andra sidan också? på jobbet nu så kan inte kolla på hojen?

Är inte riktigt 100 på vilka småbultar du menar på framgaffeln. är det dem som sitter precis vid bromsoket eller. Se bilden

Inte svårare med framhjulet än balhjulet, du får lossa framoken och hänga dem ut med sidan ev avlasta bromsslangarna med tape, el buntband el fäst dem lite löst på sin plats igen.
Det är 24 mm insex på vänster sida, men man kan köpa en mutterförlängare på biltema, sen kommer jag inte ihåg storleken på andra sidan.
När du monterar tillbaka kanske du får bända ut beläggen lite försiktigt för att får dem över skivan. Glöm ej släppa på "småbultarna" på framgaffeln(4 st) och glöm ej skruva i dem efter du dragit åt när du återmonterat hjulet.
Klart du skall ge dig på det:tummenupp , har man bytt en gång så är det ungefär lika på alla hojar, lite olika hylsstorlekar och verktyg behövs. Har bytt på 3 olika hojar aldrig varit några problem. Synd att du bor så långt bort annars har jag bistått dig!!
Följ annars sidan 57 och 58 här så får du lite mera kött på benen i form av bilder
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=57






Då är det bara ett fel, nöten som byter..
 

Bifogat

  • framgaffeln.JPG
    framgaffeln.JPG
    25 KB · Visningar: 61

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bra tips.

Jag måste alltså åka till biltema och fixa en insexnyckel på 24 mm eller nåt liknande, var ju riktigt bra att få veta innan man börjat skruva på den. Är du säker på att det e samma mått på en 929a och en 954a. Borde väl i o för sig vara det. Är det förresten insex på andra sidan också? på jobbet nu så kan inte kolla på hojen?

Är inte riktigt 100 på vilka småbultar du menar på framgaffeln. är det dem som sitter precis vid bromsoket eller. Se bilden

12mm bultarna till Oket!
Detta menar jag(ev scrolla längst ner) oxå 12 mm 2 st på varje sida

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2986193#post2986193
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top