Byte av fjädrar i gaffel/stötdämpare

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det svårt att byta fjädrar i gaffel och stötdämpare i en 660 -04?

Behöver man några specialverktyg eller räcker det med vad man har hemma? Måste man ha något verktyg för att pressa ihop fjädern till stötdämparen?
Någon kanske sitter inne med en länk till en verkstadsmanual eller liknande som beskriver tillvägagångssättet?

//Eric

Tror inte du behöver några specialverktyg, jag har klarat mig utan i drygt 10 år iaf.
Fjäderspänningen på stördämparen går oftast att skruva ut så att fjädern blir helt utan spänn, sen brukar det gå att pilla bort brickan längs ner och dra av fjädern.

DR-Zätare skrev:
Är det svårt att byta fjädrar i gaffel och stötdämpare i en 660 -04?

Behöver man några specialverktyg eller räcker det med vad man har hemma? Måste man ha något verktyg för att pressa ihop fjädern till stötdämparen?
Någon kanske sitter inne med en länk till en verkstadsmanual eller liknande som beskriver tillvägagångssättet?

//Eric

WPs hemsida tror jag har manualer o annat, annars är Lelles MC hetaste tipset! Registrera dig där så kommer du åt alla WPpapper som behövs! Jättebra! Hade till o med till min gamla Extreme-gaffel...

Mvh
David

David P. skrev:
WPs hemsida tror jag har manualer o annat, annars är Lelles MC hetaste tipset! Registrera dig där så kommer du åt alla WPpapper som behövs! Jättebra! Hade till o med till min gamla Extreme-gaffel...

Mvh
David

Tack för tipset! Ska kolla de manualer jag fick med hojen också, de tänkte jag inte ens på innan jag startade tråden...

Måste man ta loss gaffeln för att byta fjädrar eller räcker det med att loss styret så man kommer åt att ta loss locken från gaffelbenen?

//Eric

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma