Byte av drivpaket....

Tazmaniac

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ZX 6R Ninja
behöver lite tips och tricks inför ett stundande byte
av drivpaket på min zx6r från 95....
vad man ska undvika för fällor mm.

tacksam för alla svar
taz :confused:

Tazmaniac skrev:

tacksam för alla svar

Bytte i helgen, ta tid på dig bara så är det busenkelt!

Min blev som en ny cykel! Skitkul!

Är det något du undrar över så hojta till.

Mvh Stefan

nitade eller clips till kedjelås???

jag fick båda alternativen med, vilket ska man ta???

jag vet ju att nitad är starkast men jag har inget verktyg för att
få fast den för det krävs väl någon form av specialverktyg, eller???

så jag undrar egentligen om det räcker med clips om fixerar den med
lite najtråd???

Tazmaniac skrev:

tacksam för alla svar

En sak som jag missade när jag bytte var att kolla längden på kedjan. Min visade sig vara 4 länkar för lång när kedjan var på plats. Bara att ta bort allt igen åka tillbaka till butiken och be dem ta bort några länkar. Kan spara lite tid och eventuella svordommar att kolla i din manual hur många länkar på kedjan som din hoj skall ha :). Själva bytet är rätt lätt, klarar jag det så klarar alla det.

Lycka till!
/Jonas

EDIT: Jag kör med kedjelås, fungerar bra. Men man kollar någon gång då och då att det sitter kvar. Alt najar den med ståltråd.

Last edited:
Tazmaniac skrev:

tacksam för alla svar

Kolla först om det är en stor mutter som håller framdrevet. Isåfall behöver du mest troligt en muttermaskin för att lossa på den. Jag körde förbi en bilfirma o fick hjälp att lossa på muttern där. Sen bytte jag själv drevet o dom drog fast den igen med maskinen. Den ska sitta hårt, men inte tokhårt! (I mitt fall 7kg). Glöm inte att skaffa ev. låsbricka om den gamla e sunkig.

Sedan som nån tidigare nämnde här: Kolla in antalet länkar på den nya kedjan. Använd sedan det såkallade nitlåset. Om du ej har tillgång till nitverktyg så kan du fixa detta med hjälp av t.ex en kompis. Då behöver du hammare, körnare/spetsigt dorn och ett långt mothåll. Montera låslänken med en en tång eller polygrip så att det är samma distans mellan länkarna som på de övriga i kedjan. Håll till med kedjan upp på bakdrevet så går det lätt. Sedan så körnar du i mitten på "pinnarna". Där finns oftast färdiga hål/gropar för detta. Nu behöver du kompisen med mothållet! Han håller på andra sidan genom fälgen... Kolla sedan att låslänken har samma avstånd i sidled(för att inte klämma ur o-ringarna) och rör sig lika lätt som de övriga!

När du byter bakdrevet så ska du korsvis dra upp muttrarna/bultarna för att undvika gängpaj. Trots detta kan någon mutter skära. För mig blev det 3st. Då blir det till att åka till handlaren o beställa nya. Det är viktigt att muttern har inbyggd låsning. När du senare monterar det nya drevet, tänk på att rengöra allt för bästa passform, samt använd BLÅ Locktite på gängorna för extra säkerhet.
Dra fast korsvis. Tänk på att inte dra tokhårt. Använd en ringnyckel o dra försiktigt till stopp. Sedan en liten knyck med handleden o sakerna sitter! EN MOMENTNYCKEL ÄR ATT FÖREDRA! :4skrika
Lycka till med mekandet! :tummenupp

V-Moto skrev:
Kolla först om det är en stor mutter som håller framdrevet. Isåfall behöver du mest troligt en muttermaskin för att lossa på den. Jag körde förbi en bilfirma o fick hjälp att lossa på muttern där. Sen bytte jag själv drevet o dom drog fast den igen med maskinen. Den ska sitta hårt, men inte tokhårt! (I mitt fall 7kg). Glöm inte att skaffa ev. låsbricka om den gamla e sunkig.

Det funkar ganska bra att lossa drevet innan man tar av bakhjulet också, då kan man hålla hjulet med bakbromsen, och på så vis räcker det med ett kraftskaft! :)

Byte av drivpaket...

Tazmaniac skrev:

tacksam för alla svar
Själv sitter jag i samma sitts,och rådet jag fick av en god vän som har många års erfarenhet av hojjar,var att lämmna in den till en mc-verkstad,så får man det riktigt gjort och kan sova gott om natten utan att vara rädd att man klantat till det så ngting hoppar av etc,skulle kosta mig 1800 bagis,inkl montering hos mc-verkstaden i Påarp ,respektive 2500 hos Suzuki i Landskrona som jag för övrigt inte har mycket till övers för!

Börja med att plocka bort framdrevet. Kan bli svårt att lossa muttern till framdrevet om kedjan inte sitter på

Använd clipset, gör rent ytorna ordentigt typ med bräkclener,silicona clipset efter att du satt dit det.

Om kjedjan e för lång så filar man lätt nitarna och tar bort en bit.

Lycka till dej

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...