Byte av drivpaket

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Det är dax o byta drivpaketet på hojen nu och jag hade då tänkt o dreva ner den för få den lite piggare när jag ändå ska byta drev.

Men så är original på min hoj 16/43.
Och vad jag undrar är vad som är bäst? o dreva ner den en kugg fram eller dreva upp den 2 kugg bak? (vad jag har förstått så ska förändringen bli den samma dvs bättre acceleration?)

Och var beställer man drev ifrån tycker ni där det håller bra kvalité och prisklass?
Själv hade jag en sida förut där det fanns olika sorters drev man kunde välja till min hoj. Då med skillnad på kedjan som fanns i någon originalvariant och någon "super" kedja b.la

Något som känner igen sidan? Om inte, var har ni själva beställt drivpaket ifrån?

MVH
 
Köpa drivpaket rekomenderar jag S-racing eller Addemoto.
 
Det är bättre att ta större bak än att ta mindre fram.
Anledningen är att kedjan ju inte går i en perfekt cirkel då den ju bara har att fåtal anliggningspunkter. Den går alltså lite upp och ner och det ger vibrationer (eller små små ryck i kedjan om man vill kalla det så).
Tar man ett mindre drev så ökar den effekten och tar man större så minskar den. Sen måste ju kedjan böjas mer för att gå runt ett mindre drev.

Så slitaget och effektförlusten ökar något med mindre drev jämför med större drev.
 
Det är bättre att ta större bak än att ta mindre fram.
Anledningen är att kedjan ju inte går i en perfekt cirkel då den ju bara har att fåtal anliggningspunkter. Den går alltså lite upp och ner och det ger vibrationer (eller små små ryck i kedjan om man vill kalla det så).
Tar man ett mindre drev så ökar den effekten och tar man större så minskar den. Sen måste ju kedjan böjas mer för att gå runt ett mindre drev.

Så slitaget och effektförlusten ökar något med mindre drev jämför med större drev.
Dessutom kan det börja skrapa i svingen, lite beroende på hur det ser ut. Klart obra!
 
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?
 
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?
Det går att räkna på detta exakt och det kan jag men orkar inte nu. Fast det du säger själv stämmer ungefär med de kuggantal du har. "En kugg fram motsvarar 2 kugg bak."

Själv har jag drevat min Suzuki en kugg ner fram och två upp bak och är oerhört nöjd med detta.

I övrigt instämmer jag med vad andra sagt:
Bättre upp bak än ner fram och S-racing är suveräna på drivpaket.
 
Tack för era svar!

Men ett större drev bak ger desamma som ett mindre drev fram om jag har förstått allting rätt?

Ja. Det får ungefär samma slutresultat. Det går ju att räkna på det.
Kuggar du ner ett kugg fram så höjer du varvtalet med 6,25% vid en given hastighet jämfört med original.
Kuggar du 2 kugg större bak så höjer du varvtalet med 4,4%. 3 kugg större bak ger en höjning av varvtalet med 6,5%.
Så i praktiken så är väl 3 kugg större bak mer samma som 1 kugg fram än vad det blir om du kuggar 2 kugg större bak.

För att få fram hur många kugg bak som motsvarar en kugg bak så tar du antal kugg bak och delar med antal kugg fram. dvs 43/16=2,68. Dvs 2,68 kugg större bak motsvarar 1 kugg mindre fram i utväxling.
 
Ja. Det får ungefär samma slutresultat. Det går ju att räkna på det.
Kuggar du ner ett kugg fram så höjer du varvtalet med 6,25% vid en given hastighet jämfört med original.
Kuggar du 2 kugg större bak så höjer du varvtalet med 4,4%. 3 kugg större bak ger en höjning av varvtalet med 6,5%.
Så i praktiken så är väl 3 kugg större bak mer samma som 1 kugg fram än vad det blir om du kuggar 2 kugg större bak.

För att få fram hur många kugg bak som motsvarar en kugg bak så tar du antal kugg bak och delar med antal kugg fram. dvs 43/16=2,68. Dvs 2,68 kugg större bak motsvarar 1 kugg mindre fram i utväxling.

Ja, det är helt rätt. Fel av mig!
Med dessa kuggantal så motsvarar ganska exakt en kugg fram tre kugg bak. Med en kugg ner fram så ska du sänka din mätarfart med 6,2% och med 3 kugg upp bak med 6,5 %.
 
Då var det lite vad jag trodde också med framdrevning vs bak.

Så noga var det egentligen inte så jag behövde det i procentform men nu när ni skrev det så tackar jag för det och tror jag ska kugga upp 3 bak, alltså 16/46.
Det måste ju då göra att kedjan blir i kortaste laget för att få rätta spelrum om man kuggar upp 3st?

Det ser ni inte som några som helst bekymmer va?
Är nog bara jag som på något sätt med min okunskap känner/tycker 3 kugg känns rätt så mycket att "ändra" jämfört med de orginella.
 
Kör själv med tre kugg mer bak.. Förvisso på en busa men skillnaden är inte jättestor..
3 kugg gör ju som sagt var bara 6.5% dvs för att få samma fart som du idag får 5000 rpm måste du öka till 5325 rpm... d.v.s. ytterst lite..
I mitt fall blev accet bättre och cykeln blev mer lättkörd.. En av de bättre moddarna jag gjort!

Bakhjulet hamnar ju som du säger en liten bit längre in men kedjan ska räcka... Tänk dock på att en speedohealer kan vara en bra idé eftersom hastighetsmätaren redan från start diffar upp till 10%..
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top