Byte av drivpaket på R6:a

Lånar tråden lite om det går bra...
Har en sliten kedja på hojen. Dreven ser helt ok ut, men kedjan är slut. Spänner jag kjedjan rätt och sen snurrar hjulet så är det olika spänningar på olika ställen. Kan jag byta bara kjedjan eller bör jag byta hela paketet?

Hela paketet skall bytas.

Lånar tråden lite om det går bra...
Har en sliten kedja på hojen. Dreven ser helt ok ut, men kedjan är slut. Spänner jag kjedjan rätt och sen snurrar hjulet så är det olika spänningar på olika ställen. Kan jag byta bara kjedjan eller bör jag byta hela paketet?

Det är förvisso helt riskfritt att byta hela paketet. Det kan man alltid säga.
Men jag tycker som jag redogjorde för ovan i denna tråd om du vill ekonomisera:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2788909&postcount=10
Det är helt klart att du ska byta kedjan med de symptomen.

Vad gäller kombinationer av nytt och slitet så är det obra att köra en sliten kedja på fina drev ty då tar de sistnämda slut. Att montera en ny kedja på drev som har säg halva sin livslängd kvar eller mer funkar också, det tar kedjan ej skada av.

Det är en töjd sliten kedja som är problemet i interaktionen mellan drev och kedja.

Tycker jag

/J

Det är förvisso helt riskfritt att byta hela paketet. Det kan man alltid säga.
Men jag tycker som jag redogjorde för ovan i denna tråd om du vill ekonomisera:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2788909&postcount=10
Det är helt klart att du ska byta kedjan med de symptomen.

Vad gäller kombinationer av nytt och slitet så är det obra att köra en sliten kedja på fina drev ty då tar de sistnämda slut. Att montera en ny kedja på drev som har säg halva sin livslängd kvar eller mer funkar också, det tar kedjan ej skada av.

Det är en töjd sliten kedja som är problemet i interaktionen mellan drev och kedja.

Tycker jag

/J

Anledningen till att jag ansåg att han skulle byta all var ett tyst ifrågasättande av killens förmåga att bedömma drev då jag sett folk köra omkring med drev nära kollaps samtidigt som de tycker de ser helt ok ut. Det har åtminstone inte hänt mig särskilt många gånger att kedjan har behövt bytas före dreven (racemoppen undantaget där man har måånga drev att byta runt med)

Men i sak har du som vanligt helt rätt.

Anledningen till att jag ansåg att han skulle byta all var ett tyst ifrågasättande av killens förmåga att bedömma drev då jag sett folk köra omkring med drev nära kollaps samtidigt som de tycker de ser helt ok ut.

Det har du nog rätt i, kanske ska jag vara mer försiktig med råd som förutsätter bedömningsförmåga när det gäller säkerhetsdetaljer.

Det har åtminstone inte hänt mig särskilt många gånger att kedjan har behövt bytas före dreven (racemoppen undantaget där man har måånga drev att byta runt med)

Men i sak har du som vanligt helt rätt.

På min hoj är det likadant, dreven slits ngt fortare än kedjan. Så det är ekonomi att vet vilka kombinationer som går att sätta samman.

Fantastiskt att sporthojar fortfarande har kedja, en transmissionstyp som är underhållskrävande och kladdig för kunden, och som gör att hjulbasen underkastas kedjespänningsmekanismen, plus att kunden kan ställa bakhjulet på sniskan mm mm. Vilket 1800-tal... :hihi...harkel..
Men jag kan ju inte säga att jag har kommit på ngt bättre.

Mvh
J

Du menar sådanadär remmar av kohud som är breda som ett normalt bakdäck men ändå smäller av såfort man belastar dem?:va :va

Nä de måste ju också spännas genom att man flyttar hela hjulet. :)
Men jag trodde remmarna höll bra dock, har dock aldrig ägt ngn tandremhoj själv. Jag har fattat det som att de som konverter från rem till kedja på HD mest gör det för att få i ett större bakdäck eller att få ett mer klassiskt stuk på hojen. Så var det i iaf mitt fall.

Nä jag kan inte komma på ngt bättre än kedja/rem. Inte minst eftersom de till skillnad från kardan är en så lätt konstruktion och så lätta att byta utväxling på.

Så jag klagar inte!

/J

Nä de måste ju också spännas genom att man flyttar hela hjulet. :)
Men jag trodde remmarna höll bra dock, har dock aldrig ägt ngn tandremhoj själv. Jag har fattat det som att de som konverter från rem till kedja på HD mest gör det för att få i ett större bakdäck eller att få ett mer klassiskt stuk på hojen. Så var det i iaf mitt fall.

Nä jag kan inte komma på ngt bättre än kedja/rem. Inte minst eftersom de till skillnad från kardan är en så lätt konstruktion och så lätta att byta utväxling på.

Så jag klagar inte!

/J

Har aldrig heller ägt remcykel och att remmarna går av är väl mer elakt snack än verklighet, de lär hålla ruskigt länge vid normala effekter men när folk trimmar så smäller remmarna rätt av. Bredden är dock alltid ett problem

Hur kan jag se om dreven är slut då? De har ingen tendens till att vara av hajfenasform. Tar givetvis det säkra före det osäkra,

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back