Byte av bromsvätska.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur gör ni då ni byter bromsolja? Jag har en bromsluftare som kopplas till kompressorn tycker att det bör funka att bara suga med den och fylla på ny bromsolja och köra genom nån deciliter olja? Tänker att man då slipper få in luft i systemet som om man pumpar systemet tomt först.

Vad säger ni om det?
 
Last edited:
Töm systemet på bromvätska, öppna påfyllnadslocket, börja med att pumpa in vätska ”bakifrån” dvs ifrån oket, stäng luftnippeln ifrån oket, lufta sedan på vanligt sätt för eventuell luft.
Absolut enklaste och snabbaste sättet.
 
Enklare än att lossa locket till till behållaren, sätta på bromsluftaren på nippeln, slå på den, öppna nippeln och sen låta den suga ur bromsoljan i systemet samtidigt som man fyller på ny bromsoljan i behållaren och då nan är klar stänger nippeln blir det nog inte om man har en bromsluftare som skapar vakuum.

Funkade i alla fall klockrent att lufta på Hondan och på en snöskoter för oket är placerat lågt efter att bromsarna plockats isär.

Frågan är ju egentligen hur mycket av den gamla bromsoljan som blir kvar och om det egentligen har någon praktisk betydelse om man suger ut och fyller på och "spolar igenom" med nån dl?
 
Last edited:
Jag gör som Bosse. Har Biltemas bromsluftare påkopplad och suger från oken och fyller på i koppen vartefter. då får man aldrig in nån luft som behöver avluftas heller.
 
Själv brukar jag öppna locket till behållaren för att suga upp vätskan där, för att sedan fylla på med nytt.
Sen håller jag in bromsen och öppnar nippeln sedan repeterar jag tills det är ny fräsch bromsvätska som kommer ut.
 
Jag gör som Bosse. Har Biltemas bromsluftare påkopplad och suger från oken och fyller på i koppen vartefter. då får man aldrig in nån luft som behöver avluftas heller.

Okej, då är jag inte ensam att ha dessa tankar om att bara suga ut gamla och in ny bromavätska. Kan förövrigt rekommendera bromsluftare till kompressorn och jag köpte min efter att ha luftat den 65:a Mustang som exet hade helt ensam, det gick men var tidskrävande.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top