Byte av bromsklossar och skiva. Fram på en Suzuki gsx 750f -89. Snälla behöver tips

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
hello,

Ska byta framskiva och klossar på min suzuki gsx750f -89.
Bytet utav skivan är nog inte så stora problem, bara att plocka bort framhjulet och lossa på oket sen lossa skivan och skruva dit den nya eller har jag fel?

Sen ska ju klossarna bytas och då undrar jag om det är något speciellt att tänka på? är det som på bil att man bara lossa klossarna, pressar in kolven, rockar med kopparpasta sen smackar dit skiten?

Hur brukar oken vara på sådana hojar? brukar det ofta vara kärvande kolvar osv som det kan vara på bilar ibland, det är jobbigt som fan för då måste man byta hela oket och ett bromsok till en hoj vill jag inte ens fundera på vad det kan kosta

Mvh

Andreas Ljungqvist
 
Det är precis som du nämer, bara att lossa hjulet, skruva loss skivan och dra dit den nya med rätt moment och gänglåsning. Tänk på att korsdra för att minska risk för sneddragning/obalans.

Kolvarna på MC-oken brukar sällan kärva lika mycket som bil-diton p.g.a. att de oftast är renare och utsätts inte för lika mycket smuts/salt och skit.

Tänk på att (nu vet jag inte hur skallarna ser ut på den hojen) lossa skruvarna stadigt för att minska risk för runddragning och/eller skruvhaverier.

Vidare brukar jag aldrig använda kopparpasta mellan belägg och kolvar.

Gör det lugnt och metodiskt och passa på att göra rent med Bräkleen eller motsvarande. Lycka till!
 
Det är precis som du nämer, bara att lossa hjulet, skruva loss skivan och dra dit den nya med rätt moment och gänglåsning. Tänk på att korsdra för att minska risk för sneddragning/obalans.

Kolvarna på MC-oken brukar sällan kärva lika mycket som bil-diton p.g.a. att de oftast är renare och utsätts inte för lika mycket smuts/salt och skit.

Tänk på att (nu vet jag inte hur skallarna ser ut på den hojen) lossa skruvarna stadigt för att minska risk för runddragning och/eller skruvhaverier.

Vidare brukar jag aldrig använda kopparpasta mellan belägg och kolvar.

Gör det lugnt och metodiskt och passa på att göra rent med Bräkleen eller motsvarande. Lycka till!


Okej tack.


Så jag behöver inte oroa mig för att kolven sitter fast då med andra ord? Ska man använda någon form av låsning på bultarna till bromsskivan? gänglåsning eller va va det du skrev? Vad är det, en låsbricka lr?

Finns det någon som har en sprängskiss eller bilder på ett bromsok och bromsklossar? Hur det går till i detalj. Spelar ingen roll till vilken hoj det är (antar att det är relativt lika på alla hojar)
 
Okej tack.


Så jag behöver inte oroa mig för att kolven sitter fast då med andra ord? Ska man använda någon form av låsning på bultarna till bromsskivan? gänglåsning eller va va det du skrev? Vad är det, en låsbricka lr?

Finns det någon som har en sprängskiss eller bilder på ett bromsok och bromsklossar? Hur det går till i detalj. Spelar ingen roll till vilken hoj det är (antar att det är relativt lika på alla hojar)

skulle kunna tro att han menar locktite.. typ som klister fast till gängor..
lycka till..
 
skulle kunna tro att han menar locktite.. typ som klister fast till gängor..
lycka till..
Loctite för den seriöse, Biltema för en annan. :tungan

thumbnail.php


36-2774_l.jpg
 
Okej tack.


Så jag behöver inte oroa mig för att kolven sitter fast då med andra ord? Ska man använda någon form av låsning på bultarna till bromsskivan? gänglåsning eller va va det du skrev? Vad är det, en låsbricka lr?

Finns det någon som har en sprängskiss eller bilder på ett bromsok och bromsklossar? Hur det går till i detalj. Spelar ingen roll till vilken hoj det är (antar att det är relativt lika på alla hojar)
Såhär ser det ut på en gammel R1. Samma princip über alles. Oftast.
Beläggen sitter för det mesta med sprintar som man med enkelhet drar ut med näbbtång eller liknande.
 

Bifogat

  • broms.jpg
    broms.jpg
    40.5 KB · Visningar: 172
Såhär ser det ut på en gammel R1. Samma princip über alles. Oftast.
Beläggen sitter för det mesta med sprintar som man med enkelhet drar ut med näbbtång eller liknande.

Tack som fan för hjälpen.

Men en fråga till, vad är det för bultar / brickor på sprängskissen? är det istället för sprintar eller?

Mvh

Andreas Ljungqvist
 
Tack som fan för hjälpen.

Men en fråga till, vad är det för bultar / brickor på sprängskissen? är det istället för sprintar eller?

Mvh

Andreas Ljungqvist

10.20 är sprinten som håller i bromsbeläggen
nr 23 är bult som håller oken.
brickorna du pratar om skulle jag tro att det är till bromskolvarna, nog en packning och ett dammskydd..
 
10.20 är sprinten som håller i bromsbeläggen
nr 23 är bult som håller oken.
brickorna du pratar om skulle jag tro att det är till bromskolvarna, nog en packning och ett dammskydd..

Okej tack, ska försöka ge mig på detta i helgen s får vi se hur det går:)
 
Så här ska ditt ok se ut.

Ta bort kåpan (#10) om den finns kvar, ta bort låssprintarna (#9), dra ur pinnarna (#7) så ska beläggen vara lösa.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    67.2 KB · Visningar: 291
Så här ska ditt ok se ut.

Ta bort kåpan (#10) om den finns kvar, ta bort låssprintarna (#9), dra ur pinnarna (#7) så ska beläggen vara lösa.

Tackar,

Vad är det for hojok som bilden visar? Är det en Suzuki eller?
isf vilken modell och år?

Hur gör man sen för att trycka tillbaka kolvarna? för dom ska ju pressas in till botten så att du får plats med dom nya klossarna eller hur? Är det bara som på bil att man pressar in dom med handen eller ska man tänka på något speciellt? Ska locket till bromsbehållaren vara öppet?b ska bromshandtaget vara stumt lr nåt?

Mvh

Andreas Ljungqvist
 
Vill bara göra en "headsup" för om du har en mekanisk hastighetsmätar givare på framaxeln. Jag slarvade med den och tryckte ihop den på min då jag gjorde samma operation på min GSX1100F 92:a.

Har glömt nu vad den kostade hos Suzuki nu men den lilla plast grejen hade ett väl tilltaget pris original (hittade ingen pirat). Kändes rejält onödigt ivf..
 
Vill bara göra en "headsup" för om du har en mekanisk hastighetsmätar givare på framaxeln. Jag slarvade med den och tryckte ihop den på min då jag gjorde samma operation på min GSX1100F 92:a.

Har glömt nu vad den kostade hos Suzuki nu men den lilla plast grejen hade ett väl tilltaget pris original (hittade ingen pirat). Kändes rejält onödigt ivf..

Hej,

Tack för tipset. Jag vet inte om jag har det asså. Troligtvis inte men kanske. Hur ser den ut? vad ska jag göra för att undvika att den går söner?
 
Okej tack.


Så jag behöver inte oroa mig för att kolven sitter fast då med andra ord? Ska man använda någon form av låsning på bultarna till bromsskivan? gänglåsning eller va va det du skrev? Vad är det, en låsbricka lr?

Finns det någon som har en sprängskiss eller bilder på ett bromsok och bromsklossar? Hur det går till i detalj. Spelar ingen roll till vilken hoj det är (antar att det är relativt lika på alla hojar)

Det kan kärva lite, ofta märker man det då hojen börjar på gilla bromsbelägg, och det blir mer bromsdamm..man klan plocka isär byta packningar/damskydd, polera upp kolvarna. Brukar vara rätt lätt att pressa in kolven försiktigt med lämligt verktyg som inte skadar.
 
Tackar,

Vad är det for hojok som bilden visar? Är det en Suzuki eller?
isf vilken modell och år?

Det är en GSX750F Katana -89.

Hur gör man sen för att trycka tillbaka kolvarna? för dom ska ju pressas in till botten så att du får plats med dom nya klossarna eller hur? Är det bara som på bil att man pressar in dom med handen eller ska man tänka på något speciellt?

Kolvarna måste tillbaka, troligtvis går det inte med handkraft pga. skit på kolven så tvätta rent (bromsrengöring och trasa/tandborste).
Brukar använda en tving för att pressa tillbaka kolvarna, polygrip går också men det är lätt att trycka snett så kolven kantrar och går tungt.

Ska locket till bromsbehållaren vara öppet?b ska bromshandtaget vara stumt lr nåt?

Har ingen fyllt på vätska med halvslitna belägg ska locket inte behöva lossas men du kan lossa locket, ta en trasa och suga upp vätskan innan du pressar tillbaka kolvarna om det verkar vara fullt nu när beläggen är slut. Du kommer att pressa upp vätska iallafall när du trycker in kolvarna i oket

Ang. hastighetsmätaren så brukar det finnas små hakar i växelhuset (#10) som ska passas in i urtag på fälgen, viktigt att man får det att passa annars kan man skada drivningen i växelhuset.
 

Bifogat

  • 30.gif
    30.gif
    41.5 KB · Visningar: 96
Det är en GSX750F Katana -89.



Kolvarna måste tillbaka, troligtvis går det inte med handkraft pga. skit på kolven så tvätta rent (bromsrengöring och trasa/tandborste).
Brukar använda en tving för att pressa tillbaka kolvarna, polygrip går också men det är lätt att trycka snett så kolven kantrar och går tungt.



Har ingen fyllt på vätska med halvslitna belägg ska locket inte behöva lossas men du kan lossa locket, ta en trasa och suga upp vätskan innan du pressar tillbaka kolvarna om det verkar vara fullt nu när beläggen är slut. Du kommer att pressa upp vätska iallafall när du trycker in kolvarna i oket

Ang. hastighetsmätaren så brukar det finnas små hakar i växelhuset (#10) som ska passas in i urtag på fälgen, viktigt att man får det att passa annars kan man skada drivningen i växelhuset.

Grejen är den att jag vet faktiskt inte alls hur beläggen ser ut(slitna eller ej). Anledningen till att jag sätter på nya är för att skivan ska bytas för den är vind och jävlig.

Då gör jag så att jag plockar bort beläggen, öppnar behållaren till bromsvätskan (den ska ändå bytas så det spelar ingen roll om det rinner ut lite) Sen pressar jag tebax kolvarna och monterar dom nya klossarna och sedan skruvar fast oket igen.

Svårare än så ska det alltså inte vara?

Ps. Har du en manual på min hoj eftersom du får fram så fina sprängskisser i annat fall. Hur får du tag i dom?
 
Last edited:
Som CPMS så bra visade med bilden. Det är den lilla saken. Jag upplevde det som svårt att känna om den verkligen var i "läge" då hjulet var på plats i gaffeln med alla distanser och brickor dessutom på rätt ställe..
 
kopparpasta eller fett är finnemang. Du slipper skrik o får bra glid.

Det räcker med pasta/fett på kortsidorna av klossarna, baksidan är onödigt..

Mvh MM
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top