Byte av bromsbelägg

upupreho

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSXR 600 -98
Då ska man byta bromsbelägg(bak) för första gången, fått loss de gamla och de nya får nu inte plats då kolvarna är "ivägen". Vad gör jag:(

Tryck in kolvarna :)

Går det inte, ta loss oken och ta en polygrip och kläm in kolvarna. Passa på att smörja lite med sån siliconspray som impregnerar gummi och gör det mjukt och fint. Glöm inte att pumpa några gånger på bromsen efter du bytt,

Tackar för svaren, jag förstod att kolvarna skulle pressas in men vågade inte ta i för mycket, jag testar igen.

Stoppa in gamla belägget på andra sidan när du pressar första gången. Sedan nya belägget på den först pressade när du pressar på andra sidan. Då undviker du att kolven på fel sida poppar ut av misstag.

Stoppa in gamla belägget på andra sidan när du pressar första gången. Sedan nya belägget på den först pressade när du pressar på andra sidan. Då undviker du att kolven på fel sida poppar ut av misstag.

Ok.
Kolvarna var som sagt väldigt tröga, får väl prova med siliconspray som Hard_Grit skriver.
Finns det alternativ till siliconspray?

Om beläggen var väldigt slitna och du pytsat på bromsvätska för att hålla nivån kan det vara så att du är tvungen att ta ut lite olja för att kunna pressa oken så långt tillbaks att du får plats med två nya belägg. Tänk på att bromsvätska är frätande mot vissa lackerade ytor, inte kul att få på tanken...

Om beläggen var väldigt slitna och du pytsat på bromsvätska för att hålla nivån kan det vara så att du är tvungen att ta ut lite olja för att kunna pressa oken så långt tillbaks att du får plats med två nya belägg. Tänk på att bromsvätska är frätande mot vissa lackerade ytor, inte kul att få på tanken...

Beläggen var kraftigt slitna, de har tom skadat bromsskivan(får byta även denna). jag har inte fyllt på någon bromsvätska.

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...