Byte av bromsbelägg Audi A6 -95

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Behöver lite tips; jag kan inte få tillbaka det j***la bromsoket efter attt jag satt dit nya bromsbelägg på vänster bak.. Det är stört omöjligt att tvinnga tillbaka kolven tillräckligt. Jag har testat med en bromsoktving men det har inte heller hjälpt.

Först misstänkte jag att den kanske har rostat men det är precis samma problem på den andra bak bromsoket också. Jag har skruvat upp locket på bromsvätskebehållaren.

Känns som jag har missat något, men vad?:confused:

Hjälp mig!

vi åkte och köpte ett verktyg tror det var på biltema för en hundring typ sen kunde vi skruva in kolven i oket.

vi åkte och köpte ett verktyg tror det var på biltema för en hundring typ sen kunde vi skruva in kolven i oket.

Du kommer inte ihåg vad det vad för nåt? Det finns lite olika varianter på Biltemas hemsida. Bla ett som kostar 99:- och ser ut som den skulle passa....Artnr: 19-234

Annars går det med en stor polygriptång, var bara försiktig så du inte pajar gummibälgen.

När vi ändå är inne på temat bromsar; spelar det nån roll om jag blöder bromsarna utan att hissa bilen? Dvs bara kör en domkraft på varje hjulsida?
Under förutsättning att polarn har koll på nivån i behållaren?

Kommer du åt att lufta utan att ta bort hjulet så behöver du ju inte hissa upp.

Du kommer inte ihåg vad det vad för nåt? Det finns lite olika varianter på Biltemas hemsida. Bla ett som kostar 99:- och ser ut som den skulle passa....Artnr: 19-234

Mins faktiskt inte. Men du hade ju en annan som det stod att den var för inpressning av kolvar. Kanske var den:näsblod
19-287

Dom kan inte mycket på biltema men ge det ett försök och fråga.

kan vara så att gummit runt kolven har gått sönder så att kolven har rostat fast lite... och det behövs inte mycket rost för att det skulle fastna... jag har fått renovera mina ok flera gånger på min audi... så plocka bort hela oket och så köper du en renoverings sats på biltema på 100kr så tar du bort kolven och slippar bort all rost med ett fint sandpapper och så byter du gummit och o-ringen du får med oxå... om det inte är rost på kolven så kan det och så vara så att en bromsslang är igensat då kommer ju inte oljan någonstans du vet om det är skit i... men testa att släppa lite på luftnipplen på oket och sen pressa in kolven funkar det då så måste det vara skit i en slangen alltså inte koppar rören utan i slangen.... lycka till med arbetet.. hoppas det löser sig...

Ok, tack för alla tips:tummenupp Ska ge mig på skiten en gång till... :mad:

Prova att tryck, bänd på kolven med en stor skruvmejsel samtidigt som du försöker skruva in kolven med polygriptången.
Om allt är som det ska så funkar den tekniken.

det är skruvkolvar du har så det är inget fel. ta en skruvtving som du pressar kolven inåt med -samtidigt som du vrider medsols på kolven med en polygrip/rörtång så ska du se att den åker in så fint så....

Hur har det gått??

Tack igen för alla tips. Det var en skruvkolv. Köpte verktyget på Biltema och kunde lätt skruva in kolven på ena sidan. Den andra sidan ska jag ta i kväll. Verkar som den sitter lite hårdare (lite rost kanske?)

Fan va bra med Sprthoj, man kan alltid lita på att få svar :tummenupp

(Detta trots att jag tjuvat med en bilfråga....:rolleyes: )

Oväntat inlägg av en 08a... :rolleyes:

Jag skulle byta lysen i bilen här om månaden.
Först förra veckan fick jag ut den från verkstaden med nya glödlampor i.
Jag hade försökt med fel lampor, hur nu det går till. Ingen har sagt att det finns flera lampor i lampan längst fram som lyser på vegen. :(

Jag skulle byta lysen i bilen här om månaden.
Först förra veckan fick jag ut den från verkstaden med nya glödlampor i.
Jag hade försökt med fel lampor, hur nu det går till. Ingen har sagt att det finns flera lampor i lampan längst fram som lyser på vegen. :(

Det är inte lätt när det är svårt
När man är liten och kåt
Och det är mörkt ute :pannkyss

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back