Byte av baljus

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Håller på att byta ut bakdelen på min Blade -96:a till en från en 954.

Fick bakljuset och skulle koppla in det för att se så det fungerade. Döm om min förvåning när jag ser att det är likadan kontakt på mitt gamla från -96 som på det nya från -02!!!

Guld tänkte jag och kopplade ihop det, MEN inte ett smack händer. Varken bakljus eller bromsljus funkar...

Så min fråga är: behöver jag något typ motstånd/omvandlare/resistor eller dylikt för att få det nya ljuset med diodrarna att fungera??? :confused:

Tacksam för tips! :tummenupp

Mikey skrev:
Så min fråga är: behöver jag något typ motstånd/omvandlare/resistor eller dylikt för att få det nya ljuset med diodrarna att fungera??? :confused:

Ja! Du behöver lägga in motstånd, då dioderna inte drar ett jota ström i princip...
Sök... På blinkers om inte annat. Där avhandlas detta på längsen och tvären. :tummenupp

Mikey skrev:
Kom igen nu...

Någon elkunnig måste det väl finnas här!!

Hur kollar jag annars om bakljuset är trasigt?

Prova att flytta om stiften i kontakten till baklyset. Jag bytte till ett klart diodbaklyse på min zx6r, och där satt de inte likadant placerade som på originallampan. Efter lite meckande fick jag till det utan problem. :) Lyckades dock bränna en säkring på vägen varvid inget alls fungerade, och det tog en stund innan det klarnade... :hihi

Du lär ju behöva ett elschema till båda hojarna alternativt bara din om du är någorlunda kunnig på ämnet.
Sedan får du flytta om stiften i kontakten eller koppla det utan kontakt så att rätt lampa får rätt funktion.
Kolla efter verkstadsmanualer på forumet, har för mig att det ska finnas elektronisk till din.
//Tobbe

nu vart jag orolig..har köpt ett sådant där fint o slimmat vit diodljus till xr,n men måste jag ha motstånd på de då?
har inga säkringar så jag vill inte bränna nåt :3freak

Mikey skrev:
Men kontakterna är lika och jord (-) sitter på samma ställe...

Borde inte motståndet vara inbyggt i bakljuset???
Så du vet att alla trådar går in på rätt stiftplats i kontakten?
För isf får du nog börja fundera på saken lite närmre.
Har jag fattat rätt om det är så att du bytt till en annan orginaltail som har diodlyse och din egna hoj hade inte diodlyse?
Är det så måste du fundera ut/ta reda på vart motstånden är placerade.
Det kan ju vara så att spänningen är reducerad på hojen tailen kommer från innan den kontakten du kopplar in på din bike.
Men har du lite tålamod så brukar det komma svar från ngn som har erfarenhet från samma bike/mod som du ska göra.
//Tobbe

ozeo skrev:
nu vart jag orolig..har köpt ett sådant där fint o slimmat vit diodljus till xr,n men måste jag ha motstånd på de då?
har inga säkringar så jag vill inte bränna nåt :3freak

Vilken spänning säger databladet som kom med din diod-lampa?
För om den säger ca 12V (13-15V) så är det bara att koppla in!

Annars är det bara att sätta ett litet motstånd i serie med dioden som tar en del
av spänningen, men du måste veta vilken ström som ditt diodljus tar för att kunna
räkna fram storleken på motståndet.

Mikey skrev:
Håller på att byta ut bakdelen på min Blade -96:a till en från en 954.

Fick bakljuset och skulle koppla in det för att se så det fungerade. Döm om min förvåning när jag ser att det är likadan kontakt på mitt gamla från -96 som på det nya från -02!!!

Guld tänkte jag och kopplade ihop det, MEN inte ett smack händer. Varken bakljus eller bromsljus funkar...

Tacksam för tips! :tummenupp

Har du tagit och kontrollmätt med en multimeter så du har den
spänning du tror dig ha där du kopplar in det nya?

(Har du inte en multimeter förslår jag att du skaffar en,
för man är blind utan en....)

johan.simonsson skrev:
Vilken spänning säger databladet som kom med din diod-lampa?
För om den säger ca 12V (13-15V) så är det bara att koppla in!

Annars är det bara att sätta ett litet motstånd i serie med dioden som tar en del
av spänningen, men du måste veta vilken ström som ditt diodljus tar för att kunna
räkna fram storleken på motståndet.

uhff..ja tro de stog 12v på glaset...ahh ska kolla imorn ..tackar för svar :)

tobbeviking skrev:
Så du vet att alla trådar går in på rätt stiftplats i kontakten?
För isf får du nog börja fundera på saken lite närmre.
Har jag fattat rätt om det är så att du bytt till en annan orginaltail som har diodlyse och din egna hoj hade inte diodlyse?
Är det så måste du fundera ut/ta reda på vart motstånden är placerade.
Det kan ju vara så att spänningen är reducerad på hojen tailen kommer från innan den kontakten du kopplar in på din bike.
Men har du lite tålamod så brukar det komma svar från ngn som har erfarenhet från samma bike/mod som du ska göra.
//Tobbe

Yes du har fattat rätt!
Har en 96:a som jag sätter på en orginal bakdel med sadel och allt från en -02:a. Det är ju diod på dem...mycket snyggt enligt min mening...

Och ja kollade, det står 13V 1.1/3W på "huset" på det nya och jag har ström...

hmmm :va

Ska åka till en kille som har en 954 och prova och koppla in det på hans hoj så får jag iaf reda på om det funkar..

Tackar för tipsen! :tummenupp

Mikey skrev:
Har nu kollat och det fungerar när jag kopplade in mitt (nya) bakljus på en 954 -02.... :va

Vad behöver jag för att det skall funka på min hojj??? Känner mig lite :kocko
Du är inte :kocko :D
Har du kollat så att det verkligen är samma pinout på kontakterna?
Förenkling, är stiftet för tex bromsljuset samma på din hoj som på den nya röven?
Har du mätt på din och polarens hoj så att det är samma spänning i kontakterna?
Jag har iofs svårt att tänka mig att man väljer att begränsa för dioderna på annat ställe än inne i lyset, men man vet ju alldrig.
//Tobbe

ta bort kontakterna och sätt hon och hanstift i stället testa dig sedan fram jag köpte ett diodbakljus till min r1 och det var ingen av färgerna på sladdarna som stämde! prova med två kablar i taget tills du får den att lysa! kolla då om den lyser på bakljus eller bromsljus lyser den på bakljus koppla in den sista sladden och se efter om bromsljuset fungerar!

lycka till mv. Oskar

hornet oskar skrev:
ta bort kontakterna och sätt hon och hanstift i stället testa dig sedan fram jag köpte ett diodbakljus till min r1 och det var ingen av färgerna på sladdarna som stämde! prova med två kablar i taget tills du får den att lysa! kolla då om den lyser på bakljus eller bromsljus lyser den på bakljus koppla in den sista sladden och se efter om bromsljuset fungerar!

lycka till mv. Oskar

Tack oskar! :tummenupp

Nu funkar det...tänka sig att den gröna kabeln var jord... :rolleyes:

Mikey skrev:
Tack oskar! :tummenupp

Nu funkar det...tänka sig att den gröna kabeln var jord... :rolleyes:

El + ingenjörskonst = sannt !

det kan vara lite bökigt i mellanåt men om man sparkar hårt och svär brukar det lösa sig! gött med dioder

har inte läst hela tråden, men här finns ju del svar beträffande blinkare

o om de redan har nämts...sorry!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!