Byte övre gaffelkrona Honda Hornet -01

PerEriksson83

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2013
Hoj
Yamaha MT-07 årsmodell 2014
Halloj!
Har tänkt byta den övre gaffelkronan på min Hornet pga att den gamla ser lite sliten och matt ut. Frågan jag har är vad jag behöver tänka på, hur jag måste gå till väga. Om jag lossar muttrarna som sitter i toppen av gaffelbenen är det då några fjädrar som skjuter ut? Sedan antar jag att man måste få upp framdelen så vikten inte vilar på gafflarna/framdäcket?

Alla tips och tricks samt vad jag måste tänka på är väldigt uppskattade! :va

Köp en dekal och sätt på kronan så blir den fin igen.
Om du tvunget ska byta så är det bara att skruva av den gamla och sätta dit en ny. Lossa inget på gaffelbenen, lossa bara kronan. En stor mutter i mitten och två bultar som håller fast gaffelbenen.

Behöver jag inte lyfta upp framänden så den inte har vikten på gaffelbenen/framdäcket? Samt är det inte fjädrar och "skit" där under?

Nope, inte några fjädrar osv... Lyfte heller inte upp min cbr när jag haft lös styrkronan.

skit kan det finnas beroende på hur pass bra/dåligt du tvättat hojen.

fjädrarna sitter inuti gafflarna och gafflarna behöver du inte öppna upp. gafflarna är endast fastspända i styrkronorna med några små skruvar och det är dom små skruvarna och den stora i mitten intill tanken du ska ta av. dom stora locken på ovansidan av gafflarna ska du inte röra!
tycker du bara att styrkronan ser lite tråkig ut så släng inte pengarna på en ny, utan putsa upp den du har eller sätt en dekal över som någon ovan nämnde.

MVH Phille

Har fått tag i en fräsch beggad krona för 400 kr så blir inte så saftigt. :)
Men med andra ord är det de två mindre insexskruvarna (2 st) som ska lossas samt den stora som sitter precis framför tanken som ska lossas? Fan piece of cake isf, bara att låna hem digital momentnyckel från jobbet då så är saken biff.

Precis!
Undre kronan håller fortfarande gaffelbenen. Men om jag va du så skulle jag hänga upp den och plocka av gaffelben och undre krona så kan du samtidigt kolla och fetta in styrlager. Detta kräver dock lite känsla för att du inte sen drar åt lager för hårt eller löst.

Har fått tag i en fräsch beggad krona för 400 kr så blir inte så saftigt. :)
Men med andra ord är det de två mindre insexskruvarna (2 st) som ska lossas samt den stora som sitter precis framför tanken som ska lossas? Fan piece of cake isf, bara att låna hem digital momentnyckel från jobbet då så är saken biff.

Nej det är lugnt, har en Haynesbok som hämtas ut på posten idag efter jobbet samt en 0-150 Nm digital momentnyckel liggandes nu så det blir lite pyssel här nu ikväll. :)

Bytet utfört förra helgen utan några större problem, insexskruvarna som höll tändningslåset var dock runddragna. Fick bort dessa efter en del kämpande men har nu bytt till nya skruvar, nytt fatbarstyre samt monterat ställbart kopplings- samt bromshandtag.

Tack för all hjälp!

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...