Bytat Drivpaket nu problem.

• Thread starter Thread starter Ec
  • Start date Start date

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
Röd raket!
Bytat Drivpaket*löst*

Hej.

Har bytat drivpaketet samt kedja med nya lager i bakhjulet på min Yamaha yzf -96. Enligt sprängskissen är allt rätt i axlen med distanser o lager.

Får problem med att kedjan smäller som en rulle var kass men kommer sporadiskt o kedjan hoppar till, samt på bakdrevet ser den ut att vilja krypa lite mera utåt på bakdrevet vilket får bakdrevet att vobbla när den står upppallad med växel i, men fälgen för övrigt är rak.

Har man råkat få ett bakdrev som är lite skevt eller ska man justera på nått annat ställe?

Tacksamt för alla tips o kunnande i detta . För jag har kört fast..

Last edited:
Har du ett kedjelås med clips,eller nitat?
Om det är nitat,vad har du nitat det med?
Sitter alla distanser på rätt ställe?
Kan du röra drevet axialt när allt sitter monterat?

Hur ser drevet ut?

En del drev har ju inbyggd offset iform av att de inte är lika på båda sidor (en sida är inte hel slät)

/Urban

Rulla runt hjulet och känn på varenda länk. Går någon tungt så har du svaret där. Går låset (clips eller nit-lås) trögt så har du felet där. Jag skulle nästan gissa på det.

Alla distanser sitter rätt enligt verkhands boken.Dubbel kollat det för man trodde helt klart man tabbat sig där.
Har inte kollat så man kan röra det axialt. Är det nått som kan påverka?

Sitter med vanligt clipslås som ska bytas till nitat på verkstad så fort man vågar köra utan att tappa nått.

Drevet har en offset på ena sidan, satte det som det satt tidigare dvs med släta sidan innåt navet. tanke där med att det satt felvänt.

Provade att rulla den o tyckte inte jag kände nått konstigt.Mera som drevet inte sitter till räckligt långt ut för o spåra med kedjan.
märks mera när man lägger den i växel när man har den uppe på depåstödet o lägger i en växel. Bakdrevet ser ut att vobbla samt kommer smällande ljud sporadiskt o detta med spänd eller slak kedja.

Man tackar för lite mera att leta efter ,man är första gångs mek på hoj men det märker ni väl redan.:D

Last edited:
Hmmm, När du drog fast bakdrevet, kryss drog du då bultarna??? Om inte så kan bakdrevet ha satt sig lite snett..Testa o lossa alla bultarna igen o dra dom sen kryssvis:tummenupp

Fixar gärna en bild imorgon.

Ska prova att lossa och spänna bakdrevet igen. Kostar inget att prova allt möjligt..

Höger o vänster distans är väl olika långa?
Sitter den inre distansen i drevnavet /medbringaren där den ska?

Last edited:
ja den på insidan sitter rätt, enligt skissen.
De yttre distanserna är olika långa , samma där de sitter oxså rätt enligt skissen.

Funderade på att ev prova byta sida på de yttre distanserna. Mest för att se hur det sitter och passar.

tackar för alla ideer.

Ingen direkt anning hur det löstes, utan jag bara lossade en extra fäste till bakbromsen som gjorde att man kunde röra axlen lättre och efter spännt om bakdrevet enligt tipset så vobblar inte bakdrevet ut ser ut att gå rakt utan smällande ljud från kedjan. Har bara provkört den med växel i med depå stödet, väntar på det ska sluta regan så man får se om den spårar rätt.

Jag tackar för tispen o ideerna o hoppas kunna hjälpa nån annan i framtiden.:D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...