byta??

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
HAYABUSA TURBO igen 👌
byta skola?????

hej jag står inför ett svårt val.
jag går fordons programet/personbil i sundsvall 2året. och jag tycker om att skruva. men jag är inte inte intreserad av bilar utan av motorcyklar. och det finns en motorcykel linje nere i lidköping som jag är grymt sugen på att gå. för jag har alltid drömt om att få jobba som mc mek. men efter som det är så långt bort så blir jag osäker om det är lönt att flytta :( .

ska jag flytta eller ej ???????

mvh:johan

Last edited:
driverinblack skrev:
hej jag står inför ett svårt val.
jag går fordons programet/personbil i sundsvall 2året. och jag tycker om att skruva. men jag är inte inte intreserad av bilar utan av motorcyklar. och det finns en motorcykel linje nere i lidköping som jag är grymt sugen på att gå. för jag har alltid drömt om att få jobba som mc mek. men efter som det är så långt bort så blir jag osäker om det är lönt att flytta :( .

snälla ge mig lite stöd.

Mycket av det du lär dig på bil-linjen har du igen på MC.
Själv gick jag flyglinjen, och fick då bo i Västerås, kul som fan.

Men skulle jag vara dig, så skulle jag plugga färdigt som bil-meck, göra projektarbeten med MC-inriktning, och även försöka få praktiken förlagd till MC-verkstäder.
Då blir du mångsidigare, och får lättare att få jobb.
Det finns ju färre jobb som MC-meck, än som bilmeck.
Själva MC-biten lär man sig snabbt ändå, om man kan bil.

Bara mitt råd, du behöver ju inte lyssna. :)

ok. ;). men jag känner allt jag ska försöka uppfylla min dröm fullt ut :yoparty

War-psycho skrev:
Mycket av det du lär dig på bil-linjen har du igen på MC.
Själv gick jag flyglinjen, och fick då bo i Västerås, kul som fan.

Men skulle jag vara dig, så skulle jag plugga färdigt som bil-meck, göra projektarbeten med MC-inriktning, och även försöka få praktiken förlagd till MC-verkstäder.
Då blir du mångsidigare, och får lättare att få jobb.
Det finns ju färre jobb som MC-meck, än som bilmeck.
Själva MC-biten lär man sig snabbt ändå, om man kan bil.

Bara mitt råd, du behöver ju inte lyssna. :)

driverinblack skrev:
ok. ;). men jag känner allt jag ska försöka uppfylla min dröm fullt ut :yoparty
Det är bra, men i och med att du redan går 2'a året, så är det lite sent (och i min mening lite onödigt) att byta.

Jag har jobbat lite som fordonslärare, för andra årskursen (förra året), så jag vet lite hur det ser ut för dig.
Bara för du inte valde MC-linjen, så betyder inte det att du inte kan mecka hojar efter din utbildning.
Själv gick jag som sagt flyglinjen, men har inge problem med bilar, hojar å lastbilar. Det som skiljer lär man sig snabbt.
Viktigare är att grunderna sitter, och arbetsmetodiken.

Prata med dina lärare, och lyssna på vad dom säger.

Lyssa på psycho :3freak halv kul, sandlådenivå

Håller med War-psycho gå klart din linje. När gymnasiumet är klart kan du läsa vidare till MC mek och uppfylla din dröm.

Finns ingen anledning att flytta och börja om.

Last edited:
ok ska höra med min lärare ;). :yoparty :tummenupp

Mr R skrev:
Lyssa på psycho :3freak halv kul, sandlådenivå

Håller med War-psycho gå klart din linje, du kan gå vidare till MC mek bara att gå någon kurs när du är klar med gymnasiumet...

Finns ingen anledning att flytta och börja om.

Jag är själv i samma sitts som du fast jag går i trean på fordon.
Jag ska söka en ettårig utbildning i Motala som mc mekaniker nu efter trean.

En MC är ju dessutom mycket enklare än en bil.
Kan du bil, så är det pisslätt att förstå sig på en hoj.

Motorn funkar ju på samma sätt, fast mycket lättare att komma åt.
Bilar har turbo, feldiagnossystem, kamremmar, mer inbyggda elsystem, automatlådor, klimatanläggningar m.m.
(Vi snackar normala standardfordon här.)

Så jag tror att du t.o.m. skulle begränsa dig själv om du bara pluggar hoj.

Sen när du kan "allt", så är det bara en fröjd att pyssla med hojar.
Renare, mindre rost, lättare åtkomst, enklare grejer m.m.

jens__E skrev:
Jag är själv i samma sitts som du fast jag går i trean på fordon.
Jag ska söka en ettårig utbildning i Motala som mc mekaniker nu efter trean.
Låter kul. Bra att du avslutar först. :tummenupp

Sen kan du ju se till att göra som jag har gjort. Jag gör all min apu nu i trean på en mc verkstad i gävle så jag får känna på hur det är innan man söker. Och jag kan säga dig att det är bra mycket roligare än dom bilverkstäder jag varit på :)

ok ;). jag ska ha apu efter påsklovet. i 5 eller om det va 8 veckor. då blir det på antingen yamaha center,moped och motor eller alviks mc. bror på vilken som vill ha en kille som frågar mycket.

om man inte frågar så får man inget veta :yoparty

Vill du verkligen jobba 50-70 timmar i veckan när det är bäst MC väder ute, och kanske tvingas gå hemma permitteradd över vintern?

Sesongsarbete är en pest, fast jag skulle inte ha något emot att kunna jobba som satan på vintern och vara ledig på sommaren, snöskotermekaniker kanske?

bara jag få lön så. på vintern håller man på med sin egen hoj :tummenupp och kanske får jobb som bil mek tills våren är kommen igen ;)

GuW skrev:
Vill du verkligen jobba 50-70 timmar i veckan när det är bäst MC väder ute, och kanske tvingas gå hemma permitteradd över vintern?

Sesongsarbete är en pest, fast jag skulle inte ha något emot att kunna jobba som satan på vintern och vara ledig på sommaren, snöskotermekaniker kanske?

driverinblack skrev:
ska jag flytta eller ej ???????

Ju längre neråt i landet desto bättre ...dock när man kommer neråt söderort, så blire genast bättre ju längre norrut man kommer, och vid norrort så halkar det tillbaks mot söderort. Ideal tycks då vara centralt i sthlm, alt sthlm eastside ;)

:tummenupp

GuW skrev:

Annars finns det ju firmor som pysslar med både snöskotrar och motorcyklar. Där är man mc-mek på sommaren och skoter-mek på vintern. :tummenupp

Men det skiljer ju iofs en hel del mellan en mc och en snöskoter. Mer än vad man kan tro vid första anblicken. :tomten

jag har gått mc-meki MOTALA.
finns det inte kvar eller ?

grymt fin skola o lärare

MVH/
.......K

PS.. de har mkt mc-relaterade aktiviteter på helgerna - bla isracing

tack för svaren och vissa tips. ska tänka igen mitt beslut :yoparty

man vet aldrig någon dag så kanske man sitter där med eget företag :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången