Byta viskositet på motorolja?

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej!
Nu är det dags att byta olja på Zx9:an.
Den har varit regelbundet servad på verkstad. Men nu är det jag som själv utför det och när jag bytte olja förra säsongen så fick jag rekommendation att hälla i Castrol 15w-50.
Det fanns inget i service historiken om vad för olja som används så jag gick på rekommendationen. När jag pratat med andra Kawa ägare blir jag istället rådd till att hälla in 10w-40. Ska tydligen vara standard numera på Kawa!

Jag kör inte på bana utan mest till och från jobb.
Men min fråga var kan man byta från 15w-50 till 10w-40 utan att riskera att får några problem. Hojen är från -00.

Mvh
Martin
 
Är inte gps/power 1 10-40? De flesta har en 10-40. Varför skulle du få problem?
 
Hej! frågan ställes just av den enkla anledning av att jag inte vill skapa mig problem OM jag byter.
Hade varit bekvämt att gå över till 10-40 för den verkar finnas på alla mackar om man skulle behöva fylla på.
 
Har du kört på castrol utan problem finns det ingen anledning att det skulle bli problem med power1 10-40. Vissa modeller har en känslig koppling, ex min GSX-R verkar må bäst av motul men ja kör den på castrol utan komplikationer. Power1 är en halvsyntet och jag misstänker att din nuvarande kanske är en hel syntet. Är du införstådd i viskositeten, att du inte kör bana menas inte med att man kanske kör lungt. Motorväg 250-300 eller väldigt varm sommar inne i stan blir också förbannat varmt:)
 
Den är delsyntet. Jag vet så mkt att om oljan ska smörja bra vi höga temperaturer behövs högre andra siffra.
Så en 15-50 klarar högre temp.
Det blir nog att testa och se!
 
Häll i vad du får ett bra pris på. Misstänker att du inte kör i minusgrader och att du inte vinner VM i roadracing. Då kan du hälla i precis vilken 10-15w40-60 olja du vill sålänge den är gjord för våtkoppling (vilket alla mc oljor är, det är bara om du vill spara en slant och köpa bilolja du behöver tänka på det).

OKQ8 SBK Racing köps på swedol/hydroscand mfl och har ett bra pris. Går även att köpa i 20L dunk på macken till rätt kurs, dock är deras 1L svindyra. Annars fungerar Biltema Racing utmärkt.
 
En 15-50 klarar inte högre temperatur per se.
Den är lite trögare vid arbetstemperatur, men vad som händer över det vet varken du eller jag.
Använd en olja avsedd för våt koppling med rekommenderat viskositetsspann och hög kvalitetsklassning.
Vilken olja som fungerar bäst med lamellmaterialet i din hoj vet tillverkaren och andra ägare som provat.
Jag har aldrig haft oljerelaterade problem med Biltemas MColja (helsyntet).
 
Vad Kawasaki har i sina nya hojar har inget med din 15 år gamla att göra. Men som Boris säger, häll i den du får bäst pris på, Kawa är väl inte kända för att ha kopplingar som är känsliga för vilken olja man häller i?
 
Varför byta viskositet? Som redan föreslagits av Boris JR, SWEDOL, 20liters dunk, SBK Racing 10W-50 ca 1400kr inkl moms när jag köpte min dunk.
När motorn slits ökar glappen och tjockare (-50) olja är ingen nackdel.
Hittade bara 4 liter på siten med moms ca 375kr
http://www.swedol.se/of-80638.html
Helsingborg har närmsta SWEDOL butik.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...kerhetsdatablad/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Annars har ju Biltema ändrat specen på sin 10W-40 så nu innehåller den åter minst 1 % ZDDP !
Zinkdialkylditiofasfat är ett gammalt antislitagemedel som försvunnit ur många oljor eftersom det minskar livslängden på katalysatorn. Men din hoj har ingen katalysator.....
Och en 15år gammal hoj är gjord för att köras på olja med ZDDP.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/369580_SDB.pdf
Och Biltema finns ju i Ängelholm.
 
Last edited:
Du kommer troligen att uppleva lite mindre motorskrammel och smidigare växlingar med 15W-50 oljan, speciellt när motorn är varm. Några problem blir det i alla fall inte så länge det är en olja som håller spec.
 
Tjockare (första siffrorna) olja vid kallstarter kan innebära ökat slitage eftersom oljan kanske inte hinner ut till alla delar den ska i god tid.
 
Jag kör belray helsyntet 20/50 i min zx9r, körde 20/50 i min zx7r, 20/50 i min r1:a, 20/50 i mina sp1:or, och slutligen dammade jag i 20/50 i syrrans hornet, varför vet jag ej men det har aldrig bråkat för min del, förutom den gången jag skickade i biltema/statoils 10/40 i min r1:a -01, har aldrig hört ventiler "rassla, ticka" så högt som med den oljan i plus att växellådan inte heller verkade gilla den oljan, åkte å köpte belray 20/50 sen var ordningen återställd så jag fortsätter att damma i helsyntet 20/50 i alla mina hojar nu och i framtiden, vad jag har förstått gillar de lite äldre kaworna tjockare olja varför vet jag inte men själv upplever jag att ventilticket inte är lika högt som med tunnare olja men det ligger säkert mkt på det psykologiska planet:D
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top