Byta ventilstyrning?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har en ventilstyrning på järnspisen (Cb 900-81) som glappar redigt. Ventilen glappar i styrningen alltså.

Misstänker att det är den som har släckt stift med olja och gjort rökpelaren större delen av tiden på hojen faktiskt. Detta var just på samma cylinder som har strulat. Övriga ventiler och cylindrar är OK. Ventiltätningarna är säkert 27 bast gamla...stenhårda och torra alltså.

Frågan är, kan jag byta ventilstyrning själv, typ svarva till dorn för att knacka ur respektive knacka i? Pressa ut? Lämna till nån som kan?

Hur gör man???

skojaru ?
Nä,men allvarligt,din granne vet.
Dr Bike.

Last edited:
När ventilstyrningen blir glapp blir packboxen oval och läcker.
Byta styrning fixar du lätt knacka ur i med ny.
Men jag skulle rekomendera att renovera hela toppen om du nu är i farten

Hoj,

Det bästa är att man borrar ur styrningarna, ta lite i taget tills det är lövtunt kvar, då petar du bort resten med en mejsel. Man sliter hårt på toppen när man trycker ur styrningarna. Kan bli problem med passningen för dom nya.

Det finns speciella borrar med styrning som gör att man kan hålla sig i mitten på ett bra sätt.

Man MÅSTE fräsa ventilsätena efter styrningsbyte, centrum blir inte exakt lika. Då har du världens portningsläge också. Innerhålet i sätet är på tok för litet i dom där topparna. Samma diameter som på 750, men dom har mindre ventiler. 900an blir väldigt glad av att ta upp den diametern. Vilket man gärna gör med en Mirafräs.

Eller så köper du en bra beg topp ;-)

/Mats

Hoj,

Det bästa är att man borrar ur styrningarna, ta lite i taget tills det är lövtunt kvar, då petar du bort resten med en mejsel. Man sliter hårt på toppen när man trycker ur styrningarna. Kan bli problem med passningen för dom nya.

Det finns speciella borrar med styrning som gör att man kan hålla sig i mitten på ett bra sätt.

Man MÅSTE fräsa ventilsätena efter styrningsbyte, centrum blir inte exakt lika. Då har du världens portningsläge också. Innerhålet i sätet är på tok för litet i dom där topparna. Samma diameter som på 750, men dom har mindre ventiler. 900an blir väldigt glad av att ta upp den diametern. Vilket man gärna gör med en Mirafräs.

Eller så köper du en bra beg topp ;-)

/Mats

Har redan filat nu i 5-6 h i toppen så nu får det duga! =)

Tog upp kanterna mellan säte och topp där det var mycket material att ta bort.

Oki, får se om jag byter styrningen själv, men en fräsning på just den ventilen är ju att föredra då med andra ord!?

Frågan är ju då om jag mira fräser en ventil med 3 vinklar? Och alla andra bara har 2.

Blir det kanske kebab av alltihop?

Snackade med en kille på jobbet idag. Han menade på att det fanns styrningar med olika utvändigt mått. Just om toppen blev "sliten" när man pressade i och ur.

Tänkte beställa orginal styrning, finns dock bara i en modell/mått?

Last edited:
När jag bytte styrningar på Guzzin senast så anlitade jag en professionell motorenoveringsfirma. Han använde en för mig tidigare okänd metod som dock funkar bra. Han borrade helt enkelt upp den gamla styrningen någon milimeter och pressade sedan i en inre hylsa (nåt specialmaterial) som sedan brotshades till rätt innerdiameter. Detta var enligt honom en metod som används ofta på race maskiner eftersom det gav längre livslängd än orginalstyrningen. Denna metod hade nåt speciellt namn som jag inte kommer ihåg. Låter dyrt men det var mycket billigare och snabbare än att ta ur den gamla styrningen helt och byta den.

Dock måste ventilsätet fräsas efteråt.

Micke - du är som sagt välkommen över så ska jag både byta styrningen och fräsa sätet åt dig, så att det lirar med nya styrningen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år