Byta vanlig sving till enkelsving.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har hittat en Honda enkelsving och nu undrar jag vad jag behöver för att byta från min vanliga till denna?

Det är ENDAST svingen som medföljer vid köpet - inget annat som bromsskiva, bakdrev, hjulaxel eller nånting.

Tänkte kolla om det var värt det billiga priset.
Nån som kan hjälpa mig med vad jag behöver köpa till för att få igenom bytet?

Jag ska ändå köpa nya fälgar så varför inte montera enkelsving samtidigt var tanken.

Tack.

Problemet brukar var att få till bredden på främre infästningen samt kedje och hjulspårning. Brukar åtgå en hel del fräsande och tricksande innan det är klart...

Tjacka färdigt kit från Spondon eller dyl om du inte gillar att bygga.

Enkelsving?

Är det bara att byta så rakt av? Jag menar det är väl ganska noga uträknat för styvheten i hela ramkonstruktionen.
Hojen kanske blir svårstyrd konstig om man byter ut en så viktig detalj.
Men jag vet som sagt inte, bara lite funderingar? :va

Hoppas att det går bra!
http://mcskane.blogspot.com/
Tobbe.

Tjacka färdigt kit från Spondon eller dyl om du inte gillar att bygga.

Mavve, jag tror det här är en bra rekommendation för din del. Jag vet att du gillar omöjliga projekt, men för en gångs skull bör du nog välja den enklare vägen om du ska få i hop ditt projekt inom din livstid.

Är det bara att byta så rakt av? Jag menar det är väl ganska noga uträknat för styvheten i hela ramkonstruktionen.
Hojen kanske blir svårstyrd konstig om man byter ut en så viktig detalj.
Men jag vet som sagt inte, bara lite funderingar? :va

Hoppas att det går bra!
http://mcskane.blogspot.com/
Tobbe.

Visst är dubbelsving att föredra om ramen är byggd för det men där finns gott om folk som konverterar de emst skiftande cyklar med gott resultat. Sålänge man behåller en ramgeometri rimligt lik den original är det lugnt.

Finns knappast någon generell regel för hur svårt det är att montera det hela. En VFR750-sving skall enligt utsago vara nära nog bolt on på ex.vis en CBR900.
Hittar du inge som gjort samma mod tidigare får du nog tyvärr plocka fram måttbandet för att få ett hum om hur det passar i just ditt fall.

I tråden anges ju tyvärr inte vad det är för hoj som åsyftas.
Men om man söker en färdig lösning så är ett tips att kolla in Metmachex hemsida (UK). De har färdiga lösningar till många sporthojar.
http://www.metmachex.net/p0_0_0.htm

Det är en ZXR750 han avser.

Exakt, o därför finns det inga färdiga kit till den, SPECIELLT INTE till den från 1992.

Ramen är oerhört stabil på den cykeln. Kraftigt överdimensionerad.
Att få dit den får en firma bekymra sig om, men jag ville mest veta allt jag behöver köpa extra som bromsar, hjulfäste(?), drev. Mer?

Man ska inte ta genvägar, hojen rullar snart.

Enkelsvingen är tyngre och mjukare så den flexar mera men snabbare hjulbyten vilket är bra vid enduranceracing.

Varför vill man ha en sån? :va Jag tycker personligen dessutom att dom är fula.

Enkelsvingen är tyngre och mjukare så den flexar mera men snabbare hjulbyten vilket är bra vid enduranceracing.

Varför vill man ha en sån? :va Jag tycker personligen dessutom att dom är fula.

Rätt få som har det på en ZXR750 -92.

"Sen tycker jag personligen dessutom att dom är snygga."
Med de nya fälgarna som ska på så kommer den bli G R Y M !

Räkna med att det krävs mycket jobb så slipper du bli förvånad. :)

Beroende på hur stötdämparinfästningar och allt sånt sitter på Kawan så kan det bli ganska omfattande. Sen beroende på vilken Honda-sving det är frågan om så kan du behöva svetsa om stötdämparinfästningarna på svingen också.

Passar inte svingen i ramen måste du antingen fräsa eller göra distanser. Fräsa innebär betydligt mer jobb då det kan vara besvärligt att spänna upp en sving ordentligt - speciellt en enkelsving.

Sen ska hjulet och kedjan spåra också. Alla motorer har inte framdrevet placerat på samma ställe så det kan skilja rätt mycket i sidled och då kan det behöva spacers till både drev och fälg för att få rätt offset.

Hur du än gör så innebär det rätt mycket arbete. :tungan

Jag har honda enkelsving på min FZR från 87.

Först om du bara har svingen så behöver du hubben som hjulnavet sitter i. du behöver bromsok bromsskiva sedan behöver du hjulnavet som fälgen sitter i. och sedan den del där drevet sitter med tillhörande ryckutjämnare.

Att ram konstruktionen skulle vara anorlunda bara för att det sitter enkelsving är fel.
Svinginfästningen vet inte om belastningen kommer från en eller två sidor.

Har du inte vektygen eller kunskapen själv så kan en mek verkstad med lite kluriga gubbar säkert fixa det till dig, jag tyckte inte det var speciellt svårt.
Det är bara att mäta fräsa arborra svarva lite och sen är det klart.

En sak att tänka på är att vfren har 4 hjulbultar (precis som en bil) kan kanske bli svår att få tag på annat än orginal vfr fälg.

daytonan har centrum mutter precis som duccarna och hondas rc 30 kanske ett bättre val.

Jag har en enkelsving på min zx7r från 1997. Köpte den bolt on från metmachex, dyr men det var det värt.

Kolla in på denna sida och sök på enkelsving. Där kan du få utförliga svar om hur man konverterar till enkelsving av din modell.

http://www.redmonkey.com/7r/

Dels ska du passa i enkelsvingen i hojen.
Sedan behöver du ett hjul (nav och fälg och hela arrangemanget med kedjekrans, bromsskiva lager för att det ska funka.
Med vanlig sving sitter kedjedrev och bromsskiva på var sin sida av hjulet.
Med enkelsving sitter kedjedrev och bromsskiva på samma sida av hjulet, men på varsin sida av enkelsvingen.
Helt olika hjul. Hjullagring.

Du Mavve
Du e inte sugen på att sälja din tomma sving för en billig peng.

Min är nämligen modifierad två gånger och kortad ca 100 mm skulle vilja ha en i orginallängd.

Så här kan det bli att se ut. Fälg och drevhub från Ducati 996.

På metmachex hemsida finns bilder på en äldre zxr som har enkelsving samt kåpa från Mv Augusta. Ser rätt fräck ut.

Bifogat

• enkelsving 2.jpg
    enkelsving 2.jpg
    73.9 KB · Visningar: 219
  • enkelsving 1.jpg
    enkelsving 1.jpg
    79.8 KB · Visningar: 170
  • enkelsving 3.jpg
    enkelsving 3.jpg
    85.3 KB · Visningar: 216
Hittade en bild på den zxr som hade MV Augusta kåpa och annan bakdel. Sving från metmachex.

Bifogat

• bow_border_zx7_1.jpg
    bow_border_zx7_1.jpg
    110 KB · Visningar: 297
Det är en ZXR750 han avser.

Ok tack. Var lite många hojar att gissa på.

Exakt, o därför finns det inga färdiga kit till den, SPECIELLT INTE till den från 1992.

Ramen är oerhört stabil på den cykeln. Kraftigt överdimensionerad.
Att få dit den får en firma bekymra sig om, men jag ville mest veta allt jag behöver köpa extra som bromsar, hjulfäste(?), drev. Mer?

Man ska inte ta genvägar, hojen rullar snart.

Jag skulle iaf inte avfärda Metmachex utan att ha kollat med dem. Det kan mycket väl hända att de har jiggar för din hoj

Vill dock inte vara negativ till att operera dit en sving från en annan hoj, det är det ju många som har gjort. Det gäller ju dock att klura och mäta lite innan man bestämmer vilken donatorhojmodell man ska ta. Så att man får det så lätt som möjligt vad avser kedja, spårning osv. Många mått som ska stämma.

Tänk även på att med enkelsving så är det ju som regel excenterjustering av kedjespänningen. Så klokt att tänka på att göra justeringen av ride-hight lättåtkomligt, ett måste med excenterjustering.
Ride hight måste ju justeras/kollas varje gång man skruvar på kedjespänningen på enkelsvingar.

Last edited:
Back