Byta vad efter vinterförvaringen?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag har haft min hoj stående sedan mitten av september i varmgarage och ska nu snat ta ut den. Jag har fattat att man ska byta oljefilter + olja innan man börjar köra. Nån sa oxå att bensinen i tanken skulle väck och ny skulle in...

Eftersom jag inte har nån aning om vad som ska fixas tänkte jag be om råd. Så alltså... vad bör bytas/vad byter du innan du ger dig ut och kör på våren?

:bow

Oljan borde du ha bytt innan du ställde in den, men det är bättre att byta nu än inte alls :) Varmkör först så du "slammar upp" eventuellt skräp i motorn så det följer med den gamla oljan ut.
Byt också oljefilter och gärna broms/kopplingsvätska och gaffelolja om du orkar/kan.
Kolla lufttryck, kedja, bromsbelägg och allt elektriskt, sen är det bara att gasa! :squid

Jag visste inte det med olja och filter när jag ställde in den, men under vintern har jag blivit lite klokare... Jag tror bromsvätskan är rätt nybytt.

Något mer någon?

Men vadfan?! När man lägger ett inlägg brukar det ta 10 minuter så har man 20 svar... Kan det verkligen vara så att det var allt? Help me out här!! :gnissla

Linusp3 skrev:
2081284 Men vadfan?! När man lägger ett inlägg brukar det ta 10 minuter så har man 20 svar... Kan det verkligen vara så att det var allt? Help me out här!! :gnissla

Släng i helium i framdäcket så kan du uiiieeela bättre :yoparty

Alltså jag fattar inte denna noja att man ska byta ut ALLT efter några månaders stillastående??

Snackade med min Honda verkstad dom sa typ, kolla lufttrycket & olja kedjan... :va

Dagens oljor håller såpass bra kvalitet att dom faktiskt inte förlorar sina egenskaper över vintern...

HönaPower skrev:
2081437 Alltså jag fattar inte denna noja att man ska byta ut ALLT efter några månaders stillastående??

Snackade med min Honda verkstad dom sa typ, kolla lufttrycket & olja kedjan... :va

Dagens oljor håller såpass bra kvalitet att dom faktiskt inte förlorar sina egenskaper över vintern...

Det är inte så mycket noja.
Jag tror det är mer en fråga om att skämma bort den som en liten bebis. Man vill ge sin hoj det allra bästa. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg