byta växelgaffel?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har nu dragit isär motorn till min Blade -96, och har nu efter att ha skådat den rena misären som befann sig däri hämtat mig nog för att kunna tänka på ihopsättandet.

ALLA drev och lager glappar/har spel långt över serviceintervallet, dock är det bara 2:ans växel som inte ville fungera för mig så det är denna jag tänker koncentrera mig på.

Växelgaffeln som betjänar 2:ans växel ser ut som på länken http://zilog.dyndns.org:8080/bladens_lada/PICT0004.JPG

Jag har mätt tjockleken på denna, och den befinner sig inom intervallet då man kan köra med den, och den ser inte ut att vara sned då jag ögnar den (den ser även ut att lägga i växelingreppen någorlunda vettigt. Frågan är då ifall en växelgaffel kan böja sig av att växeln glider ur och touchar växelgaffeln med kuggarna så som mina drev har gjort, eller om min växelgaffel förutom de kosmetiska felen är hel nog att fortsätta köra med.

I övrigt undrar jag om det finns någon handlare i sverige som har 2:ans drevpar samt lagret till växeltrumman hemma så jag slipper vänta bort hela min semester på leverans av drev på postorder..

/Daniel

Skicka dina drev (eller bilder på ingreppsklackarna) till Motospeed och hör efter om de är görliga för en undercuttning à ca 1000 pix.

Växelgafflar ser ut så där efter lite våldsamma växlingar. Alla mina gafflar jag har i mina motorer ser snarlika ut.

andersbrink skrev:
2352816 Skicka dina drev (eller bilder på ingreppsklackarna) till Motospeed och hör efter om de är görliga för en undercuttning à ca 1000 pix.

Växelgafflar ser ut så där efter lite våldsamma växlingar. Alla mina gafflar jag har i mina motorer ser snarlika ut.

Jag har tidigare skickat förfrågan till Motospeed, men eftersom de inte behagar svara på mina mail söker jag andra vägar. Och jag skulle bli förvånad om mitt C2-drev (det av hon-kön) går att rätta till, det finns nästan ingen metall kvar att fräsa upp nya klackar ur..

Jag skickade iväg (eller hojbutiken här i Katrineholm) mina drev för undercuttning, det fungerade inte alls visade det sig, efter ihopsättning och provkörning. Lagom kul att riva allt igen. Efter det blev det nya drev, sen dess har det funkat perfekt.
Är dom så slitna som du säger kan du nog spara dig en massa tid och svordomar på att skaffa nya.

Jag står just nu i valet och kvalet med vilka drev jag skall beställa nya, och vilka jag skall behålla. C2-drevet (honkön) måste jag byta, men hur är det med C6-drevet (det med geardogs på bildena nedan), klarar det sig att behålla detta med byte av enbart växelgaffel och C2-drev?

http://zilog.dyndns.org:8080/bladens_lada/C6_gear/

/Daniel

Om kuggarna/dogsen på C6 ska greppa på C2 ska C6 bytas, dvs om de sitter på samma axel. Andra axelns motsvarande drev behöver inte bytas - men är önskvärt för eventuellt oljud etc.

Lid med mig, jag beställde igår C2/C6 drevpar, vänster växelgaffel samt växeltrummans lager. 3300+frakt kostar det.. och jag har precis upptäckt att min stator är genomrutten, ett under att den ger laddning än med tanke på hur sönderbrända spolarna ser ut att vara.

Som tur är har jag ännu inte hittat några fel som går att härleda till mitt bruk av Biltemaolja ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg