Byta växelgaffel på en nyare 250-cross?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har sökt och fann litegrann men inte speciellt mycket till min hjälp.

Hojen ifråga är en Suzuki RM250-02 där 4:ans växel hoppar ur när man påfrestar på just den växeln. Det går att köra lugnt på 4:an men så fort du gasar på lite så hoppar den ned till 3:an.
I mina öron låter det som att det är gaffeln som spökar? Eller kan det verkligen vara ett drev? Det låter inte illa eller så, den hoppar bara ned till 3:an som sagt.

Hur gör man när man byter detta, är det komplett spräckning av motorn som gäller på dessa eller är det någon form av "kasett-låda"?
Det sitter väl antagligen 3st gafflar då den är 5-växlad? Vet man med säkerhet vilken det är som behövs bytas?
Någon i min omnejd som vill ha ett litet svart-pul så får ni höra av er :)
När jag ändå har lådan isär (antagligen) så kommer jag shoot-peena alla dreven för större hållbarhet, något mer man bör tänka på?

Som ni ser så är jag inte alls hemma på 250-motorer och den enda växellåda jag har rivit och petat i är allt som oftast en volvolåda modell dogbox eller vanlig gammal hederlig m45:a... Att de skiljer sig åt fattar även jag, men en sprängskiss på en 250-motor kanske räcker för att man ser det hela direkt?

Vart hittar man en sådan, någon som kan förbarma sig över mig och leta reda på en sådan på nätet?

Tack på förhand
 
Jag tror med all säkerhet att du får byta minst 2 drev och en skiftgaffel. De "doggarna" eller tre små piggarna som gör ingrepp i det andra drevet är antagligen slitna. När du gasar så orkar de inte hålla emot. Kan vara så att varje gång växeln hoppar ur så nöter det på skiftgaffeln. Du kommer få plocka bort cylinder och kolv, sen får du klyva hela motorn. Har gjort en sån renovering på en yz 250-02. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men ca 3000 spänn för 3 drev, 1 skiftgaffel och div packningar.
 
Ok, så det är även drev man måste byta då :( Nåväl, hojarna är ju till för att skruva på för annars skulle de ju inte tillverka 2-taktare...
Tack för tipset iaf, åker ner till mc-handlaren imorrn och kollar vad som ska beställas hem.
 
Dee_cati skrev:
2431557 Ok, så det är även drev man måste byta då :( Nåväl, hojarna är ju till för att skruva på för annars skulle de ju inte tillverka 2-taktare...
Tack för tipset iaf, åker ner till mc-handlaren imorrn och kollar vad som ska beställas hem.
Ett tips ar att ta isar och kontrollera INNAN du bestaller nat. Vxl-delarna ar inte billiga, och det ar svart att i forvag veta exakt vad du kommer att behova. Haller med ovanstaende om att det sakert ar dogsen pa dreven som ar slitna,samt motsvarande ingrepp i "kompisdrevet" som sitter bredvid.

/Lasse
 
Tja!
Har en likadan hoj som jag rasat lådan 2ggr på (med samma fenomen som din). Vad du troligen får byta är 2st drev (pga ovanstående problem med slitna dogs) shiftgaffel och "växelklockan". Oftast slits spåret i clockan som styr shiftgaffeln ut vid den aktuella växeln. Troligen pga den misshandel som hela systemet får utstå när växeln hoppar ur.
Se till att byta alla delar så slipper du få samma problem igen.
/J
 
De där "piggarna" kan du svetsa och slipa till så sparar du x antal kronor.
 
Solid snake skrev:
2433089 De där "piggarna" kan du svetsa och slipa till så sparar du x antal kronor.

Vilka piggar, har du ingen bra "animering" att visa upp :D

Sen får jag tacka för alla tips, jag sket i att beställa och börjar riva istället alternativt sälja den som den står för några tusenlappar billigare. Kan man få 22k för en 02:ans sucka som är kanonfin förutom vxl-lådan då?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top