Byta vätska !

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Har nu tagit bort brommsarna för att underhålla dem lite med lite rengöring
och passar sammtidigt på att byta b-vätska !
Har hört något om att lufta brommsarna efter påfyllning ?
Någon som kan ge lite tips på hur man byter vätska och fixar på bästa sätt !

// TOK :fyllisar

Det finns väl hur mycket som helst om det om du söker lite? Plus att du redan frågat i MC-relaterat.

Tänk på att bromsvätska fräter. Lägg en filt eller liknande för kåpor och tank! Det finns flera sätt att fylla på och lufta systemet men jag gör såhär:
1. Stäng nippeln vid oket. Fyll på med vätska uppe i behållaren tills slangen är fylld. Låt det vara endel vätska i behållaren också.
2. Tag en 10-20 cm lång slangbit och sätt på nippeln vid oket och led slangen ner i en flaska.
3. Stäng nippeln. Pumpa hantaget. Öppna nippeln och det kommer ut vätska där nere + luft. Fortsätt med detta och glöm inte att fylla på förhand uppe i behållaren. Fortsätt tills du märker att bromsen tar bra och inte är svampigt, och att ingen luft kommer ut i slangen. Du ser om det är luftbubblor i oljan som kommer ut. :tummenupp

EDIT: Tänk på att inte pressa handtaget för fort, det kan skvätta ur behållaren.

Last edited:
TokJohan skrev:
Tack du hjälpte JÄTTE mycket ! :kocko

Jag skrev inte i första hand för att hjälpa dig utan för att påpeka att svaren finns där om du pallar söka lite. Då behöver inte folk skriva samma svar varannan vecka för att vissa är lata. Och så är det lite drygt med korspostningar också.

Och du, what's up med :kocko ? Skitarrogant.

URRninja skrev:
Jag skrev inte i första hand för att hjälpa dig utan för att påpeka att svaren finns där om du pallar söka lite. Då behöver inte folk skriva samma svar varannan vecka för att vissa är lata. Och så är det lite drygt med korspostningar också.

Och du, what's up med :kocko ? Skitarrogant.

Jag skrev först ett inlägg i teknik och meckhörnan men eftersom jag inte fick något svar snabbt(vilket jag behövde) så skrev jag ett likadant i mc-relaterat !!
Och där fick jag snabba svar eftersom fler läser den sidan :tummenupp

Och sen får jag ett svar av dig att jag redan skrivet ett inlägg om detta (vilket jag självklart är mycket medveten om) därför kom :kocko .

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...