Byta ut kameralins på Galaxy s2?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har en trött gammal Galaxy s2 som skulle må bra av en enkel uppdatering. Batteriet börjar bli slitet, men det är ingen dyr historia att fixa. Värre är att kameralinsen nu är så repig att den inte är värd att ta bilder med längre... Placeringen på den är idiotisk då den sticker ut mest av hela telefonens baksida.

Frågan är nu om det går att byta denna komponent själv? Är ju säkert inte själva linsen som är repig utan skyddet. Jag vet dock inte om det går att bara byta ut skyddet eller om den är integrerad med hela kameradelen.

Någon som vet?

Precis den delen jag är ute efter! När du ändå har koll. Är den meckig att byta?

Vågar man förresten köpa ett fulbatteri på ebay för 19:- istället för 150:- i sverige?

Telefonen är förhållandevis enkel att plocka isär, passa på att byta USB uttaget när du ändå håller på = det brukar alltid gå sönder. Laddning är inget problem men datakommunikation via sladd är lögn..då. Där bör man dock se till att det är en bra komponent men den kostar 99:- eller så var det 199:-.

USB-kontakten behöver inte lödas utan det ska "bara" vara att skruva och någon kontakt får man väl anta, kameralinsen har jag inte kollat upp men det finns säkert att läsa eller titta på Youtube.

Precis den delen jag är ute efter! När du ändå har koll. Är den meckig att byta?

Vågar man förresten köpa ett fulbatteri på ebay för 19:- istället för 150:- i sverige?

Var det menat till mig så har jag dålig koll.

Men tuben har svaret.

Var det menat till mig så har jag dålig koll.

Men tuben har svaret.

Ja, det var dig jag citerade. Klickade bara lite fel.

Då så! Bara att köpa! Återkommer efter byte.

Det där med batterier då? Vågar man köpa billiga batterier på ebay? Vart sitter själva laddningsregulatorn? Är det i telefonen eller i batteriet? Vill ju helst inte att skiten tar eld när den sitter på laddning varje natt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det finns ingen anledning att köpa billiga batterier till den med tanke på vad samsungs "extended battery kit" kostar dvs det tjockare batteriet som ger extra kapacitet och gör mobilen lite tjockare så att kameran inte längre sticker ut.

Idag kom linsen och allt stämde som säljaren utlovat. Det enda som jag kan anmärka på är att det saknas dubbelhäftande tejp på alla delar. Det betyder att man måste rädda de från originaldelarna som var lite meckigt. Kameran blev som ny!

Nu är det bara batteribyte kvar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...